Motocykl używany: Suzuki DR650SE z lat 1990-2002 (dane techniczne, opinia, zmiany) - Motogen.pl

Suzuki DR650 to motocykl łączący cechy typowe dla pojazdów enduro budowanych w latach 90: duży skok zawieszenia, mocny, jednocylindrowy silnik, a także powściągliwość pod względem wyposażenia.

Jednak za sprawą mocy i masy legitymuje się całkiem dużą dzielnością turystyczną, o ile oczywiście, jest to turystyka podrzędnymi a także gruntowymi drogami.

Suzuki DR650 nowsze roczniki
Suzuki DR650 z końca produkcji…

Suzuki DR650 zadebiutował w 1990 roku zastępując popularnego i zbliżonego technicznie DR600. Nie był tak wielki, jak DR BIG, tak zwinny, jak DR350 ale dysponował osiągami, pozwalającymi dotrzymać kroku kolegom na GS500E, chociaż użytkownicy narzekają na zbyt długie przełożenie najwyższego biegu.

Charakter DR650

Jego dzielność terenowa była obiecująca, chociaż masa 165 kg (gotowy do drogi) oznacza pewne utrudnienie podczas walki z cięższym terenem. Stosunkowo wygodna pozycja oraz obszerna jak na enduro kanapa czyniły go doskonałym pojazdem na dalsze wycieczki po kiepskich drogach. Bezdroża Rumunii? Przejazd przez Mazury z wyłączeniem dróg asfaltowych? A może wycieczka opuszczoną linią kolejową? Wszelkie pomysły właściciela DR650 spełniał ochoczo zabierając jednocześnie bagaż właściciela…

Napęd

Od strony technicznej wypadał nowocześnie względem standardów w klasie. Napęd to chłodzony olejem i powietrzem singiel z czterozaworową głowicą. W jego konstrukcji użyto dwóch świec na cylinder oraz zasilanie podciśnieniowym gaźnikiem o średnicy 40 mm. W modelach po 96 roku tuleje cylindrowe zostały pokryte warstwą węglików mających zmniejszyć tarcie a w konsekwencji zwiększyć trwałość jednostki napędowej. Szkoda, że nie zdecydowano się na konstrukcję z suchą miską olejową.

Podwozie Suzuki DR650

Podwozie to klasyka klasyk, jedynym odstępstwem jest tylny amortyzator z tłumieniem gazowym z osobnym zbiorniczkiem gazu. W układzie hamulcowym pracują dwie tarcze. Hamulec choć nie wybitny całkiem nieźle daje sobie radę z zestawem kierowca, motocykl, „manele biwakowe”.

Typowe wady

Pod względem trwałości pojazd wypada przyzwoicie, chociaż widać, że na jakości wykonania mocno oszczędzano. Często pojawia się korozja na wszystkich elementach stalowych. Kiepską opinię ma gaźnik oraz uszczelka pod cylindrem. Jej słaba trwałość powodowała kosztowne do usunięcia, wycieki oleju. Kolejnym istotnym mankamentem jest szybko zużywające się tarcze sprzęgła. Dla odmiany, silnik jest wyjątkowo trwały jak na singla a osiągi i hamulce lokują DR650 w czubie swojej kategorii…

DR650 bok
Wersja kolorystyczna z połowy lat 90…

Na rynku

Suzuki DR650 kosztuje pomiędzy 3 a 9 tysięcy złotych. Cena mniej od rocznika bardziej uzależniona jest od stanu i przebiegu pojazdu. Czy warto wziąć pod uwagę powyższy model? Naszym zdaniem tak. Ostatnio ceny klasycznych enduro zaczynają powoli piąć się do góry. Jeśli traficie DR w oryginalnym malowaniu, ładnym stanie a do tego lubicie wyskoczyć na wycieczkę-będzie to doskonały pomysł…

Kalendarium

1990 Rozpoczęcie produkcji Suzuki DR 650, następcy DR 600. Jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem i olejem o mocy 46 KM. Silnik odpalany kopniakiem. Dostępna jest także uboższa, DR 650 R (typ SP 41 B) z inną owiewką…

1991: prezentacja DR 650 RSE z rozrusznikiem elektrycznym.

1992: DR 650 R (typ SP 44 B) ze zmniejszonym zbiornikiem paliwa (17 zamiast 21 l), nową kanapą i bardziej terenowym charakterem…

1994: Wszystkie modele DR650 wyposażone w elektryczne rozruszniki.

1996: Prezentacja DR 650 SE (typ SP 46 B) z przekonstruowanym silnikiem, moc ograniczona do 44 KM, kilka wysokości siedzenia. Wydech ze stali nierdzewnej.

2002: DR 650 SE otrzymuje kolorystykę zbliżoną do DR-Z-em 400. Ostatni rok produkcji…

Dane techniczne

  • Napęd: Jednocylindrowy, czterosuwowy, chodzony olejem i powietrzem. Rozrząd typu OHC, cztery zawory na cylinder, gaźnik Mikuni 40mm, rozrusznik elektryczny. Moc maksymalna 46KM przy 6 400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 55 Nm przy 4600 obr/min.
  • Podwozie: Rama stalowa, pojedyncza, zamknięta, widelec teleskopowy o średnicy rur nośnych 43mm i skoku 260mm, wahacz wleczony podparty centralnym elementem resorująco-tłumiącym o skoku 260 mm.
  • Hamulce: pojedyncza pływająca tarcza o średnicy 290 mm z przodu, tarcza o średnicy 240 mm w tylnym kole.
  • Wymiary i masy: Długość całkowita 2255 mm, rozstaw osi 1490mm, wysokość siodła 885mm, pojemność zbiornika paliwa 13 l, masa własna (pojazd gotowy do jazdy) 165kg. Dopuszczalna masa całkowita 355 kg.
  • Osiągi: Prędkość maksymalna 156 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, średnie zużycie paliwa 3,7-7,7 litra na 100 km.

2 komentarze

  1. Twojastara

    Widać że ktoś nie pisał. Z własnego doświadczenia. Tarcze i przekładki sprzęgłowe nie bawiąc się w hard enduro , czyli jazda na pół sprzęgle i skakanie przez przeszkody wytrzymuje 50-60 tys km.
    Motocykl na większych dziurach i podczas szybkiej jazdy dobija. Absolutnie nie nadaje się do skoków. Silnik bez remontu góry bez problemu robi 140 tys km

    Odpowiedz
    • M

      Nie do konca masz racje. Sprzeglo skonczylo sie przy ok 40tys km. Przy mojej wadze ok 100kg nic nie dobija, przelatuje czaem przes dremple na asfalcie w NL 120-130 km/h i jest ok … bez przygod.

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany