Po dziesięciu miesiącach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 48 215. Poziom jest niższy o 11% niż w tym samym czasie ub.r. (-5 974 sztuk).
Używanych jednośladów zarejestrowano we wrześniu 3 777. Jest to wynik lepszy niż w październiku 2013r. (+1 094 szt., +40,8%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 54 026, czyli o 8,6% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku (+4 271 szt.).
MOTOCYKLE
Mimo że sezon dobiega końca, to w październiku zarejestrowano 749 nowych motocykli, czyli prawie tyle samo co w 2013 roku, w lipcu. Jest to najlepszy październikowy wynik od kiedy PZPM obserwuje ten rynek (od 2005r). Jest to wynik wyższy o 109,2% (391 szt.) niż w październiku przed rokiem i zgodnie z sezonowym trendem mniejszy niż we wrześniu o ponad 16% (-146).
Od stycznia do października zarejestrowano 9 063 maszyny, o ponad jedną czwartą więcej (+2 059 szt. +29,4%) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy skumulowany rezultat dziesięciu miesięcy od 2008 roku, kiedy przybyło w takim czasie 10 033 nowych motocykli.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (1 595 szt., +45,4% r/r). Skupia ona niemal 18% rynku, o 2 pkt. procentowe więcej niż przed rokiem. Następna jest YAMAHA (1 154 szt., +79,5%), której udział w rynku wynosi 12,7%. Trzecią pozycję z wynikiem 907 szt. (+28,5% r/r, +201 szt.) zajmuje BMW. Wypracowało ono 10% udział w rynku. Hondę od podium dzieli tylko 14 szt. – zarejestrowała 893 maszyny co przełożyło się na 9,9% udział.
Pojemności silnika
Ciągle utrzymuje się zwiększony popyt na 125-tki. W październiku zarejestrowano 476 nowych motocykli z silnikami do 125cm3. Było to ponad 5.5 razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 3 580. Jest to ponad dwa razy więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+107,3%). Ich udział w całym rynku urósł do prawie 40% z 25%. Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Od początku roku zarejestrowano ich 2 623 co stanowi 29% całego rynku. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, jako jedyne zmniejszyły wolumen w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zarejestrowano ich 1205 (-12,7%). Po dziesięciu miesiącach zajmują 13,3% rynku.
Segmenty funkcjonalne
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one prawie 40% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat od początku roku to 3 578 szt. (+33,4% r/r, +895 szt.). Na drugiej pozycji w rankingu segmentów, znajdują się BIG SCOOTERY (1 758 szt., +122% r/r). Motocykle typu ON/OFF zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 1 341 szt. (+22%) co pozwoliło im utrzymać udział w rynku na poziomie 15%.
Rejestracje motocykli używanych
W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 42 563 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 16,6% więcej niż ubiegłym roku (+6 064 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: HONDA (10 537 szt.), YAMAHA (9 717) oraz SUZUKI (7 469). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.
MOTOROWERY
W październiku zarejestrowano 1 813 nowych motorowerów, czyli -5,4% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 39 152. Oznacza to spadek o 17% r/r (- 8 033 szt.).
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (14 943 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-20,2% r/r) to ciągle ma ponad 38% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA (4 842, +54,1%). Trzeci jest ZIPP (4 326 szt., -20,2%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (4 283, -18,5%).
W okresie od stycznia do października 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 11 463 motorowerów używanych. Jest to mniej o 13,5% i 1 793 sztuki niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 816 szt., -11,6% r/r), PIAGGIO (1 360, -14,4%) oraz YAMAHA (1 232, -16,5%).