Yamaha prezentuje zautomatyzowaną skrzynię biegów do motocykli: Y-AMT, jak to działa? - Motogen.pl

Y-AMT usuwa i sprzęgło, i dźwignię zmiany biegów. Skrzynia będzie pracowała jak manual, ale to system (lub przyciski na kierownicy) oraz silniczki elektryczne staną się odpowiedzialne za zmienianie biegów.

Wystarczy mrugnąć okiem, a tu nagle cały rynek owocuje nowoczesną technologią. Na rynek motocykli właśnie wkradają się zautomatyzowane skrzynie biegów! BMW niedawno zaprezentowało ASA, poza tym KTM także pracuje nad automatem, Honda ma swoje DCT od dawna, a podobne plotki płyną z każdej strony. Yamaha pod koniec czerwca oficjalnie zaprezentowała swoją technologię zautomatyzowanej manualnej skrzyni biegów.

Podobnie jak u konkurencji, w układzie napędowym Yamahy ukrywały się będą dwa serwomotory, jeden obsłuży sprzęgło, drugi obsłuży wybierak biegów – poza tym mamy do czynienia z konstrukcją manualnej skrzyni biegów. Yamaha wykluczyła obecność klamki sprzęgła (to oczywiste). Przełożenia zmieniane będą albo automatycznie, albo za pomocą przycisków przy lewej manetce. W odróżnieniu od BMW, Yamaha zrezygnowała też z nożnej dźwigni biegów.

System ma zapewniać bardzo sportowe wrażenia z jazdy. Pojawi się „w niedalekiej przyszłości”, a my zgadujemy, że chodzi o modele na sezon 2025. Układ Y-AMT trafi do sportów, turystyków i motocykli codziennych.

Film – jak działa zautomatyzowana skrzynia biegów Yamaha?

Y-AMT, czyli Yamaha Automated Manual Transmission, najważniejsze cechy:

  • Ręczna zmiana przełożeń za pomocą przełącznika „kołyskowego” obsługiwanego palcem
  • Dwa tryby automatycznej zmiany biegów: D+ (bardziej sportowa zmiana biegów) i D
  • Automatyczne sprzęgło i skrzynia biegów uruchamiane przez silnik elektryczny
  • Masa: 2,8 kg

Zdjęcia: tak ma wyglądać zautomatyzowana skrzynia biegów Yamaha:

Poniżej przeczytacie pełny, oficjalny, polski komunikat prasowy Yamahy na temat premiery Y-AMT:

Y-AMT: ZAUTOMATYZOWANA MANUALNA SKRZYNIA BIEGÓW YAMAHA

NOWA GENERACJA TECHNOLOGII ZMIANY BIEGÓW PRZENOSI JAZDĘ MOTOCYKLEM NA NOWY POZIOM

NOWY WYMIAR SPORTOWEJ JAZDY

Yamaha od dawna przoduje w dziedzinie innowacji w motocyklach. Każdy etap rozwoju technologicznego firmy poprawia wrażenia z jazdy, a co za tym idzie – zapewnia jeszcze większe zadowolenie motocyklisty.

Podejście to wynika z filozofii Yamahy zwanej „Jin-Ki Kanno”, której celem jest dostarczanie użytkownikom wręcz zmysłowej radości z niebywałego zespolenia człowieka z maszyną. 

Nowa automatyczna skrzynia biegów Yamaha (Y-AMT) ma służyć temu celowi i zapoczątkować nową erę w firmie, oferując zaawansowaną technologię zmiany biegów, która wprowadza nowy wymiar do sportowej jazdy.   

Y-AMT pozwala motocykliście skupić się w pełni na sportowych osiągach swojego motocykla dzięki liniowym zmianom przełożeń, co zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy. Motocyklista ma do wyboru płynnie przełączaną palcami manualną skrzynię biegów lub w pełni automatyczną przekładnię z dwoma trybami pracy.

SZYBKA I PRECYZYJNA ZMIANA BIEGÓW ZA NACIŚNIĘCIEM PRZYCISKU

Dłonie, znajdujące się bliżej mózgu niż stopy i mające z nim bardziej wyrafinowane połączenie, są jednym z najbardziej czułych i potężnych narzędzi, jakimi dysponuje ludzkie ciało.

Zmiana biegów tylko ręką, w przeciwieństwie do kombinacji ręki i nogi, jest nie tylko szybsza, ale wymaga mniej czasu na zastanowienie się, co pozwala motocykliście skoncentrować się na obsłudze przepustnicy i hamulców, kącie pochylenia, pozycji ciała i poziomie przyczepności opon, tak by zintensyfikować przyjemność z jazdy. Z tego powodu w modelach Y-AMT dźwignia zmiany biegów w ogóle nie jest instalowana. Oznacza to, że kierowca nie musi zdejmować lewej nogi z podnóżka, dzięki czemu może skupić się na swojej pozycji i rozłożeniu masy na obu podnóżkach w celu lepszej kontroli motocykla, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów.

System Y-AMT pozwala na dostosowanie charakterystyki zmiany biegów maszyny do preferencji motocyklisty i różnych warunków drogowych poprzez wybór obsługiwanej palcami ręcznej przekładni „MT” lub w pełni automatycznej „AT”.

W przypadku skrzyni manualnej (MT) zmiana biegów jest szybka i precyzyjna – odbywa się ona po naciśnięciu przycisku, bez konieczności angażowania klamki sprzęgła. Zmiana biegów odbywa się za pomocą palca wskazującego i kciuka przy użyciu dwóch dźwigni kołyskowych – „plus” służy do zmiany biegu na wyższy, a „minus” do zmiany na niższy. Aby uzyskać większą kontrolę podczas bardziej sportowej jazdy, obie dźwignie można obsłużyć palcem wskazującym – „plus” w celu przełączenia na wyższy bieg, a „minus” w celu redukcji biegu, co zapewnia większą swobodę, ponieważ nie trzeba zdejmować kciuka z kierownicy. Rozmiar, położenie i skok dźwigni zostały idealnie zaprojektowane z myślą o obsłudze w rękawicach, co oznacza, że do zmiany biegów wymagany jest tylko minimalny ruch palca.

Sprzęgło jest uruchamiane bardzo progresywnie, zapewniając kierowcy całkowicie naturalne działanie przy każdej prędkości. Koncepcja modelu MT zakłada maksymalne wykorzystanie charakterystyki mocy silników typu crossplane i najbardziej sportowe tryby jazdy, zwiększając tym samym radość ze sportowej jazdy. A ponieważ każda zmiana biegów jest bardziej równomierna niż w przypadku korzystania z najnowszego quickshiftera, radość i zastrzyk adrenaliny podczas szybkiej zmiany biegów w najbardziej sportowych warunkach są dla kierowcy jeszcze większe.

Korzystając z całkowicie automatycznej skrzyni biegów (AT), motocykliści mogą wybierać między dwoma programami dostosowanymi do różnych warunków jazdy; można je łatwo przełączać w dowolnym momencie za pomocą obsługiwanego kciukiem przycisku „mode”.   

Zwolennicy ostrzejszej jazdy mogą wybrać wersję „D+”, która umożliwia przełączanie biegów w sportowym stylu, co z kolei umożliwia korzystanie z całego zakresu obrotów i przekłada się na niezwykłe emocje z jazdy przy zachowaniu zalet w pełni automatycznej skrzyni biegów.

Osoby dojeżdżające do pracy lub przemierzające długie dystanse na autostradzie mogą wybrać tryb „D”, który zapewnia łagodniejszą zmianę biegów przy niskich obrotach, co pozwala kierowcy zachować maksymalną pewność siebie. podczas jazdy z niskimi prędkościami w mieście i podczas manewrowania.

Korzystając z AT, kierowca może w dowolnym momencie wybrać tryb ręczny, posługując się jedynie kołyskowymi dźwigniami.

We wszystkich przypadkach, Y-AMT zapewnia liniową zmianę przełożeń, pozwalając kierowcy skupić się na pozycji ciała, pokonywaniu zakrętów, hamowaniu i przyspieszaniu zarówno w mieście, jak i na trasie.

NOWE TECHNOLOGIE OPARTE NA BADANIACH

Już wcześniej Yamaha wyznaczała nowe standardy w dziedzinie technologii automatycznej zmiany biegów w motocyklach, dlatego prawie dwie dekady temu opracowała system YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift) do sportowo-turystycznego modelu FJR1300. YCC-S był wyposażony w automatyczny, hydrauliczny system sprzęgła, który pozwalał motocykliście na ręczną zmianę biegów za pomocą obsługiwanej palcami dźwigni.

YCC-S pod wieloma względami wyprzedzało swoje czasy, a teraz, dzięki postępowi technologicznemu Yamahy, Y-AMT zmieni oblicze sportowej jazdy.

Układ Y-AMT to najbardziej sportowe rozwiązanie w sektorze jednośladów, stanowiące nowatorską alternatywę dla przyszłego pokolenia motocyklistów, którzy oczekują radości i osiągów zapewnianych przez manualne skrzynie, a jednocześnie zyskają wygodę, jaką dają w pełni automatyczne skrzynie biegów.

W przeciwieństwie do systemu YCC-S uruchamianego hydraulicznie, system Y-AMT wykorzystuje dwa elektryczne siłowniki spełniające funkcje tradycyjnie realizowane przez lewą dłoń i stopę motocyklisty. Ważący zaledwie 2,8 kg system jest smukły i lekki – i to bez naruszenia filozofii kompaktowej konstrukcji nośnej opracowanej przez Yamahę, bez poszerzenia silnika, z zachowaniem wrażenia lekkiego konwencjonalnego motocykla o doskonałym prowadzeniu i osiągach.

Współpracując z opracowanym przez Yamahę systemem elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T), różnymi trybami jazdy i funkcjami tempomatu, motocykl wyposażony w układ Y-AMT można skonfigurować do każdego rodzaju jazdy.

Podczas gdy poprzednie podobne przekładnie motocyklowe były przeznaczone do zastosowań turystycznych, Y-AMT został opracowany w celu zwiększenia radości z osiągów silnika, umożliwiając kierowcy skupienie się na bardziej ekscytujących aspektach jazdy.

ZRODZONY Z FILOZOFII JIN-KI KANNO

Układ Y-AMT doskonale odzwierciedla związek kierowcy z maszyną, podkreślany przez filozofię Yamahy Jin-Ki Kanno, która zapewnia radość i nowe wrażenia z jazdy bez względu na warunki, rodzaj drogi czy cel podróży.

Maszyny wyposażone w układ Y-AMT zmienią postrzeganie jazdy na motocyklach, zapewniając jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy i dostarczając Kando – to japońskie słowo wyrażające uczucie głębokiej satysfakcji i ekscytacji odczuwane w kontakcie z produktem o wyjątkowej wartości, jakości i wydajności.

W niedalekiej przyszłości Yamaha zacznie wprowadzać układ Y-AMT do gamy modeli do jazdy sportowej, turystyki i codziennych dojazdów.


2 komentarze

    • Jędrzejak

      A faktycznie ciekawa konstrukcja. Kiedyś była taka społeczna inicjatywa, aby uczyć dziennikarzy pisać i czytać. Może trzeba z tym wrócić. 😉

      No nic, poprawiłem. Dzięki za czujność. Pzdr Janku!

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany