Nowe przepisy – CEPIK 2.0 wchodzi w życie 13 listopada – jakie zmiany dla motocyklistów? - Motogen.pl

CEPIK 2.0 to bardzo złożony system informatyczny, właściwie to baza danych, zawierająca informacje o pojazdach, ich właścicielach oraz o osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami mechanicznymi. Proces wdrażania zmodernizowanego systemu jest na tyle złożony, że planowo podzielony jest na etapy. Poprzednio zakładano, że CEPIK 2.0 zostanie uruchomiony całościowo dnia 4 czerwca 2018 roku, jednak dzięki nowelizacji ustawy Prawa o Ruchu Drogowym, uda się to częściowo zrobić już 13 listopada 2017.

Co dokładnie zmieni się gdy uruchomiony zostanie system CEP?

Za coroczne badanie techniczne motocykla zapłacisz z góry, bez względu na jego wynik.

– Do systemu CEP trafią dane dotyczące stanu prawnego pojazdów – zajęcia przez organ egzekucyjny, czy też użyciu go jako zabezpieczenie majątkowe

– Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (obok zakładów ubezpieczeń) przekazywał będzie do CEP informacje na temat szkód powstałych na pojeździe w wyniku zdarzeń drogowych, w których brały udział pojazdy nieubezpieczone

– Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny otrzyma dostęp do danych kierowców – CEK (Centralna Ewidencja Kierowców) w celu wywiązywania się z zadań ustawowych: zwalczanie przestępczości ubezpieczeniowej, sprawniejsze i skuteczniejsze likwidowanie szkód, łatwiejsza identyfikacja pojazdów nieubezpieczonych

– Straż Graniczna otrzyma uprawnienia do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych oraz czasowych pozwoleń na prowadzenie pojazdów, co wraz z przekazywaniem tych informacji do CEP ma zapewnić usprawnienie i skrócenie kontroli, bez potrzeby oczekiwania na funkcjonariuszy innych służb. Do 13 listopada 2017 funkcjonariusze Straży Granicznej posiadają już praktycznie identyczne prawa z obszaru ruchu drogowego, co funkcjonariusze Policji, jedynie oprócz możliwości zatrzymania dowodów rejestracyjnych.

– Dzięki poprawie jakości danych przyjmowanych przez system Centralnej Ewidencji Pojazdów znikną nieprawidłowości z zakresu: nieaktualnych statusów dokumentów (czy prawo jazdy zostało zatrzymane, czy już zostało zwrócone), braku informacji o obowiązkowym ubezpieczeniu pojazdów OC, nieaktualnego statusu pojazdu – informacje o wyrejestrowaniu, zbyciu, nabyciu pojazdu.

– Dane wprowadzane będą co CEP drogę teletransmisji, a wnioski papierowe uwzględniane będą jedynie w przypadku awarii systemu elektronicznego

– Producenci i importerzy marek pojazdów zobowiązani będą do wprowadzania do elektronicznego katalogu danych o homologacji swoich pojazdów

– dane z CEK i CEP dostępne będą do wglądu na portalu publiczne.gov.pl i będą mogły być wykorzystywane przez wszystkich zainteresowanych. Dostęp do nich nie będzie wymagał składania wniosków, będzie bezpłatny, zarówno w do wykorzystania niekomercyjnego jak i komercyjnego. To ułatwienie dla firm branży motoryzacyjnej, ubezpieczeniowej czy ochrony środowiska, które będą mogły oferować usługi i produkty trafiające lepiej w potrzeby klientów.

– Wprowadzona zostanie nowa funkcjonalność o nazwie Mój Pojazd, która pozwoli właścicielom pojazdów zarejestrowanych w Polsce na wgląd we wszystkie dane o swoim pojeździe zgromadzonych w CEP.

Wszystkie te zmiany mają na celu podniesienie bezpieczeństwa w handlu pojazdami używanymi, rozszerzenie zakresu danych zbieranych i udostępnianych przez CEP, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Czy tak będzie w istocie? Czas pokaże…