Spis treści
Kawasaki Ninja ZX-4R będzie supersportem klasy 400 bez ściemy i bez naciągania! 4 cylindry w rzędzie, 80 KM mocy, 188 kg wagi. Zapowiada się ekscytująco!
Kawasaki w końcu spuściło bombę – ogłosili to, na co wielu czekało od kilku lat. Motocykl sportowy, o niskiej pojemności, niskiej masie, z 4-cylindrowym silnikiem rzędowym o sporej mocy wkręcającym się na wysokie obroty! Oto Ninja ZX-4R!
Żeby było jeszcze ciekawiej, 80-konna Ninja dostępna będzie łącznie w 3 wariantach: podstawowa ZX-4R, lepiej wyposażona ZX-4R SE oraz ZX-4RR z bardziej sportowym wyposażeniem. Motocykle pojawią się w europejskich salonach jesienią 2023 roku, jako model MY24.
Nowa Ninja ZX-4R ma być „drapieżnikiem zakrętów”, zarówno na drogach, jak i (przede wszystkim!) na torze.
Kawasaki pochwaliło się pierwszym opisem modelu oraz danymi technicznymi. Nie wiemy jeszcze wszystkiego dokładnie, ale najważniejsze parametry są już jasne.
Zdjęcia: Kawasaki ZX-4R 2024
Kawasaki ZX-4R 2024 – silnik
Sercem tej jest nowo opracowany chłodzony cieczą, rzędowy 4-cylindrowy silnik DOHC o pojemności 399 ccm, oparty na technologii legendarnej serii supersportowych maszyn Kawasaki Ninja ZX,
Moc maksymalna to 57 kW (77 KM), a razem z technologią ram air, gdy powietrze wpada do silnika pod większym ciśnieniem wraz ze wzrostem prędkości, moc to 59 kW (80 KM).
Silnik został zaprojektowany tak, aby łączyć silny moment obrotowy w niskim i średnim zakresie z dużą mocą przy wysokich obrotach i we wszystkich sytuacjach jazdy – od codziennego użytkowania po sportową jazdę na torze.
Wyposażony w znany na całym świecie system Ram Air firmy Kawasaki, który zwiększa wydajność dolotu i przyczynia się do poprawy osiągów silnika, wlot powietrza znajduje się pośrodku górnej osłony, zapewniając stylizację, która jest natychmiast rozpoznawalna jako część serii Ninja ZX. Kanały Ram Air znajdują się po lewej stronie przedniego widelca, prowadząc do airboxa.
Ultra wysokoobrotowy silnik kręci się powyżej poziomu 15 000 obr./min i zapewnia radosny dźwięk charakterystyczny dla sportowych, rzędowych jednostek.
Podwozie, zawieszenie: Ninja ZX-4R od Kawasaki na 2024
Podwozie zaprojektowano w oparciu o koncepcję Ninja ZX-10RR World Superbike.
Ninja ZX-4R posiada stalową ramę kratownicową o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz zakrzywiony długi wahacz. Rama zapewnia idealny rozkład masy przód-tył oraz doskonałą równowagę sztywności i elastyczności, zapewniając zwinne prowadzenie i doskonałe informacje zwrotne z podwozia dla kierowcy.
Z przodu pracuje zaawansowany przedni widelec Showa SFF-BP (w modelach Ninja ZX-4R SE oraz Ninja ZX-4RR znalazł się dodatkowo mechanizm regulacji napięcia wstępnego). Z tyłu znalazł się poziomo umiejscowiony amortyzator zamontowany na dźwigienkach, oferujący taką samą progresywną charakterystykę jak w ZX-10R. W modelu ZX-4RR, tylny amortyzator to model Showa BFRC-lite, ten sam typ jak w ZX-10R.
Detale, zdjęcia: Kawasaki Ninja ZX-4R
Kawasaki Ninja ZX-4R: hamulce
Siła hamowania jest dostarczana przez półpływające przednie podwójne tarcze o śr. 290 mm oraz radialnie montowane monoblokowe zaciski. Z tyłu pracuje tarcza o śr. 220 mm. Cały pakiet zapewnia potężną siłę hamowania oraz doskonałe wyczucie hamulców, reakcję i moc.
Jeśli chodzi o skuteczność hamowania i przyczepność, zastosowana kombinacja opon F120 / R160 została zaprojektowana tak, aby pasowała do dynamicznych osiągów Ninja ZX-4R i zapewniała doskonałą stabilność przy dużych prędkościach.
Ninja ZX-4R 2024: wyposażenie i elektronika
Nowy model ZX-4R idealnie wpasowuje się w linię stylistyczną Ninja. Oświetlenie to w pełni LED z podwójnym światłem tylnym.
Pod względem elektroniki, Kawasaki nie oszczędzało. Do dyspozycji są cztery tryby jazdy (Sport, Road, Rain oraz manualny), w których dostosować można kontrolę trakcji KTRC oraz poziomy mocy Power Modes. Ponadto w modelach SE oraz RR na wyposażeniu fabrycznym jest quickshifter w obie strony KQS.
Zegary to kolorowy ekran LCD o przekątnej 4,3„. Można go przełączyć w tryb torowy, gdy wyświetla czas okrążenia, zapięty bieg oraz obrotomierz od poziomu 10 000 w górę. Można go także połączyć ze smartfonem, aby korzystać z funkcji nawigacji oraz infotainment.
Kawasaki Ninja ZX-4R SE – różnice
ZX-4R SE to model specjalny, z kolorami i grafikami inspirowanymi barwami zespołu Kawasaki Racing Team. Ponadto na wyposażeniu podstawowym znalazło się:
- Dwukierunkowy quickshifter KQS
- Przyciemniana szyba
- Gniazdo USB
- Slider ramy
Kawasaki Ninja ZX-4RR – różnice
Oprócz oryginalnych kolorów inspirowanych Kawasaki Racing Team i grafiki „RR”, pojawiło się więcej torowego wyposażenia. Tylne zawieszenie to amortyzator Showa BFRC-lite, czyli ten sam typ, który jest używany w supersportowym modelu Ninja ZX-10R. Jest także dwukierunkowy quickshifter KQS.
Porównanie wyposażenia Kawasaki 2024: Ninja ZX-4R oraz Ninja ZX-4R SE oraz Ninja ZX-4RR
Wyposażenie: | Ninja ZX-4R: | Ninja ZX-4R SE: | Ninja ZX-4RR: |
Przedni widelec SHOWA SFF-BP | TAK | – | – |
Przedni widelec SHOWA SFF-BP z regulacją napięcia wstępnego | – | TAK | TAK |
Tylny amortyzator SHOWA BFRC-lite | – | – | TAK |
Dwukierunkowy quickshifter KQS | Akcesoryjne | Podstawowe | Podstawowe |
Przyciemniana szyba | Akcesoryjne | Podstawowe | Akcesoryjne |
Gniazdo ładowania USB | Akcesoryjne | Podstawowe | Akcesoryjne |
Slider ramy | Akcesoryjne | Podstawowe | Akcesoryjne |
Dane techniczne: Ninja ZX-4R oraz Ninja ZX-4R SE oraz Ninja ZX-4RR
Model | Ninja ZX-4R / Ninja ZX-4R SE / Ninja ZX-4RR | |
Dimensions | 1,990mm×765mm×1,110mm | |
Wheelbase | 1,380mm | |
Ground Clearance | 135mm | |
Seat Height | 800mm | |
Caster/Trail | 23.5° / 97mm | |
Engine type/ Valve system | Water-cooled, Four-Stroke, Four-Cylinder | |
Capacity | 399cm3 | |
Bore and Stroke | 57.0×39.1mm | |
Compression ratio | 12.3:1 | |
Starter | Electric self-start | |
Ignition | Battery and Coil (transistor ignition) | |
Lubrication method | Wet Sump | |
Oil capacity | 3.0L | |
Fuel supply | Fuel injection | |
Transmission | 6 speed | |
Clutch | Wet multi-plate | |
Ratios | 1st | 2.929 (41/14) |
2nd | 2.056 (37/18) | |
3rd | 1.619 (34/21) | |
4th | 1.333 (32/24) | |
5th | 1.154 (30/26) | |
6th | 1.037 (28/27) | |
Primary/Secondary Reduction | 2.029 (69/34) / 3.429 (48/14) | |
Frame layout | Trellis (High Tensile Steel) | |
Suspension | Front | Telescopic |
Rear | Swingarm (Horizontal back link) | |
Tyre size | Front | 120/70ZR17M/C (58W) |
Rear | 160/60ZR17M/C (69W) | |
Brake type | Front | Dual disc 290mm (Outer diameter) |
Rear | Single disc 220mm(Outer diameter) | |
Steering angle (Left and Right) | 35° / 35° | |
Vehicle weight | Ninja ZX-4R / Ninja ZX-4RR: 188kg | |
Ninja ZX-4R SE: 189kg | ||
Fuel capacity | 15L |
Wiadomo coś o cenie?
Oficjalnie nie wiadomo. Na pewno nie będzie tanio. W USA dostępna jest cena dla ZX-4RR, jest to 9699$. Trzeba dodać do tego różne cła i podatki. Można strzelać, że w Polsce wersja RR może kosztować około 50 000 zł, wersja podstawowa kilka tysięcy mniej.