Jest to pierwszy silnik motocyklowy wyposażony w zmienne fazy zarówno układu dolotowego jak i wydechowego. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa wydajność silnika i zmniejsza jego zapotrzebowanie na paliwo. Nowy silnik Testastretta DVT ma pojemność 1198 ccm, generuje moc 160 koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 136 Nm. Oprócz tego posiada czujnik spalania stukowego i jest zgodny z normą Euro 4.
Sterowanie układem wydechowym i dolotowym odbywa się niezależnie. Dzięki temu silnik pozwala na płynne przyspieszanie nawet z niskich obrotów. Zmienny czas otwarcia zaworów jest kontrolowany przez ciśnienie zaworów, które z kolei jest dostosowywane przez czujniki zlokalizowane w pokrywie rozrządu.
Dzięki temu przy 3500 obrotach na minutę kierujący dysponuje 80 Nm momentu obrotowego, a w przedziale od 5750 obrotów na minutę do 9500 obrotów na minutę dostępne jest nie mniej niż 100 Nm. Maksymalna wartość to 136 Nm osiągane właśnie przy 7500 obrotach na minutę.
Silnik Testastretta DVT z jednej strony jest mocniejszy, ale z drugiej – zapotrzebowanie na paliwo zostało zmniejszone o 8%. Motor ma być również niezawodny i trwały, a świadczy o tym konieczność dokonywania tak zwanych dużych przeglądów co 30 tysięcy kilometrów.