Spis treści
Wygląda na to, że BMW Motorrad opracowało własnie mały przełom w przemyśle motocyklowym. Niemiecki producent motocykli, we współpracy z marką Regina, opracował łańcuch napędowy, którego nie trzeba ani naciągać, ani smarować.
Jak to możliwe? W komunikacie BMW Motorrad czytamy, że zawdzięczać to można powłoce z tetraedrycznego węgla amorficznego (ta-C).
Budowa łańcucha BMW M Endurance jest podobna do klasycznego łańcucha X-Ring, w którym uszczelka w kształcie X na stałe zamyka środek smarujący. Różnica jest taka, że nowy łańcuch nie wymaga dodatkowego, regularnego smarowania oraz nie rozciąga się, więc układ napędowy nie wymaga naciągania.
Diamentowa powłoka ta-C
Drastyczną poprawę komfortu użytkowania łańcucha udało się osiągnąć dzięki nowemu materiałowi stanowiącemu powłokę rolek łańcucha. Powłoką jest tetraedryczny węgiel amorficzny, w skrócie ta-C, znany także jako diament przemysłowy.
Powłoka ta charakteryzuje się ekstremalną twardością oraz wytrzymałością – nie ściera i nie zużywa się, a do tego oferuje ogromną redukcję tarcia. Pod względem parametrów plasuje się pomiędzy czystym diamentem, a powłoką DLC (Diamond Like Carbon) szeroko używaną jako powłoką wewnątrz powierzchni silnika narażonych na tarcie (cylindry, popychacze zaworowe, itp).
Jak wał napędowy…
Dzięki fantastycznym właściwościom smarowania na sucho oraz brakowi zużycia, łańcuch z powłoką ta-C oferuje komfort użytkowania znany wyłącznie z napędu wałem. Odpada wszelkie czyszczenie związane z rozchlapywanym smarem oraz naciąganie łańcucha.
Warto zauważyć tu ciekawą zależność. BMW Motorrad od szczyci się stosowaniem bezobsługowego napędu wałem od ponad 90 lat. Teraz wprowadza bezobsługowy łańcuch. Czy ta technologia sprawdzi się równie skutecznie? Czy wyprze wały? Przekonamy się. Pozostaje też pytanie o zużycie zębatek napędowych…
Łańcuch bezobsługowy BMW M Endurance – cena, dostępność, rozmiar
Aktualnie łańcuch M Endurance dostępny jest jedynie w szerokości 525. Oferowany jest jako część akcesoryjna oraz jako opcja dodatkowa przy konfiguracji nowego motocykla. Póki co dostępność obejmuje dwa modele: S 1000 RR oraz S 1000 XR, jednak BMW zapowiada poszerzenie oferty.
Jako opcja dodatkowa do motocykla nowego, łańcuch M Endurance kosztuje 412 złotych.
Jako część akcesoryjna, łańcuch M Endurance kosztuje 918 zł netto i doliczyć należy dedykowaną skuwkę w cenie 23 zł netto. Na dzień dzisiejszy dostępności łańcucha jeszcze nie ma, ale powinien pojawić się w sprzedaży w ciągu kilkudziesięciu dni.
Niezbyt wygórowane ceny, jak za najnowocześniejszy łańcuch bez konieczności smarowania i naciągania, prawda?
Zostaw odpowiedź