Spis treści
Jakie opony wybrać do motocykla turystycznego, turystyczno-sportowego i sportowego? Opony motocyklowe wybrać można z oferty Deli Tire. Producent ten posiada ogromne doświadczenie. Sprawdźmy jakie opony szosowe do motocykli są dostępne.
Tekst PB
Opony do motocykli szosowych można podzielić na turystyczne, sportowo-turystyczne i typowo sportowe. Każde z nich oferują nieco inne parametry, różne są też oczekiwania ze strony motocyklistów. Liczy się nie tylko przyczepność na suchym asfalcie, ale też takie parametry jak zachowanie w deszczu, czy trwałość.
Podstawowym parametrem opon, istotnym dla każdego motocyklisty jest przyczepność. To zdecydowanie najważniejsza sprawa, gdyż od niej bezpośrednio zależy bezpieczeństwo jazdy. Ale to nie wszystko – ogumienie musi sprawdzić się zarówno na suchym asfalcie, jak również w czasie deszczu. Zawodnicy startujący w wyścigach mają dedykowane opony na deszcz. W cywilnym wydaniu wymiana opon motocyklowych przy każdej zmianie pogody nie wchodzi w rachubę.
Indonezyjska firma Deli Tire produkuje opony od kilkudziesięciu lat, mając w tej dziedzinie bardzo duże doświadczenie. Ogromny wpływ na projekt opon ma współpraca z włoską marką opon premium. Ponadto Deli stosuje mieszanki gumowe bazujące na naturalnym kauczuku, co także poprawia jakość i przyczepność ogumienia. Zobaczmy co ciekawego znajdziemy w kategorii produktów szosowych.
Opony motocyklowe turystyczne
Opony szosowe do motocykli typu touring mają dosłownie ciężką pracę. Szczególnie w motocyklach o dużej masie są one bardzo mocno obciążone, co wpływa na ich trwałość. A ta jest bardzo ważna. Chyba nikt nie wyobraża sobie podróży z Polski do Hiszpanii, z kilkoma obowiązkowymi postojami na kosztowny i czasochłonny serwis. Opony motocyklowe turystyczne muszą bez problemu przetrwać taką podróż i to w dwie strony! Zastosowana mieszanka jest więc nieco twardsza niż w oponach sportowych, mocno rozbudowany jest też bieżnik poprawiający odprowadzenie wody w czasie deszczu. Wzmocniona jest także konstrukcja samej opony. Bardzo często mamy do czynienia z dużo wyższym indeksem nośności, niż w oponach sportowych.
W tej grupie są także opony terenowo szosowe, które stosowane są w motocyklach typu adventure. W praktyce mało który właściciel takich maszyn opuszcza asfalt, ale w razie potrzeby można je potraktować jako opony szutrowe. Przykładem takich opon w ofercie Deli jest model Street Enduro SB-117. Powierzchnia ich bieżnika pozwala na pewne poruszanie się po asfalcie, a dość drobna „kostka” sprawdzi się w lekkim terenie.
Opony motocyklowe sportowo-turystyczne
Motocykl sportowo-turystyczny pod względem osiągów nierzadko potrafi więcej niż niejeden sprzęt sportowy. Tego typu maszyny są przy tym dość ciężkie, a ich użytkownicy oczekują od opon dobrej przyczepności i jednocześnie trwałości. Stąd w tej klasie opon dość często spotyka się produkty dwu czy nawet trzyskładnikowe. Opony motocyklowe sportowo-turystyczne są więc stosunkowo twarde w środkowej części bieżnika, by stawać się miękkie przy samych rantach. Mamy więc optymalne parametry – wysoką trwałość w czasie jazdy na wprost i doskonałą przyczepność na alpejskich serpentynach.
Opony tego typu mają też dość mocno rozbudowany system nacięć ułatwiający odprowadzenie wody, tak jak opona Deli Stream SB-101. Parametry w czasie deszczu w wielu przypadkach traktowane są priorytetowo, nawet bardziej niż zachowanie na suchym asfalcie. Jest to jak najbardziej logiczne, gdyż wielu motocyklistów to właśnie na mokrym nie czuje się pewnie i zaufanie o możliwości opon w takich warunkach to podstawa.
Ale sam bieżnik to nie wszystko – mieszanka musi gwarantować odpowiednią przyczepność w szerokim zakresie temperatur. Opona powinna „trzymać” po pokonaniu pierwszych metrów z garażu. Z drugiej strony, nie może być zbyt miękka, gdyż z tego powodu ucierpiała by trwałość. Jak widać, to nie opony sportowe, a właśnie sportowo-turystyczne dla inżynierów stanowią najtwardszy orzech do zgryzienia.
Opony motocyklowe sportowe
Motocykl sportowy teoretycznie skonstruowany jest do rywalizacji na torze. W praktyce większość użytkowników takich maszyn używa je na ulicy, ciesząc się z dobrych osiągów, regulowanego zawieszenia i świetnych hamulców. Tak czy inaczej, mało kto na „sportach” jeździ wolno, o czym doskonale wiedzą konstruktorzy opon. Sportowe opony motocyklowe są przystosowane do ekstremalnych obciążeń na zakrętach, w czasie przyspieszania i hamowania. Tu najważniejsza jest przyczepność i to z nastawieniem na suchą nawierzchnię. Bieżnik jest raczej symboliczny, mało kogo interesuje również wysoka trwałość.
Deli Samurai są przykładem ogumienia nadającego się do ostrzej eksploatowanych motocykli. Warto zwrócić uwagę także na kształt takich opon – więcej powierzchni znajdziemy na bokach, niż w centralnej części. Sportowe opony motocyklowe najlepiej pracują po solidnym rozgrzaniu – można wtedy wykorzystać ich potencjał w 100%.
Jak dopasować opony motocyklowe – wybór
Wybór opon do motocykla zależy od wielu czynników. Istotny jest rodzaj naszej maszyny, styl jazdy, oczekiwania pod względem trwałości, czy cena. Najlepsze opony szosowe to takie, na których po prostu będziemy się dobrze czuć w każdych warunkach. Nie zawsze wybór musi być ściśle dopasowany do rodzaju posiadanego motocykla. Nawet na lekkiego nakeda, czy motocykl sportowo-turystyczny możemy założyć miękkie opony sportowe dające nam pewność i bardzo dobrą przyczepność. Z kolei wybierając się sportowym motocyklem w daleką trasę można pomyśleć o ogumieniu nieco bardziej wytrzymałym i kosztem osiągów cieszyć się dużym przebiegiem. Najważniejsze, by robić to z rozwagą i stosować najlepsze opony, nie starsze niż 5 lat i odpowiednio przechowywane.
W ofercie Deli Tire znajdziemy produkty dedykowane do raczej lżejszych, nie za szybkich motocykli i skuterów, ale ogólne zasady doboru opon są uniwersalne. Pamiętajmy, że opony do motocykla są jedynym elementem łączącym nas z podłożem, w razie wątpliwości co do wyboru, dopytajmy się o szczegóły bardziej doświadczonych kolegów albo specjalistów w sklepie.
Właściwy rozmiar to tylko jeden z parametrów. Musimy uwzględnić także rodzaj uszczelnienia opony (bezdętkowa lub z dętką), indeks dopuszczalnej prędkości i nośność. Pamiętajmy też, by po założeniu nowych opon dać im około 100 km na „dotarcie”. Każda nowa opona pokryta jest cieniutką warstwą śliskiej powłoki (jest to element procesu technologicznego), która musi się stopniowo zetrzeć.
Zostaw odpowiedź