Rynek motocykli w 2016 - Motogen.pl

Grudzień przyniósł bardzo mocne zamknięcie roku. Zarejestrowano 5 781 szt. nowych jednośladów, czyli 7,8% więcej niż przed rokiem. Tym samym jest to najlepszy odnotowany wynik w grudniu od kiedy PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego) monitorujemy dane o jednośladach. W grudniu zarejestrowano ponad 4 razy więcej jednośladów niż w listopadzie. Ten wysoki wynik jest jednak wyłącznie zasługą motocykli. Zarejestrowano ich 5 129, czyli ponad 2,5 razy więcej niż w grudniu rok wcześniej (+158%) i ponad 8,5 razy więcej (+775,3%) niż w listopadzie. Nowych motorowerów zarejestrowano 652, tj. ponad 5 razy mniej (-80,7%) niż rok wcześniej i 17,9% mniej niż miesiąc wcześniej. Całe to poruszenie związane jest ze zmianą przepisów homologacyjnych. Z 1 stycznia 2017 roku pojazdy kategorii L3e, L4e, L5e, L7e muszą spełniać wymagania normy emisji spalin Euro 4. (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dn. 15 stycznia 2013 r.). Za sprawą zapisów zawartych w tym samym rozporządzeniu z podobną sytuacją (wysokim wzrostem rejestracji) mieliśmy do czynienia w grudniu ubiegłego roku, ale wówczas dotyczyło to w większej mierze motorowerów (wprowadzono obowiązek posiadania automatycznego włącznika oświetlenia).

W całym 2016 roku liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 49 734. Poziom ten jest niższy o 8,4% niż w 2015r. (-4 563 szt.).

Jednoślady używane na małym minusie

W grudniu 2016r. zarejestrowano 2 893 używanych jednośladów. Jest to niemal tyle samo co przed rokiem (-24 sztuki) i więcej o 18,9% (+460 szt.) niż w listopadzie. Licząc cały 2016 r. takich jednośladów zarejestrowano 67 575, czyli o 5% mniej niż w 2015r. (-3 583 szt.). Na tę liczbę złożyły się przede wszystkim sprowadzone używane motocykle (57 457; -1,4%). Motorowerów zarejestrowano zdecydowanie mniej (10 121; -21,6%). W całym 2016r. na polskie drogi wjechało 2,2 razy więcej używanych motocykli niż nowych. W grupie motorowerów relacja jest odwrotna: nowych przybyło w tym czasie 2,3 razy więcej niż używanych.

Motocykle zwyżkują

W ostatnim miesiącu zarejestrowano 5 129 nowych motocykli. Był to najlepszy grudniowy rezultat od kiedy PZPM obserwuje ten rynek (od 2005 r) i przewyższył ubiegłoroczny o 3 141 szt. czyli o 158%. Zwyczajowy spadek rejestracji z końcem roku został zakłócony wspomnianą wcześniej zmianą przepisów i można go odczytać jako m.in. przygotowanie do nowego sezonu. Co za tym idzie początek roku może zdradzać tendencję zniżkową. W porównaniu z listopadem przybyło więcej o 4 543 szt. (+775,3%).

Od stycznia do grudnia zarejestrowano 25 844 maszyn, 8,3% więcej (+1 974 szt.) niż w 2015 roku i ogólna ocena pozostaje pozytywna. Dla poszczególnych marek mijający sezon był jednak zróżnicowany.

Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostał ROMET MOTORS (5 561 szt.). Utrzymującą się w ciągu roku stratę zniwelował do -1,5%. Skupił 21,5% rynku, o 2,1 pkt. procentowego mniej niż przed rokiem. Następny jest JUNAK (4 094 szt.), który zarejestrował o jeden motocykl więcej niż rok wcześniej. Jego udział w rynku wynosi 15,8%. Trzecią pozycję z wynikiem 2 265 szt. (+47,5% r/r, +729 szt.) zajmuje ZIPP, który odnotował największy wzrost rejestracji wśród dziesięciu najpopularniejszych marek. W pierwszej dziesiątce oprócz ROMETA tylko KYMCO (-5,6%), pozostające na siódmej pozycji, odnotowało spadek rejestracji w porównaniu z rokiem 2015.

Pojemności silnika:

W całym roku zarejestrowano 19 136 nowych maszyn z silnikami do 125cm3 (+8,3% r/r). Ich udział w całym rynku był identyczny jak w roku 2015 roku: 74%. Jest to poziom dominujący. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 39,5% udziału w grupie i Big Scootery – 20%. Najpopularniejsze marki to: ROMET MOTORS (5 309 szt.), JUNAK (4 077) oraz ZIPP (2 265). Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Od stycznia do grudnia zarejestrowano ich 3 650 (+11,6% r/r, +379 szt.) co stanowi 14,1% całego rynku. Ich udział wzrósł o 0,4 pkt. proc. Najwięcej od początku roku w tym segmencie, zarejestrowano BMW – 1 148 szt.. Kolejny na liście jest Harley-Davidson – 612 szt. Obie marki odnotowały wzrosty, odpowiednio 3,0% i 8,7%. Wysoką dynamikę w tej klasie, podobnie jak przed rokiem, wykazała trzecia Yamaha (530 szt.; +33,8%).

Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, to trzecia grupa pod względem wolumenu. Liczba rejestracji w tej klasie zwiększyła się do 1 380 szt. (+112 sztuk). Prawie niezauważalnie urósł też jej udział w rynku do 5,34% (+0,03 pkt. procentowych).

Segmenty funkcjonalne:

Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one 47,7% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Przed rokiem była to nawet połowa wszystkich rejestracji. Ich rezultat w całym 2016 roku wyniósł 12 331 szt. (+3,14% r/r, +370 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają markę Romet (3 465 szt., +5,3%), która wyprzedza pierwszego przed rokiem Junaka (3 125 szt. -9,8%). W dużym dystansie, trzecia jest Yamaha (1 053 szt.; +13,2%). W rankingu segmentów na drugiej pozycji są BIG SCOOTERY (5 480 szt., -2,6% r/r), które przekraczają 1/5 rynku (21,2%). Liderem w tej grupie jest marka ZIPP (1 006 szt. +42,5%), która dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży przesunęła się na czoło z czwartej pozycji, zajmowanej przed rokiem. Gonią ją Kymco (892 szt.; -10,3%) oraz Honda (620;+4,2%). Motocykle typu CHOPPER & CRUISER zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 3 331 (+15,9%, +457 szt.,) co daje im 12,9% udziału w rynku – nieznacznie więcej niż przed rokiem. W grupie tej na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS (1 308; +14,5%), następnie JUNAK (692.; +75,6%) oraz trzeci ZIPP (342szt.; +25,7%).

Rejestracje motocykli używanych.

W 2016 roku zarejestrowano 57 454 używane motocykle. Dystans do wyniku ubiegłorocznego wynosi tylko
-1,4% (+798 szt.). Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (14 567 szt.;
-3,9% r/r), YAMAHA (12 399; -1,8% r/r) oraz SUZUKI (8 416; -7,5% r/r). Używanych motocykli sprowadzono w tym czasie 2,2 razy więcej niż sprzedano nowych.

Czytaj dalej na następnej stronie>>>