Sercem BMW R5 Hommage jest oryginalny, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 500 ccm, który został uszkodzony podczas wyścigów dawno temu. Został on jednak nie tylko wyremontowany, lecz przebudowany przez specjalizujących się w budowie motocykli customowych braci Ronny’ego i Benny’ego Norenów według planów dostarczonych przez BMW Design Team w Monachium.
Niektóre części silnika zostały wykonane na nowo, by nadać mu bardziej współczesny wygląd. Projekt ramy i zbiornika paliwa nawiązuje do oryginalnego BMW R5.
Oficjalnie jest to motocykl koncepcyjny, lecz wiele wskazuje na to, że może trafić do seryjnej produkcji. BMW bowiem bardzo dużo zainwestowało w ten projekt, opracowując np. doładowanie do półlitrowego silnika. Widelec wygląda podobnie jak ten sprzed 80 lat, lecz jego możliwości są takie jak w dzisiejszych motocyklach.
Dźwignie hamulca i sprzęgła zostały zamontowane, jak 80 lat temu, na zewnętrznych końcach kierownicy, ale hamulce są nowoczesne podobnie zresztą jak tylne zawieszenie.
Szef projektantów BMW Ola Stenegard powiedział, że łatwo jest zaprojektować skomplikowany motocykl. Bardziej skomplikowane jest projektowanie prostego. Przełożyliśmy czytelność i estetykę R5 do dzisiejszych czasów. Powstał motocykl, który jest kombinacją tradycji i nowoczesnej techniki, a do tego dochodzą jeszcze wysokie osiągi.
Warto przypomnieć, że motocykle koncepcyjne, które ostatnio BMW prezentowało na Concorso d’Eleganza Villa d’Este dość szybko okazywały się modelami produkcyjnymi. Concept 90 pojawił się później na rynku jako R nineT, Concept Roadster trafił do produkcji jako R1200R, a przedstawiony przed rokiem Concept 101 już ma mieć premierę w 2017 r. BMW R5 Hommage też zapewne trafi do salonów jeszcze w tej dekadzie.