Honda VTR1000F (1997-2006) motocykl używany: wady, zalety, opinia, zmiany konstrukcyjne - Motogen.pl

Honda VTR1000F z lat 1997-2006 to obiecujący, choć nie doceniony motocykl używany. Poznaj jego wady i zalety oraz naszą opinię…

W połowie lat 90 rozpoczęła się fascynacja niezwykle skutecznymi, włoskimi, sportowymi V2.  Wprawdzie miały mniejszą moc szczytową, ale przebieg momentu, lekkość czy szerokość motocykla zwiększały szanse w wyścigu. Japończycy szybko postanowili żelazo kuć, puki gorące. I tak powstały najpierw Yamaha TRX850 (z rzędowym twinem o charakterystyce V2), a potem, jednocześnie zaprezentowano Suzuki TL1000S i Hondę VTR1000F.

W konfrontacji z Suzuki, na papierze Honda wyraźnie bladła. Wprawdzie była nieco lżejsza, ale Suzuki w każdej kategorii było naj: moc, moment, a także zaawansowanie konstrukcyjne-wtrysk, widelec USD. Było też nieznacznie tańsze i zużywało mniej paliwa. Jednak pośpiech we wdrażaniu bardziej zaawansowanej technologii wyszedł Suzuki bokiem. Motocykl prowadził się bardziej narowiście, był nerwowy, bezkompromisowy a zdolność do shimmy stała się legendarna. Do tego doszły wady konstrukcyjne (pękająca rama, rozcieńczanie oleju paliwem, problemy z zapłonem).

Honda nie posiadała typowych wad a dodatkowo była niezwykle stabilna w każdych warunkach. Mniej mocy nie oznaczało ospałości-po prostu zbudowana mniej efektownie była solidnym rzemieślnikiem, który przy wprawnym kierowcy potrafił pokazać zaskakująco duży potencjał. Z czasem jej silnik trafił do Hondy Varadero 1000, jednego z najbardziej popularnych turystycznych modeli marki z pewną dzielnością terenową…

Charakter, słabe punkty

Motocykl okazał się wszechstronny. Przód do ostrej jazdy okazał się zbyt miękki, ale twardsze sprężyny załatwiały sprawę. Wygodna pozycja ułatwiała dalsze trasy a silnik pełen mocy katapultował kierowcę na wyjściu z zakrętów. Użytkownicy narzekali na dwie rzeczy: zbyt niską szybę i olbrzymie zużycie paliwa nawet powyżej 10 l/100 km. W połączeniu ze zbiornikiem o pojemości 16 l zasięg potrafił się skończyć wraz z przekroczeniem 160 km.

Honda VTR1000F

Producent szybko zdał sobie sprawę, że potencjał wyścigowy VTR1000F nie jest zbyt duży, czego dowodem było wprowadzenie Hondy VTR1000SP w 2000 roku. SP miało tak zaawansowane modyfikacje ramy, wyglądu, silnika i zawieszeń, że można mówić o zupełnie nowym pojeździe.

Klienci liczyli, że prezentacja SP spowoduje rozwój także modelu F. Liczono na nowsze zawieszenie, wtrysk paliwa itp.

Honda VTR1000F modyfikacje

W 2001 zmieniono gaźniki i zestrojenie układu zapłonowego. Zbiornik paliwa miał 19 litrów, zmieniono kierownicę, dzięki czemu kierowca miał bardziej odprężoną pozycję. Układ wydechowy otrzymał dopalacz katalityczny. W tym samym roku pojazd otrzymał nowe kierunkowskazy a także zmodernizowaną deskę rozdzielczą.

Honda VTR1000F odbiór i opinie

Honda została przyzwoicie przyjęta przez rynek. Nigdy nie była motocyklem specjalnie pożądanym, nie była w czubie z osiągami, prowadzeniem, hamulcami. Nie brylowała w żadnym porównaniu, ale za wszystko zdobywała solidne punkty. Niestety, wraz z wiekiem jej konstrukcja oddalała ją od konkurencji.

Do wad modelu można zaliczyć nieszczelną pompę cieczy chłodzącej oraz awarie napinacza łańcucha rozrządu w pierwszych rocznikach. Praca skrzyni biegów bywała „metaliczna” a w tarczach hamulcowych wraz z przebiegiem zaczynały pojawiać się luzy. Poza tym jest to motocykl trwały i bezproblemowy. Jednak za sprawą konfiguracji cylindrów niezbyt tani i przyjazny w serwisie.

Czy warto? Nasza opinia

Honda VTR1000F kosztuje w zależności od stanu i rocznika 4-10 tysięcy złotych. Nie trzeba jej tak kręcić, jak F4 a w zakrętach potrafi pokazać charakter. Ma fajny dźwięk, serwis silnika co 12 tys.km, a regulację luzów zaworowych co 24 tys. km.

Tylko gdyby nie zużycie paliwa. To wciąż nie odkryty motocykl, ale jedna z najtańszych i najlepszych okazji, żeby posiąść sportowo-turystycznego litra. I w zasadzie można by uznać, że to świetna propozycja Hondy, gdyby nie fakt, że za podobne pieniądze można kupić używaną VFR750F, pozbawioną większości wad VTR1000F…

Honda VTR1000F wady i zalety

Wady

-zużycie paliwa

-mały bak

-za niska owiewka

Zalety

-stabilne podwozie

-wygodna pozycja

-niewielka awaryjność

-osiągi silnika

-zwrotność

-jakość wykonania

-hamulce


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany