NOWE JEDNOŚLADY
W kwietniu sprzedaż nowych motocykli osiągnęła kolejny rekord. W kwietniu przybyło 3 564 nowych motocykli. Jest to aż 220% więcej niż przed rokiem. Tymczasem średni kwietniowy wynik w latach 2005-2014 to 1 246 sztuk, czyli 3 razy mniej.
Jednak w czasie gdy sprzedaż motocykli osiąga kolejne rekordy, motorowery odnotowują coraz gorsze wyniki. W kwietniu zarejestrowano ich 3 614, 40,7% mniej niż przed rokiem. Niższy wynik odnotowano ostatnio w 2005 roku.
Łącznie w kwietniu zarejestrowano 7 178 nowych jednośladów, czyli nieznacznie, o 28 sztuk mniej niż w kwietniu 2014. Od początku roku przybyło 16 310 jednośladów, (+1,4% r/r, +221 sztuk).
UŻYWANE JEDNOŚLADY
Używanych jednośladów zarejestrowano w kwietniu br. 9 631 szt., więcej o 27,6% niż w tym samym miesiącu ub.r. Na tę liczbę złożyło się 8 260 (+38,9% r/r) motocykli oraz 1 371 (-14,2% r/r) motorowerów.
MOTOCYKLE
Kwiecień przyniósł rekordowe wyniki rejestracji nowych motocykli. Zarejestrowano ich 3 564, czyli ponad 3 razy więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jest to też absolutny rekord sprzedaży w jakimkolwiek miesiącu w ciągu ostatnich 11 lat (w czasie kiedy PZPM monitoruje rynek). Poprzedni rekord: 2 628 sztuk to wynik z marca tego roku. Kwiecień to zwyczajowo najlepszy miesiąc dla sprzedawców motocykli. Trend ten został jednak złamany w zeszłym roku. Po podpisaniu przez Prezydenta ustawy wprowadzającej zmiany dotyczące uprawnień do prowadzenia 125-tek nastąpiło wzmożone zainteresowanie motocyklami, które przełożyło się na rewelacyjne wyniki lipca i sierpnia, które przebiły rezultat kwietniowy. Nie jest więc pewne czy ten rok nie przyniesie nam kolejnych rekordów sprzedaży.
Od początku roku zarejestrowano 7 661 (+173,7% r/r, +4 862 szt.) nowych motocykli. Jest to o 271 sztuk więcej niż zarejestrowano w całym 2013 roku! Można spokojnie oczekiwać, że ten rok przyniesie jeszcze wiele rekordów jeżeli chodzi o polski rynek motocykli.
W ciągu czterech miesięcy tego roku największą sprzedaż osiągnął ROMET MOTORS, który zarejestrował 1 905 motocykli, czyli prawie 6 razy więcej niż przed rokiem. Pozwoliło mu to na zwiększenie udziału w rynku z 11,5% przed rokiem do 24,9%. Na drugim miejscu jest JUNAK z 1 407 zarejestrowanymi motocyklami. W porównaniu ze 112 sztukami z zeszłego roku daje mu to ponad 12,5 krotny wzrost sprzedaży. Jego udział zwiększył się z 4 do 18,4%. Trzecią lokatę z wynikiem 692 szt. (+91,2% r/r, +330 szt.) zajęła YAMAHA. Spektakularny wzrost sprzedaży zanotowała także będąca na piątym miejscu marka KYMCO. 454 zarejestrowane motocykle tej marki przełożyły się na 5,5 krotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Prawie wszystkie zarejestrowane motocykle marek ROMET MOTORS, JUNAK i KYMCO to maszyny o pojemności do 125 cm3. Spośród dziesięciu najlepiej sprzedających się marek tylko Harley-Davidson zanotował spadek rok do roku. 203 zarejestrowane motocykle to o 16 sztuk mniej niż w roku ubiegłym
Pojemności silnika:
Bardzo duży wzrost motocykli to oczywiście rezultat dobrej sprzedaży 125-tek. Ich udział w rynku ciągle rośnie. Po kwietniu udział ten zwiększył się do 70,8%. Po pierwszym kwartale stanowiły one 68% całej sprzedaży. Przed rokiem było to zaledwie 16,4%. Wszystkich zarejestrowanych 125-tek było 5 424, czyli prawie 12 razy więcej niż przed rokiem. Pierwsza trójka najpopularniejszych marek jednak nie zmieniła się. Prym wiodą ROMET MOTORS, JUNAK oraz KYMCO. W drugim najpopularniejszym segmencie, czyli w motocyklach o pojemności powyżej 750cm3, zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 3,4% do 1 260 sztuk. Ich udział w rynku spadł jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem z 43,5% do 16,4%. Kolejność czołowej trójki w tym segmencie to: BMW, HARLEY-DAVIDSON oraz YAMAHA, która wyprzedziła KAWASAKI.
Segmenty funkcjonalne:
W sprzedaży nowych motocykli dominują pojazdy typu STREET. Po czterech miesiącach stanowiły one 48,3% rynku. Zarejestrowano ich 3 699 czuli 285,7% więcej niż przed rokiem. Najwięcej STREETów sprzedał JUNAK. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem tym, który odnotował największy wzrost procentowy (+460% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 1 680, z czego największa część przypada na KYMCO. Spadek zanotowano jedynie w kategorii ON/OFF. Jest on jednak minimalny, wynosi 3% co przekłada się na 19 sztuk.
Rejestracje motocykli używanych.
Na naszych drogach przybywa także coraz więcej sprowadzanych do Polski motocykli używanych. Od początku roku zarejestrowano ich o 36,6% więcej niż przed rokiem, czyli 21 364. Wzrost spowodowany jest zwiększonym popytem na 125-tki. Zarejestrowano ich 6 936 wobec 1 701 przed rokiem. Motocykle o większych pojemnościach także zanotowały wzrosty, jednak nie tak spektakularne.
Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (5 704 szt.; +46,4%r/r), YAMAHA (4 641; +28,1% r/r) oraz SUZUKI (3 537; +17,2% r/r).
MOTOROWERY
W przeciwieństwie do motocykli sprzedaż motorowerów systematycznie spada. Trend ten jest teraz jeszcze pogłębiony przez zmiany legislacyjne dające większe możliwości do prowadzenia 125-tek. Ceny budżetowych motocykli są niewiele wyższe niż ceny motorowerów, co utrudnia sprzedaż 50-tek.
Od początku roku zarejestrowano 8 649 nowych motorowerów, czyli 1/3 mniej niż przed rokiem. Sam wynik rejestracji w kwietniu, czyli 3 614 sztuk, jest najsłabszym wynikiem w tym miesiącu od 2005 roku.
W rankingu marek na czele ROMET MOTORS (3 215 szt.; -36,1% r/r), następnie JUNAK (1 345, -21% r/r). Trzeci jest ZIPP (1 146 szt., -28% r/r). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (574, -40,3% r/r). W pierwszej dziesiątce jedynie FERRO na 8. Miejscu odnotował wzrost rejestracji do 224 szt. tj. o 133,3%
W ciągu czterech pierwszych miesięcy zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 3 602 (-8,0% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka w tej grupie to niezmiennie: PEUGEOT (519, -16,2% r/r), PIAGGIO (358, -26,6% r/r) oraz YAMAHA (333, -23,3% r/r).