Spis treści
W tym momencie można by otwierać szampana, gdyby nie konkurencja i hordy motocyklistów pędzące do salonów, ale o tym za chwilę. Pozostaje jeszcze zrobić dobre pierwsze wrażenie. Jest ono bardzo pozytywne. Honda Crossrunner VFR800X wygląda wyjątkowo atrakcyjnie, ma dobre proporcje, dynamiczną sylwetkę.
Wahacz, który jest wizytówką Hondy Crossrunner VFR800X, sprawia wrażenie, że mamy do czynienia z motocyklem wyższej klasy. Poszerzona kierownica daje poczucie dużej kontroli i zwrotności. Zadbano o ergonomię, kanapa ma możliwość regulacji wysokości. Proporcje motocykla są wyśmienite, a wszystko po to, by jak najwięcej motocyklistów mogło znaleźć to, co lubią najbardziej.
Kiedy dosiadamy motocykla bez kufrów, których rozmiary bardziej nadają się do weekendowych przejażdżek niż globalnej turystyki, sprzęt jest bardzo zwinny i doskonale radzi sobie w ruchu miejskim.
Honda Crossrunner – silnik z potencjałem
Silnik, który bez zbędnych przeróbek i kastracji przeszczepiono z modelu VFR800F, ochoczo reaguje na każdy ruch manetki i nawet wyraźnie słychać charakterystyczny dźwięk – nie został kompletnie zdławiony normami emisji i wielkością tłumika.
Zobacz nasz test: Honda VFR800 – Deja vu
Zwykle, gdy producent decyduje się na użycie tej samej jednostki napędowej w kilku modelach, tylko ten najbardziej sportowy pokazuje cały potencjał. Inne modele wyposaża się w silniki zestrojone tak, by były mniej agresywne, łagodniejsze i słabsze.
Przeczytaj test poprzedniej wersji tego modelu: Honda Crossrunner
W Hondzie Crossrunner tak nie jest. Tu moc nie przeraża, motocykliści z mniejszym doświadczeniem poczują się komfortowo i pewnie, a ci, którzy chcą trochę więcej wrażeń, też docenią jej dynamiczny charakter. Wystarczy wkręcić silnik na odpowiedni rejestr obrotów. Ten liniowy charakter oddawania mocy jest nie lada atutem, szczególnie gdy nie planujemy zmian motocykla z każdym zdobytym kilometrem doświadczenia. Wystarczy zapuścić się głębiej na skali obrotomierza, by zasmakować więcej wrażeń.
Warto też wspomnieć o systemie zmiennych faz rozrządu, który we wcześniejszych modelach dawał wyraźnie znać o swojej obecności i nie wszystkim przypadało to do gustu. W nowym modelu jego ingerencja jest praktycznie niezauważalna, pozostawiając po sobie jedynie ślad w dynamice pracy silnika, a nie jak było dotąd, nieprzyjemne szarpnięcie. Skrzynia biegów pracuje z precyzją, do jakiej Honda przyzwyczaiła nas od lat. Całość sprawia wrażenie dobrze dopracowanej jednostki o wysokiej jakości wykonania.
Crosrunner woli asfalt – czytaj na nastęnej stronie>>>
Honda Crossrunner woli asfalt
Motocykl został zaopatrzony w kontrolę trakcji, która nadzoruje sposób dostarczania momentu obrotowego na tylne koło. Jest to swoisty zawór bezpieczeństwa, który zapobiega uślizgowi tylnego koła podczas przyspieszania. Pracuje w dwóch trybach, z których jeden jest bardziej liberalny. Jest też możliwość całkowitego wyłączenia systemu, jednak uzbraja się on po każdym wyłączeniu silnika.
Zobacz także testy innych motocykli Honda:
Honda CBR300R – do miasta i na tor
Honda CBR650F – sportowiec do codziennych dojazdów
Hamulce zaopatrzone w system ABS pracują liniowo, dając dobre wyczucie siły hamowania. Przedni hamulec mógłby mieć trochę bardziej „sztywną” pompę. Podczas hamowania mamy wrażenie wyraźnie miękkiej dźwigni, która po drugim wciśnięciu pracuje dużo lepiej.
Zawieszenie ma pełną regulację, skok został zwiększony w porównaniu ze standardowym modelem VFR, co przekłada się na wysoki komfort w czasie podróży po mniej uczęszczanych drogach. Nie jest to jednak zawieszenie przygotowane do jazdy off-road, a rozmiar kół dodatkowo przypomina nam, że jest to motocykl, który woli asfalt z okazjonalną przejażdżką szutrową drogą.
Licznik wraz z komputerem pokładowym został zamontowany w jednym urządzeniu, które ma tak zwany negatywny wyświetlacz. Tło jest ciemne a cyfry i komunikaty jasne. Bardzo ciekawe rozwiązanie, czytelne nawet w pełnym słońcu, jednak powierzchnia i ilość informacji na wyświetlaczu wprowadzają duże wizualne zamieszanie. W niektórych przypadkach poziom paliwa zlewa się ze wskazaniami obrotomierza. Do pełni szczęścia brakuje tylko możliwości przełączania wyświetlanych parametrów przyciskiem na kierownicy, a nie na desce rozdzielczej. W pakiecie standardowego wyposażenia znajdziemy podgrzewane manetki. Uruchamiane są przyciskiem na kierownicy. To bardzo przydatne udogodnienie, szczególnie wiosną i jesienią.
Honda Crossrunner – wygodna i atrakcyjna
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, ergonomia motocykla pozwala przyjąć wyprostowaną sylwetkę, kierownica jest dosyć szeroka i lekko przesunięta do tyłu. Takie zestrojenie motocykla przypadnie do gustu motocyklowym turystom.
Motocykl wyposażony w pakiet kufrów, gmoli i dodatkowego oświetlenia, prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Wygląda jak rasowa „przygodówka” enduro: jest zwinny, szybki i komfortowy, zarówno w jeździe solo, jak i z pasażerem. Doskonale nadaje się do jazdy po mieście i w trasę. Po paru kilometrach, kiedy zatrzymujesz się, zdejmujesz kask i patrzysz na ten sprzęt, możesz pomyśleć, że jest to motocykl doskonały. Oryginalna i przyjemna dla oka sylwetka, połączenie charakteru motocykla sportowego i turystycznego – to brzmi jak ideał, ale czy na pewno tak jest?
Na rynku znajdziemy motocykle bardziej terenowe, mocniejsze i bardziej agresywne. Honda Crossrunner VFR800X jest motocyklem bardzo eleganckim, mniej terenowym, zaawansowanym technologicznie i z charakterem, który przypadnie do gustu szerokiej grupie kierowców. Nie jest to sprzęt agresywny, jednak jego dynamika daje dużo frajdy z jazdy, poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Crossrunner doskonale sprawdza się w spokojnej jeździe, w ruchu miejskim, da sobie radę również na „speed dayu” czy górskich serpentynach.
Do sukcesu rynkowego brakuje tylko ceny, która pomogłaby podjąć decyzję o zakupie. W cenie Hondy Crossrunner znajdziemy bardzo dużo motocykli i każdy z nich ma grono swoich zwolenników i przeciwników, dla każdego z nich motocykl doskonały znaczy coś innego. Jeżeli szukasz jednego motocykla o szerokim spektrum użyteczności, przed podjęciem decyzji zakupu proponuję przejażdżkę, na pewno będzie doskonała.
Dane techniczne, wykres z hamowni i cena na następnej stronie>>>
Dane techniczne Honda Crossrunner VFR 800 X
Kliknij obrazek, aby powiększyć.
Dziękujemy serwisowi Speedbike.pl za pomiar mocy na hamowni.
SILNIK | |
Typ | czterocylindrowy, widlasty, czterosuwowy, cztery zawory na cylinder |
Pojemność | 782 ccm |
Stopień sprężania | 12:01 |
Średnica cylindra / skok tłoka | 72 mm / 48 mm |
Układ paliwowy | elektroniczny wtrysk paliwa |
Chłodzenie | cieczą |
Skrzynia biegów | sześciostopniowa |
Sprzęgło | wielotarczowe mokre |
Przeniesienie napędu | łańcuch |
WYMIARY I MASY | |
Długość | 2190 mm |
Wysokość | 1360 |
Szerokość | 870 mm |
Rozstaw osi | 1475 mm |
Wysokość siedzenia | 815-835 mm |
Masa (z pełnym bakiem) | 242 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 434 kg |
Zbiornik paliwa | 20,8 l |
PODWOZIE | |
Rama | aluminiowa |
Przednie zawieszenie | widelec upside-down, regulacja napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia odbicia, skok 148 mm |
Tylne zawieszenie | Jednoramienny wahacz, gazowy amortyzator HMAS, Pro-Link z 35-stopniową (kontrolowaną zdalnie, hydraulicznie) regulacją napięcia wstępnego sprężyny oraz bezstopniową regulacją tłumienia odbicia, skok osi 148 mm |
Przedni hamulec | dwa zaciski czterotłoczkowe, ABS, tarcza 310 mm |
Tylny hamulec | zacisk dwutłoczkowy, ABS, tarcza 256 mm |
Przednia opona | 120/70-17 |
Tylna opona | 180/55-17 |
OSIĄGI | |
Prędkość maks. | 209 km/h |
Moc | 106 KM (78 kW) @ 10 250 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 75 Nm @ 8500 obr/min |
Spalanie | 7,5 l/100 km |
Cena 49 000 zł.
Zostaw odpowiedź