Youngtimer w pigułce: Yamaha XS400 DOHC, 1982-1990 - Motogen.pl

Yamaha XS400 DOHC była produkowana w latach 1982-1990 zastępując dość udaną XS400. Czy wciąż jest atrakcyjnym modelem na rynku pojazdów używanych?

Historia Yamahy XS400 DOHC

Yamaha XS400 DOHC była produkowana w latach 1982-1990. Przez osiem lat nie doczekała się poważnych modyfikacji, ale konstrukcję można uznać za udaną. Duży popyt i atrakcyjna cena sprawiły, że nawet jako używana, jest pojazdem dość chętnie zmieniającym właściciela.

Yamaha XS 400 dohc
Yamaha XS400 DOHC

Względem poprzedniczki motocykl był znacznie nowocześniejszy. Stylizacja stała się bardziej kanciasta a wygląd nawiązywał do Yamahy XZ550. Szczególnie felgi. Zastosowano podwójną ramę kołyskową oraz wahacz z żebrem wzmacniającym. Pojazd był oferowany w Europie w dwóch wersjach silnikowych: 45 oraz 27 KM.

Konstrukcja Yamahy XS400 DOHC

Po poprzedniczce odziedziczyła kilka wad, takich, jak niezbyt trwałe łożyska ramy i wahacza. Trwałość jednostki napędowej była jednak znacznie większa. W praktyce starannie serwisowany egzemplarz bez trudu przejeżdżał 100 tysięcy kilometrów.

Dwa wałki rozrządu poprawiły dynamikę jednostki napędowej na tyle, że często porównywano XS400 DOHC do dwusuwowej RD350. Seca, bo takie określenie otrzymała za oceanem, była pojazdem trwałym i zwinnym. Oferowała dość wygodną pozycję dla kierowcy i pasażera, zadowalając się max. 5 litrami paliwa na 100 km przy dynamicznej jeździe.

W przeciwieństwie do wielu pojazdów konkurencji z epoki motocykl miał stabilne zawieszenie, a szybka jazda po zakrętach była przyjemnością. Ciekawostką było umieszczenie alternatora za silnikiem, co znacząco zmniejszyło szerokość motocykla.

Yamaha XS400 Maxim
Yamaha XS400 Maxim…

Dużo kontrowersji wzbudzała stylistyka ogona, ale lata 80 były specyficzne w tym zakresie. Poza „zadupkiem” i trójkątnym wahaczem, wizualnie, motocykl był typowy.

Nieco rozczarowywała masa pojazdu gotowego do jazdy na poziomie 190 kg, ale 17 litrów zbiornika pozwalało na przebieg między tankowaniami rzędu 300-340 km. Pojazd rozpędzał się do 165 km/h, pierwszą setkę osiągając po sześciu sekundach. To obiecujące wyniki jak na pierwszą połowę lat 80…

Czy warto?

Aktualne ceny używanych Yamah XS400 DOHC to w zależności od stanu przedział 2-5 tysięcy złotych. Ciekawostką jest wersja Maxim będąca soft-chopperem. Motocykl można uznać za trwały, solidny, wygodny, zwrotny, jednak raczej nie będzie przedmiotem kultu czy spekulacji miłośników youngtimerów.

Nie sądzimy także, żeby była częstym eksponatem kolekcji motocykli. Za to świetnie sprawdzi się jako pojazd dla początkujących oraz tych, którzy chcą używać youngtimera na co dzień. Naszym zdaniem to niedoceniony i jeden z najbardziej bezproblemowych modeli z epoki…

Yamaha XS 400 DOHC, dane techniczne

Silnik: chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, rzędowy, 399 ccm z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Dwa zawory na cylinder, szklankowe popychacze, gaźniki podciśnieniowe, zapłon elektroniczny, średnica i skok tłoka to odpowiednio 69/53.4 mm. Moc maksymalna 45 KM przy 9500 obr/min, moment obrotowy 36 Nm.

Napęd: 6-stopniowa skrzynia biegów, napęd tylnego koła za pomocą łańcucha.

Podwozie: podwójna rama kołyskowa z rur stalowych, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 35 mm, wahacz dwuramienny stalowy podparty centralnym elementem resorująco – tłumiącym. Hamulce przód:  tarcze o średnicy 279 mm, tył bęben 160 mm.  

Wymiary i masa: rozstaw osi 1380 mm, kąt główki ramy 63.7 stopni, wysokość siodła 800 mm, pojemność zbiornika paliwa 17 l, masa (na mokro) 190 kg.

Osiągi: prędkość maksymalna 165 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h w 6,1s, zużycie paliwa 5 l na 100 km

Przegląd techniczny co 5 000 km


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany