NOWE JEDNOŚLADY
Jesień zawitała do salonów. W październiku zarejestrowano 1 810 nowych jednośladów. Jest to o 14,2% mniej niż przed rokiem (-300 szt.) i mniej o 55% niż miesiąc wcześniej. Do spadku przyczyniły się zarówno motorowery jak i motocykle. Motocykli zarejestrowano 780, czyli o 10,9% mniej niż w październiku przed rokiem (-95szt.), a rezultat motorowerów był słabszy od ubiegłorocznego o 16,6% (-205 szt.) i wyniósł 1 030 szt.
Po 10 miesiącach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 42 573. Poziom jest niższy o 10,4% niż w tym samym czasie 2015r. (-4 943 sztuki).
UŻYWANE JEDNOŚLADY
Używanych jednośladów zarejestrowano w październiku 2 869. Jest to wynik o 4,7% mniejszy niż w październiku ub.r. (-140 szt). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 62 249, czyli o 5,7% mniej niż w analogicznym okresie 2015 (-3 765 szt.).
MOTOCYKLE
W październiku zarejestrowano 780 nowych motocykli. Po dodatnim wyniku we wrześniu, październik przyniósł 10,9% spadku. Oznacza to 95 rejestracji motocykli mniej niż przed rokiem. Spadek w porównaniu z wrześniem wyniósł 55%. Jest to wyraźny znak kończącego się sezonu motocyklowego.
Od stycznia do października zarejestrowano 20 129 maszyn, 5,5% mniej (-1 175 szt.) niż w analogicznym okresie 2015 roku ale ogólna ocena zbliżającego się do końca br. mimo niewielkiego spadku, pozostaje pozytywna. Dla poszczególnych marek mijający sezon był jednak zróżnicowany.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (3 696 szt., -22,2% r/r) mimo znacznej straty. Skupia ona 18,4% rynku, o 3,9 pkt. procentowego mniej niż przed rokiem. Następny jest JUNAK (2 954 szt., -24,8%) z jeszcze głębszym spadkiem. Jego udział w rynku wynosi 14,7%. Trzecią pozycję z wynikiem 1 853 szt. (-1,5%,1 r/r, -29 szt.) zajmuje YAMAHA. Mimo niewielkiego spadku wolumenu zwiększyła swój udział w rynku o 0,4pp do 9,2%. Udział w rynku i wyniki poprawiły też: czwarty Zipp (+63,6% ; udz. 9,2%) do 1844 szt. oraz piąta Honda do 1561 (+7,7%; udz. 7,8%). Powody do zadowolenia ma też lokujące się na szóstym miejscu BMW (1092 szt; +4,5%; udz. 5,4%).
Pojemności silnika
W październiku zarejestrowano 517 nowych maszyn z silnikami do 125cm3 (-11,2% r/r). Od początku roku przybyło ich 14 125. Jest to 10,1% mniej niż w analogicznym czasie przed rokiem. Ich udział w całym rynku spadł o 3,6pp do 70,2%. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 52,2% udziału w grupie i Big Scootery – 29,4%. Najpopularniejsze marki to: ROMET MOTORS (3 485 szt.), JUNAK (2 937) oraz ZIPP (1 844). Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Do października zarejestrowano ich 3 324 (+10,7% r/r, +321 szt.) co stanowi 16,5% całego rynku. Ich udział wzrósł o 2,4 pkt. proc. Najwięcej zarejestrowano BMW – 1 059 szt. od początku roku. Kolejny na liście jest Harley-Davidson – 539 szt. (+10,2%). Wysoką dynamikę w tej klasie, podobnie jak przed rokiem) wykazała trzecia Yamaha (487 szt.; +30,6%).
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, trzecia grupa pod względem wolumenu. Zwiększyła ona zarówno liczbę rejestracji sprzed roku do 1 267szt. (+76 sztuk), jak i udział w rynku do 6,3% (+0,7 pkt. procentowych).
Segmenty funkcjonalne
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one 46,2% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Przed rokiem było to nawet więcej niż połowa wszystkich rejestracji. Ich rezultat po dziesięciu miesiącach wyniósł 9 310 szt. (-12,8% r/r, -1 362 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają Rometa (2 286 szt., -17,2%), który wyprzedza pierwszego przed rokiem Junaka (2 227 szt. -33,5%). W dużym dystansie, trzecia jest Yamaha (998 szt.; +12,4%), która jako jedyna na podium zwiększyła swój wolumen. W rankingu segmentów na drugiej pozycji są BIG SCOOTERY (4 459 szt., -10,5% r/r). Ich udział w rynku to 22,1%. Liderem w tej grupie jest marka ZIPP (813 szt. +54,3%), która dzięki wysokiemu wzrostowi sprzedaży przesunęła się na czoło z pozycji piątej, zajmowanej przed rokiem. Gonią ją Kymco (615 szt; -35,1%) oraz Honda (598;+5,3%). Motocykle typu CHOPPER & CRUISER zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 2 415 (-5,3%, -136 szt,) co daje im 12% udział w rynku.
W grupie tej na pierwszym miejscu znajduje się ROMET MOTORS (820; -21,7%), następnie JUNAK (520szt.; +48,6%) oraz trzeci ZIPP (276szt.; +14%).
Rejestracje motocykli używanych
W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. zarejestrowano 52 854 używane motocykle. Dystans do wyniku ubiegłorocznego wynosi tylko 2,7%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (13 543 szt.; -5,0% r/r), YAMAHA (11 482; -2,5% r/r) oraz SUZUKI (7 869; -7,8% r/r). Używanych motocykli sprowadzono w tym czasie 2,6 razy więcej niż sprzedano nowych.
MOTOROWERY
W październiku nowych motorowerów zarejestrowano 1 030 (-16,6% r/r, -205 sztuk). Jest to powrót do trendu spadkowego po dwóch miesiącach wzrostu. Od początku roku zarejestrowano 22 444 szt. (-14,4% r/r, -3 770).
W rankingu marek po dziesięciu miesiącach na czele ROMET MOTORS (7 576 szt.), którego sprzedaż spadła o 21,8%. Udział tej marki mimo, że zmniejszył się do 33,8%, gdy przed rokiem wynosił 37,2%, nadal jest dominujący. Następny jest ZIPP (4 455, +1,0% r/r), który zajął 1/5 rynku a za nim JUNAK (3 348, -19,9%) z udziałem 14,9%. W pierwszej dziesiątce znajdują się też marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY i TORQ).
Od stycznia do października zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 9 395 (-19,7% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 514, -13,5% r/r), PIAGGIO (1 140, -12,8% r/r) oraz YAMAHA (790, -26,9% r/r).