Podejrzane i pachnące przekrętem – takie było głosowanie sejmowej Komisji Infrastruktury nad zmianami w Prawie o ruchu drogowym, zwanymi Lex Uber.
Podstawowym i oficjalnym celem posiedzenia Komisji Infrastruktury było uchwalenie Lex Uber, czyli nowelizacji zwiększającej bezpieczeństwo pasażerów przewozów na aplikację. Przy tej okazji zaproponowano także rozszerzenie nowelizacji o dodatkowy punkt – likwidację wspominanej przez nas opłaty ewidencyjnej.
Nieoczekiwanie jednak wśród punktów, nad którymi głosowali posłowie, znalazła się także inna sprawa – dotycząca punktów karnych, a konkretnie skrócenia terminu ich obowiązywania i przywrócenia kursów reedukacyjnych, które umożliwiały zredukowanie liczby punktów karnych raz w roku o 6.
Jak ujawnił portal brd24.pl, podczas prac nad nowelizacją przedstawioną przez rząd, zgłoszoną przez Ministra Cyfryzacji Janusza Cieszyńskiego, poseł Jerzy Polaczek nieoczekiwanie zgłosił poprawkę, której nie omówił. Mimo tego posłowie z Komisji Infrastruktury nie tylko nie wnieśli sprzeciwów, ale przyjęli ją jednogłośnie, choć prawdopodobnie nikt z nich nie wiedział czego ona dotyczyła.
A dotyczyła dwóch spraw, kluczowych z punktu widzenia poprzedniej, dużej nowelizacji Prawa o ruchu drogowym – czasu, po jakim kasują się punkty karne i kursów reedukacyjnych, dzięki którym raz na pół roku kierowca może zredukować ich liczbę o sześć.
Pewne światło na sprawę rzuca Wirtualna Polska, której zdaniem za wprowadzoną po cichu i w bardzo tajemniczy sposób poprawką stać może lobby transportowe. PiS podparł się w tym przypadku przeprowadzonym przez IBRIS sondażem „Opinie na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego i zaostrzenia kar”, z którego wyniknęło, że ponad połowa kierowców zawodowych optuje za rocznym okresem obowiązywania punktów karnych i przywróceniem kierowcom możliwości redukcji liczby punktów karnych w WORD-ach.
Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, zaostrzenie przepisów wpłynęło na znaczącą poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. W 2022 r. mocno spadła liczba zabitych pieszych – spadek w porównaniu do roku 2021 o 15,5 procent. Spadła także liczba wypadków, kolizji i rannych.
Nowelizacja, skracająca okres obowiązywania punktów karnych i przywracająca kursy reedukacyjne będzie teraz poddana głosowaniu w Sejmie, a następnie trafi do Senatu.
źródła: Wirtualna Polska, brd.24.pl, sejm.gov.pl
Zostaw odpowiedź