Navitel G550 Moto – Co w pakiecie/montaż/zasilanie

Po zakupie otwieramy pudełko. Znajdziemy w nim nawigację, panel dokujący, dwa rodzaje mocowań (na przyssawkę, do szyby oraz na kierownicę w formie obejmy). Nawigacja zasilana jest z wbudowanego akumulatora lub ze źródła zewnętrznego – za pomocą gniazda zapalniczki, przewodem przyłączonym do biegunów akumulatora lub z gniazda USB.

 

Navitel G550 Moto

 

W pudełku znajdziemy instrukcję obsługi, pęsetę oraz rysik do operowania po ekranie dotykowym nawigacji.

 

Montaż nawigacji jest prosty: w przypadku szyby samochodowej wystarczy panel dokujący połączyć za pomocą przegubu kulowego z przyssawką, a następnie wybrać dowolny przewód zasilający odpowiadający możliwościom naszego auta, czyli w 99% przypadków gniazo zapalniczki.

 

W przypadku motocykla, sprawa nieco się komplikuje, ale nadal pozostaje na poziomie percepcji przeciętnego przeżuwacza trawy: obejmę mocowania przykręcamy do kierownicy, a następnie łączymy ją za pomocą przewodu kulowego do panela dokującego. Wybór sposobu zasilania jest uzależniony od motocykla. Te bez gniazda zapalniczki zmuszą nas do dodatkowej pracy: dotarcia do akumulatora, podłączenia przewodu do jego biegunów, a następnie przeprowadzenia go pod owiewkami lub w inny sposób uniemożliwiający wyrwanie w czasie jazdy. Trzeba pamiętać, że przewód może ulec uszkodzeniu w przypadku kontaktu z gorącymi częściami (silnik, chłodnica, układ wydechowy).

 

W motocyklach, na których testowaliśmy nawigację, montaż rzadko kiedy trwał dłużej niż 10 minut.

Navitel G550 Moto – Ekran/parametry techniczne

Urządzenie zostało wyposażone w 4,3-calowy wyświetlacz o rozdzielczości 480×272 pikseli, w proporcji 16:9. Bez trudu obsłużymy go w rękawiczkach. Sercem Navitela jest wydajny procesor ARM Cortex A7 o częstotliwości 800 MHz. Wbudowana pamięć nawigacji wynosi 8 GB, wgrano mapy krajów Europy oraz Rosji i Kazachstanu. Navitel G550 Moto jest wodo- kurzo- i pyłoodporny (norma IP67).

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Nawigacja/działanie

Navitel G550 Moto – Wyszukiwanie

Znalezienie miejsca docelowego odbywa się na trzy różne sposoby: wprowadzenie adresu, koordynatów (współrzędne długości i szerokości geograficznej) lub poprzez wybór miejsca kursorem na ekranie. W przypadku ostatniego sposobu, po najechaniu kursorem na miejsce docelowe, musmy je zapisać (możemy określić typ punktu – biznesowy, gastronomia itp.), a następnie wybieramy jako punkt z zapisanych. Miejsce docelowe możemy także wybrać z historii urządzenia. Po skalkulowaniu trasy możemy dodać kilka puntów pośrednich, wówczas system zmodyfikuje marszrutę przejazdu o odpowiednie punkty.

 

Niestety, w przeciwieństwie do wielu nawigacji motocyklowych nie możemy zdefiniować krętych tras (w konkurencyjnych systemach istnieje możlwość wyboru krętej trasy).

Navitel G550 Moto – Ustawienia

Aby system działał w sposób świadomy, musimy skonfigurować nawigację. Zaczynamy od wyboru środka transportu: pieszy, rower, samochód/motocykl, taxi, autobus, pojazd uprzywilejowany, kurier lub ciężarówka. Następnie wybieramy sposób wyboru przejazdu. Tutaj opcje są dwie: trasa drogowa lub bezpośrednia (zapewne idealna dla pieszego). Kolejną opcją jest zatwierdzenie unikania dróg płatnych, nieutwardzonych i połączeń promowych. Potem wybieramy ustawienia mapy, czyli obrót lub nie zgodnie z kierunkiem ruchu oraz zatwierdzenie trybu dzień/noc – czyli jasności tła mapy w zależności od pory dnia.

 

Navitel G550 Moto

 

Następnie przechodzimy do zakładki ostrzeżenia. Tutaj konfigurujemy ostrzeżenia dotyczące alertów przekroczenia prędkości (w tym także wielkość, której przekroczenie skutkuje alertem), informacje o typach i miejscu kontroli prędkości, a także tryb wyświetlania asystenta pasa ruchu.

 

Kolejny panel trybu ustawień to “tablica rozdzielcza” czyli zestaw informacji o parametrach jazdy (kierunek, czas, czas postoju, czas jazdy, największa prędkość, wschód i zachód słońca itp.

 

Ostatnim polem są ustawienia regionalne, w których konfigurujemy język komend głosowych, język mapy, barwę głosu, układ klawiatury, wartości (metryczne, angielskie, morskie) oraz format adresu.

 

Po konfiguracji ustawień mamy nawigację gotową do wielokrotnego użycia.

 

Gdy mamy kask z systemem słuchawek lub wbudowanym interkomem, możemy go połączyć za pomocą Bluetootha z nawigacją. Dzięki temu komendy głosowe usłyszymy bezpośrednio w słuchawkach. Nawigacja ma także wbudowany odtwarzacz multimedialny; po “sparowaniu” z interkomem spełni rolę odtwarzacza audio.

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Navitel G550 Moto – Wybieranie tras

Po zdfiniowaniu adresu system dobiera odpowiednią trasę. Czas wyboru jest uzależniony od długości trasy, ale rzadko kiedy przekracza 15-30 sekund, co może być kluczowe z punktu widzenia motocyklisty stojącego w pełnym ubraniu w intensywnym słońcu.

 

Marszruta jest optymalna i rzadko kiedy wymaga jakichkolwiek ingerencji. W czasie testu rzadko zmienialiśmy trasę, którą chcemy podróżować. Tryb wyświetlania w 2D lub 3D jest czytelny, ale nie do końca podoba mi się wyświetlanie paska postępu (graficznie etap zaawansowania trasy) zamiast dystansu do końca. Próbowałem to skonfigurować, z marnym skutkiem – ale moje zdolności informatyczne ograniczają się do FB i Instagramu, więc czego wymagać. Bardzo pomocny jest asystent pasa ruchu, pomaga planować manewry zmiany kierunku.

 

Navitel G550 Moto

 

W czasie jazdy na wyświetlaczu znajdziemy informacje o dystansie do najbliższej zmiany kierunku, wraz ze strzałką, jakiego typu będzie ta zmiana (skręt w lewo, prawo, zjazd z ronda itp), oraz dystans do następującej po niej, następnej zmiany kierunku. Jest to o tyle wygodne, że czasami w centrach miast gęsta siatka ulic powoduje skręty np. co 50 m, a nie zawsze jesteśmy w stanie skoncentrować się na ekranie. Tutaj opcja połączenia z interkomem przez Bluetooth jest dużym ułatwieniem.

 

Na wyświetlaczu znajdziemy informacje o prędkości jazdy oraz o ile ją przekraczamy.

Navitel G550 Moto – Eksploatacja

Sam wyświetlacz jest czytelny, czasem niezbyt widoczny w intensywnie słoneczne dni, ale sytuację w stosunku do konkurencji ratuje daszek panelu dokującego.

W czasie testu nawigacja kilkukrotnie nam upadła, przez trzy godziny jechaliśmy w bardzo intensywnym deszczu – okazała się całkowicie wodoodporna (w tych samych warunkach “konkurencja “samoistnie przełączała się w różne tryby widoku itp.).

 

Jedynym śladem użytkowania jest niecznacznie porysowany wyświetlacz – podczas jazdy po szutrach panel został zakurzony – co w połączeniu z obsługą dotykową w rękawicy zadziałało jak papier ścierny.

 

Nawigacja dwuktrotnie się zawiesiła. Raz nie pomogło nawet wyłączenie – co byłoby akceptowalne przy pochmurnym niebie (kilka z użtykowanych przeze mnie nawigacji ma problem z lokalizacją satelitów w takich warunkach), ale sytuacja zdarzyła się przy pięknej pogodzie. Urządzenie było niezdatne do działania przez okres ok. 40 min, po czym samo z siebie wróciło do bezproblemowej, do końca testu, pracy.

 

Możliwość wykorzystania Navitela G550 Moto w aucie jest świetnym pomysłem. Jakość pracy, czas montażu, a także poręczność nie odbiega w zauważalny sposób urządzenia dedykowanego do samochodów.

Naszym zdaniem

Testowany produkt jest nieźle wykonany, zapewnia dużą funkcjonalność, a osoby oszczędne ucieszy fakt przydatności Navitela do każdego środka transportu drogowego. Nawigacja jest prosta w obsłudze, daje się łatwo konfigurować, jest też czytelna w słońcu i bez problemu dostosujemy ją do naszych źródeł zasilania. Z racji pewnej wodo- i kurzoodporności możemy polecić ją – oprócz motocyklistów – także użtykownikom aut terenowych i quadów.

 

Testowany produkt kosztuje od 779zł – biorąc uwagę wady i zalety, to bardzo korzystna oferta. Mamy tylko nadzieję, że problemy z zawieszonym systemem były incydentalne.

Więcej w Testy Moto
Yamaha MT-10 – wytwór Belzebuba

Pomysł projektantów Yamahy MT-10 był tyleż banalny co przewrotny. Postanowili przeszczepić silnik ze sportowej YZF-R1, dodać wzornictwo zapożyczone od transformersów...

Zamknij