Spis treści
Olej mineralny, syntetyczny, czy półsyntetyczny? Jaki olej jest najlepszy do silnika motocyklowego? Jak odpowiednio dobrać rodzaj oleju do motocykla?
artykuł sponsorowany
Olej w nowoczesnym silniku motocyklowym nie służy tylko do smarowania jego elementów. Jego zastosowanie jest dużo szersze. Olej odpowiada również za chłodzenie silnika, chroni przed korozją, a także oczyszcza silnik z powstałych zanieczyszczeń ze spalania, utrzymując je w zawiesinie.
W motocyklach typowym rozwiązaniem jest, aby jeden olej smarował zarówno silnik, jak i skrzynkę biegów. Dlatego też wybór odpowiedniego oleju do naszego motocykla jest kluczowy dla bezproblemowej eksploatacji. Nie możemy też zapominać terminowej obsłudze – wymiana oleju jest równie ważna, co sam wybór odpowiedniego środka smarnego.
Olej syntetyczny a mineralny – różnice
Podstawą każdego oleju jest baza olejowa. To właśnie jej struktura może być albo mineralna, albo syntetyczna. W pierwszym przypadku baza olejowa powstaje jako naturalny produkt rafinacji ropy naftowej. Za to syntetyk jest wynikiem chemicznego udoskonalania naturalnej bazy olejowej, w której łańcuchy węglowodorowe mogą być modyfikowane. Im łańcuchy są dłuższe, tym olej jest mniej podatny na szkodliwe utlenianie i bardziej stabilny w czasie długotrwałej eksploatacji. To dlatego stosowanie syntetyków pozwala na wydłużenie okresów między przeglądami.
Oczywiście samą baza olejową nie smarujemy silnika. Niezbędne są dodatki antykorozyjne, opóźniające starzenie, zapobiegające pienieniu się oleju i wiele innych. Dopiero wtedy mamy do czynienia z odpowiednim olejem. I to właśnie te dodatki bardzo często mają wielki wpływ na pozostałe cechy, którymi są jakość, parametry i cena oleju.
Ale oleje mineralne i syntetyczne to nie wszystko – olej półsyntetyczny to mieszanina obu tych baz, uzupełniona o wspomniane wcześniej dodatki. To bardzo popularne, doskonale sprawdzające się oleje, łączące bardzo dobre właściwości z rozsądną ceną. Przykładem z gamy marki Elf może być Moto Road 4 10W40. Dodatkową grupa, traktowaną jak półsyntetyki, są oleje wykonane w technologii syntetycznej, czyli poprzez hydrokraking ropy naftowej.
Jaki olej – syntetyczny czy mineralny?
Syntetyczny czy półsyntetyczny? A może mineralny? Czy różnica w budowie bazy olejowej ma aż taki wpływ na jego działanie? Powstało tutaj bardzo wiele mitów, które w przypadku współczesnych olejów zupełnie nie mają racji bytu. Po pierwsze to mieszalność olejów. Niezależnie od tego, czy jest to olej mineralny czy syntetyczny, wszystkie są ze sobą mieszalne. Tak więc w razie potrzeby można dolać do motocykla olej dowolnego producenta i z dowolną bazą olejową, pod warunkiem, że klasa lepkościowa (np. 10W40) zgadza się z wymogami producenta. Awaryjnie i ten parametr może być nieco zmodyfikowany (np. jeśli nie mamy wymaganego oleju 5W40, możemy dolać nieco 10W40). Oczywiście mówimy tutaj o sytuacjach wyjątkowych, na przykład gdy będąc w trasie odkryjemy nadmierne zużycie oleju i dolewka jest niezbędna.
Wlanie oleju mineralnego do pełnego syntetyka po prostu nieco „zepsuje” ten olej, a po dojechaniu do celu powinno się go wymienić wraz z filtrem. Z kolei dolanie syntetyka do oleju mineralnego może nieco poprawić parametry zawartości miski olejowej. Tak czy inaczej, popularne opinie o zakazie mieszania olejów nie są poparte faktami.
Drugi mit dotyczy tego, czy można zmienić olej mineralny na syntetyczny. Oczywiście, że tak, jeśli tylko nasz silnik jest sprawny i odpowiednio serwisowany. Dobrej jakości olej mineralny nie będzie powodował odkładania nagaru we wnętrzu silnika, gdyż podobnie jak syntetyki zawiera mnóstwo dodatków myjących. Mit ten wziął się z czasów, gdy oleje ogólnie były bardzo złej jakości. W takim przypadku faktycznie syntetyk najnowszej generacji może rozpuścić nagary i doprowadzić do zatkania przewodów olejowych. W sprawnym motocyklu nie ma takiego zagrożenia. Nawet starsze konstrukcje z powodzeniem jeżdżą na olejach syntetycznych, czy półsyntetycznych bez szkody dla silnika.
Zostaw odpowiedź