FZ1 Yamaha uniwersalny, sportowy turysta - Motogen.pl

FZ1 Yamaha to motocykl sportowo-turystyczny, który niezwykle chętnie zmienia właściciela. Czy sobie zaskarbił taką rzeszą fanów?

Motocykl mentalnie wywodził się z FZS1000, ale konstrukcyjnie to zupełnie inne modele. Silnik i układ zasilania przejęto z YZF-R1 z 2005 zmieniając wałki rozrządu, zestrojenie elektroniki i zmniejszając stopień sprężania. Moc spadła o 30 KM, sięgając 150 KM. Spadł także maksymalny moment obrotowy ze 113 do 106 Nm, ale był osiągany przy 8000 obr./min. To wartość o 2000 obr./min. niższa niż w R1. Silnik posiadał kute tłoki, tytanowe zawory oraz tuleje cylindrowe pokryte ceramiką.

Yamaha FZ1 dane techniczne

Yamaha FZ1 to model dostępny w dwóch wersjach: jako FZ1N, czyli naked oraz jako Yamaha FZ1 Fazer, czyli z owiewką wokół reflektora. Produkowany w latach 2007-2012 jest motocyklem cenionym i lubianym. Silnik, elementy zawieszenia i hamulce wywodzą się ze sportowej YZF-R1, dzięki czemu pojazd ma fenomenalne prowadzenie i utrzymuje tempo jazdy typowych „szlifierek”. Ma jednak od nich dużo wygodniejszą pozycję. Czy Yamaha fz1 ma wady?

Wiele lat na rynku pozwoliły wypracować rozwiązania odporne na typowe wady. Poza drobnymi defektami elektryki czy hamulców raczej jest uznawana za motocykl trwały. Blisko 150 KM przy masie na sucho 198 kg sprawiają, że pojazd ma niezłe osiągi. Sam silnik ma spokojny dół, niezły środek i dynamiczną górę. Przy spokojnej jeździe zejdziemy do 6 l/100 km. W Yamaha FZ1 spalanie przy dynamicznej jeździe potrafi dojść nawet do 9 l/100 km.

Dane techniczne Yamaha FZ1 Fazer oraz dane techniczne Yamaha FZ1 N znajdziecie poniżej w tabeli.

ModelYamaha FZ1
KategoriaNaked bike
Pojemność skokowa998 ccm
Typ silnikaRzędowy czterocylindrowy
Ilość suwów4
Moc maksymalna147.91 KM (108.0 kW)) przy 11000 RPM
Maksymalny moment obrotowy106.00 Nm (10.8 kgf-m or 78.2 ft.lbs) przy 10800 RPM
Stopień sprężania11.5:1
Średnica cylindra x skok tłoka77.0 x 53.6 mm
ZasilanieWtrysk paliwa
Układ rozrząduDOHC
Skrzynia biegów5 biegowa
Waga na sucho198 kg
Wysokość siodła815 mm
Wysokość całkowita1,205 mm
Długość całkowita2,140 mm
Szerokość całkowita770 mm
Prześwit135 mm
Rozstaw osi1,460 mm
Zawieszenie przódWidelec upside-down
Skok zawieszenia przedniego130 mm
Zawieszenie tyłWahacz wleczony
Skok zawieszenia tylnego125 mm
Opona przednia120/70-ZR17
Opona tylna190/50-ZR17
Hamulec przedniDwutarczowy
Średnica przedniej tarczy (lub bębna)320 mm
Hamulec tylnyJednotarczowy
Średnica tylnej tarczy (lub bębna)245 mm
Stosunek mocy do masy0.7470 HP/kg
Pojemność zbiornika paliwa18.0 l
FZ1 i FZ1 Fazer dane techniczne

Yamaha FZ1 opony, prowadzenie

Yamaha FZ1 waga wpływa pozytywnie na prowadzenie. Motocykl bardzo chętnie zmienia kierunki, a wyścigowy rodowód sprawia, że szybka jazda po winklach jest przyjemnością. Rama Yamahy FZ1 zapewnia wystarczającą sztywność. Pozycja jest odprężona, wygodna, chociaż kształt siodła, po kilkuset kilometrach zaczyna dokuczać. To motocykl na szybkie, kilkugodzinne przeloty, mniej na wakacyjną podróż po Europie. W Yamaha FZ1 opony są kluczowe. Nie model i marka, ale stan i ciśnienie. Na nieodpowiednim ciśnieniu pojazd wpada w shimmy, a my zastanawiamy się, czy brał udział w wypadku. Korekta ciśnienia lub wymiana opon najczęściej załatwia sprawę. Pojazd „nie lubi” innych rozmiarów ogumienia, niż zalecane…

Yamaha FZ1
Yamaha FZ1 2007-2012

Oczywiście model z owiewką jest lepszy do turystyki, niż naked. Dlatego, jeśli dużo podróżujecie, wydaje się lepszym wyborem. Pasażer ma niezłe warunki jazdy jak na ten segment. W turystycznej jeździe sprzyja zbiornik paliwa (18 l) zapewniający przy rozsądnej jeździe nawet 300 km zasięgu…

Yamaha FZ1 waga

Yamaha FZ1 w części jest sportem a w nieco mniejszej turystykiem. Motocykl świetnie nadaje się na szybkie, samotne wypady, weekendową turystykę we dwoje lub wieczorne sprinty pomiędzy kawiarniami. Kierownica Yamahy FZ1 zapewnia doskonałą kontrolę nad pojazdem. Elastyczność silnika i jego osiągi są typowe dla sportów kilka lat starszych. Zastosowanie aluminium w konstrukcji wahacza i ramy pozwoliły na znaczące zmniejszenie masy, dzięki czemu pojazd „na gotowo”.
 waży nieco ponad 220 kg.

Ceny części do Fazera FZ1 i jego wersji nieobudowanej mieszczą się w średnim przedziale cenowym, a bogatą ofertę zamienników znajdziecie w sieciach dystrybuujących części. Ochrona przed wiatrem w wersji Fazer jest niezła, w FZ1N nie ma jej praktycznie wcale, dlatego dla turystów polecamy tę pierwszą.

Yamaha FZ1 cena

Ceny Yamahy FZ1 zaczyna się od 11-12000 zł. Najdroższe egzemplarze to koszt nawet 23 000 zł. Bardziej niż rocznik liczy się stan techniczny i wyposażenie, dodatki oraz historia pojazdu. Motocykl produkowano przez 6 lat i znalezienie części używanych bywa kłopotliwe, dlatego warto poddać pojazd szczegółowym oględzinom.

Na rynku pojazd chętnie znajduje świadomych nabywców. To propozycja adresowana dla nieco bardziej dojrzałych kierowców ceniących osiągi, ale nie poddających się presji na posiadanie motocykla sportowego. Dla takich, którzy czasem, w sprzyjających warunkach lubią odkręcić na krętej trasie, ale i tych cieszących się widokami na wiejskich szosach.

Do jej najmocniejszych punktów należy świetna pozycja, hamulce i osiągi, a także trwałość. Jednak w dalszych trasach przydałaby się lepsza ochrona i nieco wygodniejsze siodło.

Zmiany konstrukcyjne

Pierwsze ulepszenia wprowadzono w 2008 roku. Zmieniono zestrojenie zawieszenia. W 2010 roku zastosowano nową elektronikę sterującą silnikiem. Dwa lata później przemianowano FZ1 Fazer na Fazer 1. Do zakończenia produkcji i zastąpienia serii FZ1 / Fazer 1 rodziną MT-09/MT-09 Tracer nie zmieniano już nic. 

Yamaha FZ1 / FZ1 Fazer, rożnice

Yamaha FZ1 jest nakedem. Fazer posiada owiewkę czołową poprawiającą aerodynamikę i ochronę przed deszczem. W standardzie montowano w nim centralną stopkę. Wersja z owiewką od 2007 roku była dostępna z ABSem, FZ1 otrzymał go rok później, w 2008.

Zobacz także używane: Kawasaki Z750, Suzuki SV650, oraz Suzuki GSR600!!!


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany