Test motocykla Ducati XDiavel - piękna strona mocy - Motogen.pl

Ducati XDiavel – Wygląd

O ile zwykły Diavel był na pograniczu segmentów power-cruiser i naked/streetfighter, o tyle widać, że XDiavel ma cechy typowego cruisera. Siedzi się nisko, kierownica i podnóżki są zauważalnie bardziej wysunięte do przodu. Dzięki temu siedzimy w indentyczny sposób, jak na większości chopperów/cruiserów.

 

Linia XDiavela jest elegancka – reflektor płynnie przechodzi w zbiornik paliwa, którego kształt harmonizuje z mocno wciętym fotelem. Za kanapą kierowcy umieszczono niewielkie miejsce dla pasażera, które kończy się mniej więcej w połowie tylnego koła (do niego wrócimy za chwilę). Nadaje to motocyklowi niezwykłą dynamikę i agresywność. Osoby zaniepokojone pozycją „plecaka” pragnę uspokoić – po zamontowaniu akcesoryjnego oparcia nasz pasażer ma przyzwoite warunki podróży.

 

Ducati XDiavel – moc, piękno i najnowocześniejsza technologia…

 

Tylna felga jest osobnym dziełem sztuki. Ma piękny kształt oraz kosmiczną szerokość opony – 240 mm, a do tego osadzona jest na monowahaczu – więc z jednej strony motocykl wygląda bosko. Jeśli wymieniamy ekscytujące detale, to warto wspomnieć o monstrualnym tłumiku przed tylnym kołem, szczątkowej, kratownicowej ramie, ładnym silniku oraz reflektorach – tylnym, dwuczęściowym zintegrowanym z kierunkowskazami, oraz przednim wykonanym w technologii LED z funkcją świateł dziennych. Wielokolorowy ciekłokrystaliczny licznik jest czytelny, a jego wygląd kojarzy się z nawigacją motocyklową.

 

Znak czasów: reflektory do jazdy dziennej…

 

XDiavel został opisany trzema wartościami: 5000, 60 oraz 40. 5000 jest wartością, przy której silnik oddaje maksymalną wartość momentu obrotowego. 60 to liczba możliwych konfiguracji pozycji (podnóżki, siedzenie oraz kierownica są regulowane), a 40 to maksymalny kąt pochylenia motocykla w zakręt.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati XDiavel w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Ducati XDiavel – Napęd/osiągi/podwozie

Zacznijmy zatem od silnika. Rozwiercony do 1262 cm dwucylindrowy twin otrzymał zmienne fazy rozrządu. Generuje moc 114 kW, czyli ok. 156 KM przy 9500 obr./min. Ważniejszą wartością jest wspomniany maksymalny moment obrotowy, 129 Nm przy 5000 obr./min. To on definiuje niesamowitą elastyczność i uszkodzenia stawów łokciowych, w czasie gwałtownego odkręcania manetki. Skrzynia biegów o sześciu biegach pracuje precyzyjnie i płynnie, a napęd finalny, po raz pierwszy w Ducati, powierzono pasowi zębatemu.

 

Sprawca zamieszania: potężny, wywodzący się ze sportu L-Twin…

 

W praktyce wystarczy ustawić tryb sportowy (motocykl ma trzy tryby pracy), asystenta startu i gwałtownie dodać gazu oraz puścić sprzęgło, żeby zakrzywić czasoprzestrzeń. Zjawisko zaczyna się od pięknie brzmiącego gangu wyjącego L-twina, później nasze ciało zaczyna wykrzywiać się przez oddziaływanie przyspieszenia. Otoczenie i czas zaczyna zwalniać i już odnajdujemy się w tej sytuacji, gdy spada siła bezwładności. No tak, kontrola trakcji brutalnie ingeruje w podnoszące się przednie koło. W tym czasie możemy przepiąć dwójkę i zadawać dalsze cierpienie pasowi napędowemu. Ów podzespół w XDiavelu ma jeszcze bardziej przerąbane, niż kurczaki w kurzych fermach, albo wyznawca judaizmu wbiegający do meczetu z obraźliwymi hasłami…

 

Do 5 tys. obr./min. silnik jest przyjazny, elastyczny, cichy – jednym słowem stworzony do kontemplacyjnej jazdy. W zakresie 5-6,5 tys. zaczynamy podpalać beczkę prochu, której uwolnienie następuje w zakresie 6,5-10 tys. obr./min.

 

Motocykl przyspiesza szybciej niż wystrzelona rakieta balistyczna, oddając wrażenie, że bez elektroniki nie mielibyśmy szans wykorzystać nawet 3/4 potencjału silnika. Odjazd w zakresie 140-200 km/h jest praktycznie bezkonkurencyjny… Prędkości maksymalnej nie sprawdziliśmy – od 230km/h napór powietrza sugerował – „odpuść szybką jazdę, ciesz się przyspieszeniami”.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati XDiavel w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

 

Jazda po zakrętach jest specyficzna – szeroki „kapeć” z tyłu nie wymaga ekstremalnej siły do skrętu, chociaż nacisk na kierownicę jest dużo większy niż w większości motocykli.  Chopperowa pozycja powoduje, że choć szybko pokonane – winkle nie są tak mocną stroną XDiavela, jak osiągi. Warto jednak dodać, że nie znam innego motocykla w tym segmencie, który utrzymałby tempo XDiavela na krętych drogach. Czuć, że nad geometrią i zestrojeniem zawiasu pracowali ludzie uwielbiający jazdę motocyklem w górach.

 

Ducat na szybkich łukach jest stabilny, nie wpada w drgania, a od dwóch trzecich pokonywanego winkla, przy gwałtownym strzale z gazu znów wzbudzamy „dyskotekę” kontroli trakcji na desce rozdzielczej. To się musi podobać.

 

Jeszcze więcej frajdy będziemy mieli podczas przejazdów obok szybko jadących aut. Jeśli widzicie za kierownicą handlowca spieszącego na kolejne „spotkanie biznesowe” podążającego służbową Octavią – macie cel. Wystarczy się zrównać, spojrzeć w wiecznie spóźnione oczy, zredukować dwa biegi, pociągnąć do odciny i obserwować bezsilność „Pana 300% Normy Sprzedaży W Korporacji”.

 

Średnie zużycie paliwa w zależności od traktowania manetki: 5,5-7,5 l/100km.

Hamulce

Aby w pełni wykorzystać potencjał silnika, potrzeba doskonałych hamulców. Tutaj Ducati wspięło się na wyżyny dostępnych podzespołów, oferując w XDiavelu czterotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo Monobloc. Wpółpracują z dwiema tarczami z przodu. Z tyłu zdecydowano się na pojedynczy zacisk. Całość należy do najskuteczniejszych układów hamulcowych na rynku. Opóźnienia, siła hamowania i dozowalność są godne naśladowania i pozostawiają fenomenalny margines i poczucie bezpieczeństwa w przypadku jazdy na krawędzi głupoty.

 

Układ hamulcowy Brembo – w tym segmencie pojazdów absolutnie najskuteczniejszy!

 

ABS Boscha reaguje płynnie, jego ingerencja jest uzależniona od włączonego trybu lub indywidualnych ustawień.

Pozycja

Od strony pozycji czy komfortu ciężko XDiavelowi cokolwiek zarzucić. W lusterkach dobrze widzimy otoczenie, szerokość motocykla umożliwia przeciskanie się w korkach. Siedzenie raczej wygodne. Niestety, mimo zastosowania folii izolacyjnej, w ciepłe dni nagrzewa się dość mocno od układu wydechowego. Pod fotelem pasażera umieszczono fabryczne narzędzia – dostęp do nich wymaga dużej precyzji i wytrwałości.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati XDiavel w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Ducati XDiavel – Elektronika

Ducati XDiavel posiada kilka fajnych gadżetów: system bezkluczykowy, z elektromagnetyczną blokadą kierownicy, reflektory do jazdy dziennej, kolorowy wyświetlacz z możliwością personalizacji wskazań, asystenta startu, ABS i kontrolę trakcji oraz trzy tryby pracy silnika. Do tego wszystkiego tempomat oraz elektroniczne sterowanie przepustnicą (drive by wire). Mało? To w ramach komfortu użytkowania producent dorzucił podświetlane włączniki na manetkach…

 

Elektronika i zestaw wskaźników – jedne z najbardziej zaawansowanych w motocyklach…

Ochrona

Wyprofilowanie reflektora odchyla nieco strugę powietrza – napór do ok. 160 km/h jest znośny, powyżej tej prędkości zaczynamy odczuwać dyskomfort. W deszczu ochrona jest słaba, a tylne koło, mimo niewielkiego błotnika teleportuje brud z jezdni wprost na nasze nogi i plecy. Ale XDiavel jest cruiserem, więc jego ochrona jest sprawą wtórną…

Cargo

…podobnie jak właściwości cargo. Zapewne do tego modelu są dedykowane torby lub minikufry, tylko… XDiavel nie został stworzony do wielkiej turystyki. W ostateczności jadąc solo możemy wziąć bagaż w plecak lub pod pająka.

 

Schowek pod siedzeniem zmieści tylko fabryczne narzędzia…

Podsumowanie

Testowany motocykl ma trochę wad wynikających z segmentu, do którego został przyporządkowany (umiarkowana dzielność cargo, ochrona przed deszczem). Tyle że są to sprawy marginalne. To tak, jakby wymagać od posągu, żeby był idealnym wieszakiem na ubrania. XDiavel ma dwie cechy, które już stworzyły z niego legendę. Wygląd oraz osiągi. Tak naprawdę jest to wspaniały factory-custom o cechach cruisera. To wspaniała rzeźba wyfrezowana z najszlachetniejszych kruszców dostępna w salonie. Jej jakość wykonania i dbałość o detale zwala z nóg. Do tego ma wspaniałe właściwości jezdne. Obcowanie z tym motocyklem ma w sobie coś magicznego. Przebywamy z mieszaniną sztuki, nieuwolnionej energii, agresji, ale także perfekcjonizmu i zaawansowanej technologii. Wyścigowy rodowód wielu podzespołów czyni z niego doskonałego superbike’a dla wszelkich cruiseromaniaków. Mimo że nigdy nie lubiłem tego segmentu pojazdów – XDiavel jest na tyle wyjątkowy, że chętnie postawiłbym go w garażu.

 

Cena XDiavela zaczyna się od 90 900 zł. To duża kwota, ale sztuka najwyższych lotów musi kosztować. Inaczej obrazy kupowalibyśmy w Lidlu a rzeźby w Biedronce…

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati XDiavel w naszym katalogu motocykli

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany