Spis treści
FZ1 Yamaha to motocykl sportowo-turystyczny, który niezwykle chętnie zmienia właściciela. Czy sobie zaskarbił taką rzeszą fanów?
Motocykl mentalnie wywodził się z FZS1000, ale konstrukcyjnie to zupełnie inne modele. Silnik i układ zasilania przejęto z YZF-R1 z 2005 zmieniając wałki rozrządu, zestrojenie elektroniki i zmniejszając stopień sprężania. Moc spadła o 30 KM, sięgając 150 KM. Spadł także maksymalny moment obrotowy ze 113 do 106 Nm, ale był osiągany przy 8000 obr./min. To wartość o 2000 obr./min. niższa niż w R1. Silnik posiadał kute tłoki, tytanowe zawory oraz tuleje cylindrowe pokryte ceramiką.
Yamaha FZ1 dane techniczne
Yamaha FZ1 to model dostępny w dwóch wersjach: jako FZ1N, czyli naked oraz jako Yamaha FZ1 Fazer, czyli z owiewką wokół reflektora. Produkowany w latach 2007-2012 jest motocyklem cenionym i lubianym. Silnik, elementy zawieszenia i hamulce wywodzą się ze sportowej YZF-R1, dzięki czemu pojazd ma fenomenalne prowadzenie i utrzymuje tempo jazdy typowych „szlifierek”. Ma jednak od nich dużo wygodniejszą pozycję. Czy Yamaha fz1 ma wady?
Wiele lat na rynku pozwoliły wypracować rozwiązania odporne na typowe wady. Poza drobnymi defektami elektryki czy hamulców raczej jest uznawana za motocykl trwały. Blisko 150 KM przy masie na sucho 198 kg sprawiają, że pojazd ma niezłe osiągi. Sam silnik ma spokojny dół, niezły środek i dynamiczną górę. Przy spokojnej jeździe zejdziemy do 6 l/100 km. W Yamaha FZ1 spalanie przy dynamicznej jeździe potrafi dojść nawet do 9 l/100 km.
Dane techniczne Yamaha FZ1 Fazer oraz dane techniczne Yamaha FZ1 N znajdziecie poniżej w tabeli.
Model | Yamaha FZ1 |
Kategoria | Naked bike |
Pojemność skokowa | 998 ccm |
Typ silnika | Rzędowy czterocylindrowy |
Ilość suwów | 4 |
Moc maksymalna | 147.91 KM (108.0 kW)) przy 11000 RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 106.00 Nm (10.8 kgf-m or 78.2 ft.lbs) przy 10800 RPM |
Stopień sprężania | 11.5:1 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 77.0 x 53.6 mm |
Zasilanie | Wtrysk paliwa |
Układ rozrządu | DOHC |
Skrzynia biegów | 5 biegowa |
Waga na sucho | 198 kg |
Wysokość siodła | 815 mm |
Wysokość całkowita | 1,205 mm |
Długość całkowita | 2,140 mm |
Szerokość całkowita | 770 mm |
Prześwit | 135 mm |
Rozstaw osi | 1,460 mm |
Zawieszenie przód | Widelec upside-down |
Skok zawieszenia przedniego | 130 mm |
Zawieszenie tył | Wahacz wleczony |
Skok zawieszenia tylnego | 125 mm |
Opona przednia | 120/70-ZR17 |
Opona tylna | 190/50-ZR17 |
Hamulec przedni | Dwutarczowy |
Średnica przedniej tarczy (lub bębna) | 320 mm |
Hamulec tylny | Jednotarczowy |
Średnica tylnej tarczy (lub bębna) | 245 mm |
Stosunek mocy do masy | 0.7470 HP/kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 18.0 l |
Yamaha FZ1 opony, prowadzenie
Yamaha FZ1 waga wpływa pozytywnie na prowadzenie. Motocykl bardzo chętnie zmienia kierunki, a wyścigowy rodowód sprawia, że szybka jazda po winklach jest przyjemnością. Rama Yamahy FZ1 zapewnia wystarczającą sztywność. Pozycja jest odprężona, wygodna, chociaż kształt siodła, po kilkuset kilometrach zaczyna dokuczać. To motocykl na szybkie, kilkugodzinne przeloty, mniej na wakacyjną podróż po Europie. W Yamaha FZ1 opony są kluczowe. Nie model i marka, ale stan i ciśnienie. Na nieodpowiednim ciśnieniu pojazd wpada w shimmy, a my zastanawiamy się, czy brał udział w wypadku. Korekta ciśnienia lub wymiana opon najczęściej załatwia sprawę. Pojazd „nie lubi” innych rozmiarów ogumienia, niż zalecane…
Oczywiście model z owiewką jest lepszy do turystyki, niż naked. Dlatego, jeśli dużo podróżujecie, wydaje się lepszym wyborem. Pasażer ma niezłe warunki jazdy jak na ten segment. W turystycznej jeździe sprzyja zbiornik paliwa (18 l) zapewniający przy rozsądnej jeździe nawet 300 km zasięgu…
Yamaha FZ1 waga
Yamaha FZ1 w części jest sportem a w nieco mniejszej turystykiem. Motocykl świetnie nadaje się na szybkie, samotne wypady, weekendową turystykę we dwoje lub wieczorne sprinty pomiędzy kawiarniami. Kierownica Yamahy FZ1 zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem. Elastyczność silnika i jego osiągi są typowe dla sportów kilka lat starszych. Zastosowanie aluminium w konstrukcji wahacza i ramy pozwoliły na znaczące zmniejszenie masy, dzięki czemu pojazd „na gotowo”.
waży nieco ponad 220 kg.
Ceny części do Fazera FZ1 i jego wersji nieobudowanej mieszczą się w średnim przedziale cenowym, a bogatą ofertę zamienników znajdziecie w sieciach dystrybuujących części. Ochrona przed wiatrem w wersji Fazer jest niezła, w FZ1N nie ma jej praktycznie wcale, dlatego dla turystów polecamy tę pierwszą.
Yamaha FZ1 cena
Ceny Yamahy FZ1 zaczyna się od 11-12000 zł. Najdroższe egzemplarze to koszt nawet 23 000 zł. Bardziej niż rocznik liczy się stan techniczny i wyposażenie, dodatki oraz historia pojazdu. Motocykl produkowano przez 6 lat i znalezienie części używanych bywa kłopotliwe, dlatego warto poddać pojazd szczegółowym oględzinom.
Na rynku pojazd chętnie znajduje świadomych nabywców. To propozycja adresowana dla nieco bardziej dojrzałych kierowców ceniących osiągi, ale nie poddających się presji na posiadanie motocykla sportowego. Dla takich, którzy czasem, w sprzyjających warunkach lubią odkręcić na krętej trasie, ale i tych cieszących się widokami na wiejskich szosach.
Do jej najmocniejszych punktów należy świetna pozycja, hamulce i osiągi, a także trwałość. Jednak w dalszych trasach przydałaby się lepsza ochrona i nieco wygodniejsze siodło.
Zmiany konstrukcyjne
Pierwsze ulepszenia wprowadzono w 2008 roku. Zmieniono zestrojenie zawieszenia. W 2010 roku zastosowano nową elektronikę sterującą silnikiem. Dwa lata później przemianowano FZ1 Fazer na Fazer 1. Do zakończenia produkcji i zastąpienia serii FZ1 / Fazer 1 rodziną MT-09/MT-09 Tracer nie zmieniano już nic.
Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer, rożnice
Yamaha FZ1 jest nakedem. Fazer posiada owiewkę czołową poprawiającą aerodynamikę i ochronę przed deszczem. W standardzie montowano w nim centralną stopkę. Wersja z owiewką od 2007 roku była dostępna z ABSem, FZ1 otrzymał go rok później, w 2008.
Zobacz także używane: Kawasaki Z750, Suzuki SV650, oraz Suzuki GSR600!!!
Zostaw odpowiedź