Liczba rejestracji nowych jednośladów liczona od początku roku – 28 958 sztuk – jest o 11,7% niższa niż w tym samym okresie ub.r. (-3 837 sztuk). Za spadek w pierwszym półroczu w całości odpowiedzialne są motorowery. Używanych jednośladów sprowadzonych do Polski zarejestrowano w maju 6 235. To również jest wynik słabszy niż w czerwcu 2013r. (-386 szt., -5,8%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 32 455 jednak więcej o 3,0% niż przed rokiem (+947 szt.).
MOTOCYKLE
W czerwcu zarejestrowano 1 021 nowych motocykli. Oznacza to spadek o 12,1% (-140 sztuk) r/r. W pierwszym półroczu zarejestrowano 4 868 maszyn – o
jedną sztukę mniej niż w tym samym okresie 2013 roku. Najpopularniejszą marką motocyklową pozostaje ROMET MOTORS (688 szt., -4,6% r/r), który nieznacznie obniżył swój udział w rynku do 14,1% ale utrzymuje się na pierwszej pozycji od 2009 roku. Następne to BMW (643szt) i YAMAHA (613szt.), które bardzo zbliżyły się do lidera. BMW poprawiła swój rezultat w pierwszym półroczu o 36,8% i uzyskała 13,2% rynku. YAMAHA okazała się jeszcze bardziej dynamiczna – 51% wzrostu zapewniło jej 12,6% udział. Druga przed rokiem HONDA przesunęła się na czwartą pozycję (492; -7,7% r/r).
W pierwszym półroczu 2014 największy udział w rynku nowych motocykli miały maszyny z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Zarejestrowano ich 1 876, czyli 10,1% więcej niż przed rokiem. Ten segment stanowi aż 38,6% całego rynku. Jest to 3,5 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. Króluje w nim BMW z 621 rejestracjami. Drugi Harley-Davidson ma już o połowę rejestracji mniej. Kolejną grupą cieszącą się dużą popularnością są motocykle z silnikami o pojemnościach do 125 cm3, których udział w rynku rośnie z miesiąca na miesiąc. Po sześciu miesiącach br. miały one 22,8% rynku, tyle samo co przed rokiem ale prawie 10 pkt. proc. mniej niż jeszcze w 2012r. Obecnie zarejestrowano ich 1 109 – jedną sztukę więcej niż w analogicznym czasie ub.r. Jest też realna szansa, że odbudują swoje przewodnictwo, po wejściu w życie ustawy z dnia 26 czerwca 2014r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, która czeka na podpis Prezydenta ( do 17 lipca). Ustawa ta wprowadza m.in. przepis pozwalający na kierowanie motocyklem z silnikiem do 125 cm3 osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zajmują 16,8% rynku (816 szt., -23,7%r/r).
Po zamknięciu pierwszego półrocza motocykle typu STREET zajmują pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych. Stanowią one ponad 1/3 wszystkich rejestrowanych motocykli. Zarejestrowano ich 1 686 (-10% r/r, -187 szt.), a ich udział w rynku spadł o 3,9 pkt. proc. W tej kategorii klienci najchętniej wybierają YAMAHĘ (332 sztuki). Druga popularna kategoria, to wszechstronne motocykle typu ON/OFF, które zwiększyły swój udział w rynku o 3,2 punktu procentowego do 18,3%. W porównaniu z ubiegłym rokiem zarejestrowano ich 893szt., tj. o 21,8% więcej. W tej kategorii najwięcej sprzedaje BMW (379 sztuk). BIG SCOOTERY mają 15,1% rynku czyli 734 sztuki. Liderem w tej kategorii jest KYMCO (217 sztuk) a za nim YAMAHA (134 sztuki).
W czerwcu minimalnie spadły także wyniki rejestracji używanych motocykli sprowadzonych z zagranicy o 0,6% do 4 768 szt. Całe pierwsze półrocze zakończyło się jednak na plusie a 25 563 sztuk przełożyło się na 7,1% wzrostu. (+1701 sztuk). Czołówkę najpopularniejszych marek w tej części rynku otwiera HONDA (6 279 szt.) – tylko na tę jedną markę przypada o ponad 1400 rejestracji więcej niż w tym czasie zarejestrowano wszystkich nowych motocykli. Druga pod względem popularności jest YAMAHA (5 828) oraz SUZUKI (4 767). Wszystkie te marki zanotowały spadek rejestracji w czerwcu, ale utrzymały kilkuprocentowy wzrost wpierwszym półroczu.
MOTOROWERY
W czerwcu zarejestrowano 5 456 nowych motorowerów, czyli -23,8% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 24 090. Oznacza to spadek o 13,7% r/r (-3 836 szt.). Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (9 433 szt.), który jednak zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-18,4% r/r). Wynik Rometa jest trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (2 942, +82,8%). Trzeci jest ZIPP (2 768 szt., -12,3%) i choć nieznacznie poprawił swój udział w rynku do 11,5% stracił drugą pozycję, którą zajmował po pierwszym półroczu przed rokiem. Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (2 216, -24,0%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów. W okresie od stycznia do czerwca 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 892 sprowadzanych z zagranicy używanych motorowerów. Jest to mniej o 9,9% i 754 sztuki niż w tym samym okresie 2013 roku.
Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 095 szt., -7,6% r/r), PIAGGIO (841, -7,9%), YAMAHA (746, -9,2%). Pod marką PIAGGIO są także rejestrowane popularne motorowery VESPA oraz GILERA.