Jak wybrać motocyklowe opony enduro? Poradnik przez mieszanki opon offroadowych - Motogen.pl

Kto z nas nigdy nie zastanawiał się, jak wybrać odpowiedni dla własnych preferencji model lub typ opony enduro? Istnieje wiele opinii, ale nikt nigdy wcześniej nie porównał najlepszych opon enduro dostępnych na rynku.

Autor: Bartłomiej Karnas

Co to są opony enduro?

Offroad? Więc wystarczy opona klockowa! Proste prawda? Tak, ale pod warunkiem, że swoim motocyklem do tej pory nigdy nie zjechałeś z asfaltu. Prawdziwy offroadowiec wymieni wiele cech charakterystycznych opon. Zacznijmy więc…

Opony terenowe do motocykli kategoryzuje się w zależności od konkretnego przeznaczenia i sportu. Przede wszystkim opony dzielą się na enduro (w tym drogowe lub pustynne i rajdowe) oraz motocrossowe (w tym cross-country i supercross). Funkcjonuje także podział na bardziej specyficzne zastosowanie, jak „trial, short track” czy „flat track”.

Jeżeli weźmiemy więc pod uwagę wszystkie opony do motocykli terenowych, jesteśmy rozpieszczani wyborem. Każda z głównych marek ma do wyboru wiele modeli opon do motocykli offroadowych. W tym artykule zajmiemy się wyselekcjonowaniem wyłącznie opon enduro, czyli zatwierdzonych przez F.I.M., a więc jednocześnie posiadających homologację dopuszczającą je do ruchu publicznego. Takie opony można wykorzystać zarówno do swobodnego poruszania się po drodze, jak i do wyścigów enduro.

W rzeczywistości nie wszyscy wiedzą, że opony motocrossowe nie posiadają homologacji, czyli nie są dopuszczone do jazdy po drodze i dlatego nie można ich używać nawet w wyścigach enduro. Dlatego też poddanie się weryfikacji technicznej na motocyklu, który na obręczach posiada opony typu motocross, oznacza najczęściej odrzucenie lub dyskwalifikację z zawodów (co ciekawe – nie w Polsce).

Różnice między oponami motocross i enduro?

STRUKTURA:

Główną różnicą między oponami enduro i motocross jest struktura opony. Opony motocross mają sztywniejszą budowę z obniżoną ścianą boczną, co pozwala na jazdę z niższym ciśnieniem powietrza, uzyskując doskonałą przyczepność i utrzymując ograniczoną masę koła. Opony enduro mają bardziej miękki karkas, zaprojektowany w sposób zapewniający przyleganie do nierówności podłoża, takich jak skały, kłody drzewa lub błoto, a przy użyciu wypełnienia mousse lub dętek wzmacnianych, można zwiększyć trakcję oraz przyczepność opony dzięki jeździe na niskim ciśnieniu w okolicy 0,8 bara.

ROZMIARY:

W ostatnich latach motocykle crossowe przyjęły większy rozmiar tylnej obręczy, dochodząc do 19 cali, podczas gdy w enduro pozostały na tradycyjnej średnicy 18 cali. W połączeniu z większym barkiem, opony enduro pozwalają uzyskać większą przyczepność we wszystkich sytuacjach. Przednie obręcze pozostają w identycznym rozmiarze 21 cali.

KLOCKI:

Kolejna różnica dotyczy wysokości i kształtu klocków, zwanych czasem też kostkami. Zgodnie z regulacją FIM i homologacją drogową, klocki w oponach enduro muszą mieć maksymalną wysokość 13 mm, podczas gdy w przypadku opon crossowych nie ma żadnych ograniczeń i zwykle łatwo osiągają 18/19 mm. Zmienia się także układ: opony enduro mają bardziej oddalone klocki, zaprojektowane w celu łatwiejszego „oczyszczenia” bieżnika z błota i zanieczyszczeń podczas toczenia, ale także w celu zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko i podłoże. Z kolei w motocrossie opona z bardziej solidnymi klockami pozwala podczas wyścigu zmaksymalizować przeniesienie pełnej mocy silnika w przyspieszenie. Większość opon crossowych to opony NHS (Not for Highway Service, czyli z brakiem homologacji do poruszania się po drogach publicznych). Opony enduro w większości dopuszczone są do ruchu publicznego. W przeciwieństwie do opon crossowych, opony enduro różnią się pomiędzy sobą także twardością mieszanek gumy. Występują tutaj mieszanki standardowe, soft oraz super soft. Co ciekawe, opony z mieszanką typu super soft nie posiadają homologacji FIM, a nadają się do ekstremalnego enduro, czyli do wyścigów typu Red Bull 111 Megawatt lub w bardzo ciężki teren.

Gdzie wybrać i kupić opony enduro?

Wszystkie opisane opony dostępne do odbioru w 240 filiach Inter Cars w całej Polsce, w motocyklowych sklepach stacjonarnych I’M Inter Motors oraz w internetowym sklepie IMready.eu. Sprawdź dostępne opony oraz przekonaj się, gdzie jest najbliższy sklep I’M Inter Motors.

Modele opon enduro – lista i porównanie

Poniżej znaleźć można zestawienie najciekawszych modeli opon do enduro oraz motocrossu, z podziałem na przednie i tylne oraz z zaznaczeniem mieszanek. W tabeli poniżej obrazowo znajdziecie zestawienie opon podzielone na producentów i typ mieszanki.

Tylne opony ENDURO FIM:
– MICHELIN  ENDURO MEDIUM
– DUNLOP GEOMAX ENDURO
– PIRELLI Scorpion PRO FIM (+ mieszanka soft)
– METZELER MCE Six Days Extreme (+ mieszanka soft)
– MITAS E-F07 (+ mieszanka soft Green Stripe)
– MITAS TERRA FORCE-EF (+ mieszanka soft Green Stripe)
– BRIDGESTONE Battlecross E50
– DELI TIRE SB-121

Przednie opony ENDURO FIM:
– MICHELIN  ENDURO MEDIUM
– DUNLOP GEOMAX ENDURO
– PIRELLI Scorpion PRO FIM (+ mieszanka soft)
– METZELER MCE Six Days Extreme (+ mieszanka soft)
– MITAS TERRA FORCE-EF (+ mieszanka soft Green Stripe)
– BRIDGESTONE Battlecross E50
– DELI TIRE SB-120

Przednie opony crossowe:
– DUNLOP GEOMAX MX33
– MICHELIN STARCROSS 5
– PIRELLI SCORPION MX SOFT
– MITAS TERRA FORCE – MX MH (nowość)
– BRIDGESTONE Battlecross X10
– DELI TIRE TERRA CROSS SB-114

Tylne opony crossowe:
– DUNLOP GEOMAX MX33
– MICHELIN STARCROSS 5
– PIRELLI SCORPION MX SOFT
– MITAS TERRA FORCE – MX MH (nowość)
– BRIDGESTONE Battlecross X10
– DELI TIRE All Terra VX15 SB-139

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany