Wystawa EICMA w Mediolanie w pierwszym tygodniu listopada. Dziś rozpoczęły się premiery na Tokyo Motor Show. Ale Ducati postanowiło zawstydzić wszystkich i swoje nowości zaprezentowało niezależnie. We włoskim Borgo Panigale zorganizowana została konferencja, oczywiście streamowana na żywo w internecie, na której Ducati pochwaliło się całą swoją gamą. Motocykle będzie można zobaczyć na żywo własnie na EICMIE, a teraz przytaczamy najważniejszą nowość.
Jest nim następca nieodżałowanego Streetfightera 1098, długo wyczekiwany uliczny wojownik ze stajni Ducati, czyli Streetfighter V4. Przytoczymy wszystkie najważniejsze szczegóły, zgodnie z tym, czego dowiedzieliśmy na się na oficjalnej prezentacji.
Joker. Ducati najwyraźniej popłynęło na fali popularnego ostatnio filmu z uniwersum DC i porównało przednią owiewkę do maski jokera. Przekaz był taki, że Ducati jak to zawsze Ducati, jest przepiękne, agresywne, a cuda tkwią w detalach. Nie możemy się nie zgodzić. Owiewka ukrywa oczywiście oświetlenie LED wraz z lampą DRL. Warto zaznaczyć, że stylistycznie to silnik i przednia rama znalazły się w centrum, patrząc z profilu. Delikatny, ale wyraźnie zaznaczony zadupek jest perfekcyjnie streetfighterowy. A Wam podoba się wygląd nowego Streetfightera V4?
Aerodynamika. Streetfighter V4 otrzymał dwupłatowe winglety, czyli po dwa spojlery na stronę. Zresztą cała konstrukcja motocykla opracowana była z dbałością o aerodynamikę i podobno udało się osiągnąć świetne połączenie ochrony przed wiatrem (jak na nakeda) wraz ze stabilnością. Dwupłatowe spojlery zapewniają 28 kg docisku przy 270 km/h, a do tego przydają się w utrzymaniu koła na ziemi przy przyspieszaniu. A jest czym przyspieszać…
Silnik. Znajdziemy tutaj jednostkę Desmosedici Stradale V4 pochodzącą bezpośrednio z Panigale V4. Ma cztery cylindry w układzie V i 1103 ccm pojemności. Pełne osiągi to 208 KM przy 12,750 obr/min oraz 123 Nm przy 11,500 obr/min. Maksymalny moment jest praktycznie niezmienny w stosunku do Panigale V4. Zmiany jedna oczywiście zaszły, w tym w przeniesieniu napędu, aby sportowa jednostka mogła sprawdzić się na co dzień. Ducati zaznacza, że przy jeździe z prędkością 100 km/h, do dyspozycji jest o 14% momentu więcej.
Przednia rama. Elementem nośnym podwozia jest silnik. Oznacza to, że jest on główną częścią „ramy”. Przed nim znajduje się wyłącznie krótka rama przednia, a z nim już tylko bezpośrednio zamontowany do silnika, jednostronny wahacz. Jest jeszcze (też bezpośrednio zamontowana) górna rama pomocniczna, na ktorej mieści się kanapa i cały zadupek. Przednia rama waży zaledwie 4 kg i to dzięki niej osiąga się odpowiednią sztywność i wyczucie przedniego koła. Taka konstrukcja zapewnia niską masę całkowitą.
Wydech. Oczywiście dostępny jest wydech od Akrapovica i to w dwóch wersjach, jednak obie opisano jako niehomologowane do użytku drogowego. Można zamontować samą końcówkę, która daje moc 216 KM. Jednak przy założeniu pełnego układu Akrapovic, motocykl staje się lżejszy o 6 kg (czyli 172 kg na sucho) i ma aż 220 KM mocy.
Ergonomia była ważnym punktem prezentacji. Ducati podkreśliło odpowiednie dopracowanie trójkąta podnóżki – kierownica – kanapa, które ma zapewnic komfortową jazdę. Sama kanapa także posiada odpowiednio grube wypełnienie. Ma być wygodnie. Oczywiście jak na nakeda pochodzącego z Panigale V4…
Wersja S. Zgodnie z tradycją Ducati, dostępny będzie albo podstawowy Streetfighter V4, albo Streetfighter V4 S. Jego głównym dodatkiem będzie elektronie sterowane zawieszenie. Znajdzie się tam widelec Öhlins 43 mm NIX30 oraz amortyzator TTX36 wraz z amortyzatorem skrętu. Wszystko sterowane będzie systemem Öhlins Smart EC 2.0. Ostatnim dodatkiem do wersji S są kute felgi Marchesini. Podstawowa wersja Streetfightera V4 otrzyma widelec 43 mm Showa BPF oraz amortyzator Sachs. W obu odmianach za hamowanie odpowiedzialny jest układ bazujący na topowych zaciskach Brembo Stylema. Obie odmiany wychodzą wyłącznie w jednym malowaniu – czerwone z ciemno szarą ramą i czarnymi felgami.
Elektronika w pełnym pakiecie znalazła się na wyposażeniu podstawowym. Jest wszystko, od 5-calowego ekranu TFT, przez czułe na zakręty kontrolę trakcji, kontrolę wheelie, kontrolę hamowania silnikiem, kontrolę startu, kontrolę slajdu, czy quickshifter w obie strony. Można także dołożyć telemetrię wraz z GPSem.
Waga. Wersja podstawowa to 180 kg na sucho, wersja S to 178 kg na sucho.
Dane techniczne 2020 Ducati StreetFighter V4 oraz Streetfighter V4 S:
Najważniejsze cechy obu modeli
Steetfighter V4:
– 1103 cm3 Desmosedici Stradale engine
– Front frame
– 16-litre aluminium tank with under-seat extension
– Fully adjustable 43 mm Showa Big Piston Fork (BPF)
– Fully adjustable Sachs monoshock
– Sachs steering damper
– Braking system with Brembo Stylema® monobloc calipers
– Pirelli Diablo Rosso Corsa II tyres (rear 200/60)
– 'Biplane’ wing configuration
– Latest-generation electronics package with 6-axis Inertial Measurement Unit (6D IMU): ABS Cornering EVO; Ducati Traction Control (DTC) EVO 2; Ducati Slide Control (DSC); Ducati Wheelie Control (DWC) EVO; Ducati Power Launch (DPL); Ducati Quick Shift up/down (DQS) EVO 2; Engine Brake Control (EBC) EVO
– Keys for fast level changes
– Full-TFT 5” screen
– Riding Modes (Race, Sport, Street)
– Full-LED headlight with DRL
– Two-seater configuration
– Ready for Ducati Data Analyser+ GPS (DDA+ GPS) and Ducati Multimedia System (DMS)
Streetfighter V4 S:
– Ducati Electronic Suspension (DES) EVO
– Öhlins NIX-30 forks with Öhlins Smart EC 2.0 control system
– Öhlins TTX 36 shock absorber with Öhlins Smart EC 2.0 control system
– Öhlins steering damper with Öhlins Smart EC 2.0 control system
– Forged aluminium Marchesini wheels