KTM 1290 Super Duke z półautomatem? Austriacy pracują nad takim rozwiązaniem - Motogen.pl

Współpraca KTM i MV Agusty zaczyna nabierać pierwszych kształtów. Austriacy pracują nad półautomatyczną skrzynią biegów, bardzo mocno zbliżoną do rozwiązania stosowanego przez Włochów.

Nie tak dawno pisaliśmy, że KTM kupił 25 procent MV Agusty. Jak należało się spodziewać, producenci będą teraz wymieniać się stosowanymi technologiami, nie do końca wiadomo było dotąd jakimi i w jakim zakresie. Pewne światło na tę zagadkę rzuca ostatni wniosek patentowy, złożony przez Mattighofen.

Przedstawia on ciekawą konstrukcję konwencjonalnej skrzyni biegów wspomaganej elektrycznie i wykorzystującej sprzęgło odśrodkowe. Brzmi to zaskakująco znajomo do opisu sprzęgła Rekluse, stosowanego przez MV Agustę. Siłowniki elektryczne zmieniają biegi w górę i w dół, realizując polecenia lewej stopy kierującego, a kiedy motocykl zatrzymuje się, sprzęgło odśrodkowe, działające podobnie do tego w skuterze, odłącza napęd.

Patent KTM ma jednak pewien element, którego nie spotkamy w motocyklach z Varese. Jest to elektroniczne sterowanie skrzynią za pomocą przycisków na kierownicy. Dzięki temu kierowca może wybrać – czy zmienia biegi klasycznie – nogą, czy korzysta z przycisków. Patent KTM obrazuje także kolejny detal – blokadę skrzyni, podobną do tej, którą spotkamy w automatycznych skrzyniach w samochodach. Umożliwia ona przełączenie skrzyni w tryb parkingowy i bezpieczne pozostawienie motocykla np. na pochyłości.

Szczegółowość rysunków patentowych pozwala określić z jakich motocykli pochodzą zobrazowane tam elementy. Kilka z nich pochodzi z 1290 Super Duke, 1290 Super Adventure i Brabusa 1300 R. I to zapewne w tych właśnie motocyklach półautomatyczna skrzynia pojawi się najpierw. Oznaczałoby to, że motocykl KTM ze 180-konnym V-twinem stałby się najmocniejszym sprzętem z półautomatem.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany