Nogi, ręce i głowa – te części ciała najczęściej narażone są na uszkodzenia podczas wypadków motocyklowych. Takie rezultaty przyniosło badanie przeprowadzone przez francuski Narodowy Instytut Badań Transportu i Bezpieczeństwa (INRETS).
Choć na pierwszy rzut oka wnioski, jakie płyną z przeprowadzonego przez INRETS badania moglibyśmy wysnuć także sami, rzucają one nowe światło na sposób, w jaki producenci protektorów chronią nasze ciała przed skutkami wypadków. Z raportu, przygotowanego przez INRETS wynika, że najbardziej narażonymi na urazy częściami ciała są nogi.
To właśnie w obszarze kończyn dolnych skupia się aż 65% urazów, których doznajemy podczas wypadków motocyklowych. Co ciekawe, to znacznie więcej niż przyjmują ręce i głowa. W badanych przez instytut przypadkach ręce doznały urazów w 50 procentach, zaś czaszka i twarz zaledwie w 18,5 proc. Obszarem, który najrzadziej narażony był na urazy, była szyja (4 proc.), zapewne z powodu ochrony, jaką zapewniają kask i kurtka motocyklowa.
Tak wysoka pozycja kończyn dolnych w zestawieniu może niepokoić, jednak warto przy tej okazji zwrócić uwagę na kilka spraw. Po pierwsze badanie wykonano kilkanaście lat temu, a od tamtego czasu dość istotnie zmieniło się podejście motocyklistów do spraw bezpieczeństwa. Dziś standardem są protektory w spodniach motocyklowych, często w postaci kompletu, w skład którego wchodzą ochraniacze biodrowe, kolanowe i ochraniacz kości ogonowej.
Ogromną popularność w ostatnich latach zdobywają także jeansy motocyklowe wzmacniane aramidem lub wykonane z cordury denim. W czasach, kiedy przeprowadzono badanie spodnie takie były rzadkością. Po drugie dość istotnie wzrosła także świadomość bezpieczeństwa wśród motocyklistów. Coraz więcej z nas jest świadoma zagrożeń związanych z byciem niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego (NURD) i związanych z tym konsekwencji.
Wyniki opublikowane przez INRETS jasno pokazują jednak, że oprócz dobrego kasku, niezmiernie ważne jest zapewnienie odpowiedniej ochrony także nogom i rękom, czyli – w praktyce – korzystanie z pełnego stroju motocyklowego.
Podczas badania INRETS przeanalizował ponad 43 000 poszkodowanych w wypadkach w regionie Rodanu. Oto szczegółowe zestawienie obrażeń wg części ciała. Suma procent przekracza 100, ponieważ poszkodowani doznali obrażeń różnych części ciała.
- Kończyny dolne: 65%
- Kończyny górne: 50%
- Czaszka i twarz: 18,5%
- Powierzchnia skóry: 10%
- Klatka piersiowa: 9%
- Kręgosłup: 7%
- Brzuch: 5,5%
- Szyja: 4%
Po co artykuł bazujący na badaniach sprzed kilkunastu lat?!
Pewne rzeczy się nie zmieniają. Przykładowo podczas wypadku, w którym zostajesz (jako motocyklista) uderzony z boku, prawie zawsze łydka zmiażdżona.