Spis treści
Organizator najtrudniejszego rajdu na świecie zdradził kilka ciekawych szczegółów na temat edycji Dakar 2024.
46 edycja Rajdu Dakar, po raz piąty w Arabii Saudyjskiej odbędzie się w dniach 5-19 stycznia 2024 roku. Wyzwania będą równie ciężkie, a ponadto stworzono nowy format „48H Chrono Stage”. Rusza też program Mission 1000, w którym producenci będą mogli testować nowoczesne technologie, a ich wyniki będą oceniane w gigantycznym laboratorium.
Video – zapowiedź „3D Ride” Rajdu Dakar 2024:
Obóz AlUla – spotkanie z przeszłością
Zawodnicy Dakaru odkryli cuda AlUli w pierwszej edycji rajdu w Arabii Saudyjskiej w 2020 roku. Jednak tym razem będą mieli okazję jeszcze bardziej zanurzyć się w atmosferze stanowisk archeologicznych miasta o 1000-letniej historii.
Najlepsze momenty Rajdu Dakar 2023 – video:
Dakar 2024: 1 prolog, 12 etapów, 14 dni rajdu
Trasa obejmie dystans 5 000 kilometrów odcinków specjalnych. Zawodnicy kontynuowali będą eksplorację terytorium Arabii Saudyjskiej, ale aż 60% to zupełnie nowe odcinki. W sumie dziewięć biwaków zostanie ustawionych na dużym pasie biegnącym z zachodu na wschód, przecinając trasę w obu kierunkach, aż do ostatecznego mety w Janbu, nad brzegiem Morza Czerwonego.
48H Chrono Stage: nowa odmiana etapu maratońskiego na Dakarze 2024
Jest to nowy format etapu, rozgrywany przez dwa dni, z ograniczeniami typowymi dla etapu maratońskiego, chociaż zawodnicy mogą pomagać sobie nawzajem wieczorem. Ale tym razem nie będzie ani wyboru stołówki, ani wyboru towarzyszy do wykonania napraw, ponieważ kierowcy i załogi będą rozłożone na osiem różnych biwaków.
Kiedy zegary wybiją godzinę 16:00, wszystkie pojazdy będą musiały zatrzymać się na najbliższym biwaku, na który się natkną. Biwaki nie będą połączone, a tym samym nie będzie można podejrzeć postępów czynionych przez rywali na innych biwakach. Zawodnicy wyruszą ponownie o 7:00 rano następnego dnia, aby ukończyć pozostałą część trasy. Wynik zostanie podliczony po około 600 kilometrach odcinka specjalnego.
Empty Quartet: dwa wyjątkowe dni na pustyni
Ogromna pustynia zwana Empty Quartet (Pusta Okolica) będzie miejscem zupełnie nowego „48H CHRONO STAGE”.
Teren ten szczególnie dobrze nadaje się do wytyczenia dwóch oddzielnych tras: dla motocykli i quadów oraz dla samochodów osobowych i ciężarowych. Dlatego najlepsze zespoły FIA nie będą korzystać z torów pozostawionych przez jednoślady i będą musiały nawigować w oparciu o swój talent. Wyjątkowo zastosowany zostanie system „premii” przyznawanych motocyklowym otwierającym etapy, który wprowadzony był w poprzedniej edycji.
Dakar Classic: czwarty akt
Nawiązanie do epoki pionierów, zakotwiczone w historii Dakaru, doprowadziło do stworzenia Dakar Classic na edycję 2021. Pojazdy z lat 1980. i 1990. były w stanie powrócić na trasę Dakaru w prawdziwym wyzwaniu, które przyciągnęło 23 samochody i ciężarówki.
Od teraz format będzie ograniczony do około 100 załóg, które z przyjemnością podzielą się swoją pasją do historycznych pojazdów i ich renowacji. Repliki Porsche 911 René Metge i Jacky’ego Ickxa, Peugeota 205 Ariego Vatanena i ciężarówki DAF z podwójną kabiną Jana De Rooya cieszą się nowym życiem w Dakar Classic.
MISSION 1000: Przyszłość na Dakarze
Biopaliwa zyskują na popularności, a najbardziej innowacyjne technologie w dziedzinie dekarbonizacji są wzywane do pokazania swojej wartości w wyścigach i rajdach.
W trakcie Rajdu Dakar 2024 każdego dnia pojazdy w zawodach klasy „Mission 1000” wyruszą na trasę o długości około 100 kilometrów, która nie będzie taka sama jak trasa oficjalna, ale będzie stwarzać podobne trudności. Mission 1000 jest klasą eksperymentalną, zaliczają się pojazdy zasilane wodorem, w 100% elektryczne lub hybrydowe z minimalną ilością biopaliwa na pokładzie.
W przyszłości Załogi Mission 1000 wezmą udział w prawdziwym rajdzie, ale tym razem obowiązuje zasada: bez zwycięzców, bez przegranych. Klasa ta jest zaproszeniem do udziału w teście na pełną skalę, umożliwiającym producentom samochodów zebranie jak największej ilości informacji. Jednak ich wydajność pod względem niezawodności technicznej, zużycia energii i śladu węglowego zostanie oceniona przez panel ekspertów w laboratorium Dakar 2024.
Zostaw odpowiedź