Opony motocyklowe: wymiana, kiedy są stare, zużyte, jak przechowywać i gdzie kupić? Kompendium wiedzy, katalog opon 2021 - Motogen.pl

Opony motocyklowe są elementem, który decyduje o przyczepności. Kiedy są zużyte, kiedy należy je wymienić, jak przechowywać i gdzie kupić? Zobacz także katalog bieżników opon motocyklowych 2021.

Opony motocyklowe co ile km wymiana?

Generalnie żywotność opony motocyklowej określa się na ok. 15 000 km, jednak w zależności od rodzaju maszyny, sposobu jazdy i rodzaju nawierzchni, po której jeździmy, okres ten może się skrócić nawet do 5-6 tysięcy km. Jak wykazują statystyki, w Polsce takie przebiegi są typowe dla jednego sezonu.

Na szybkość zużywania się opony wpływa wiele czynników: wiek, sposób magazynowania, rodzaj nawierzchni, po której porusza się pojazd, styl jazdy oraz ciśnienie w ogumieniu. Przyspieszenie zużycia odbywa się również, kiedy na oponę działają promienie UV oraz niskie temperatury…

Opony turystyczne do motocykla - podział.
W katalogu (do pobrania poniżej) znalazł się m.in. taki, bardzo przydatny podział opon na rodzaje/segmenty/producentów.

Kiedy opona motocyklowa jest stara?

Zgodnie z polską normą PN-C9430-7 swobodny transport, dystrybucja i sprzedaż opon może odbywać się w ciągu trzech lat od daty produkcji bez zmiany swoich pierwotnych właściwości. W Niemczech ten okres jest dłuższy i trwa pięć lat.

Przyjmijmy, że prawidłowo użytkowana i przechowywana wcześniej opona, utrzyma swoje właściwości maksymalnie do 10 lat od wyprodukowania. Później jej twardość i przyczepność znacznie się zmienią…

Kiedy opona motocyklowa jest zużyta / wskaźnik TWI

Przepisy określają, że opona jest zużyta wówczas, kiedy minimalna wysokość bieżnika jest mniejsza, niż 1,6 mm. Jednak zdaniem techników zajmujących się oponami ze względu na nierównomierne zużycie warto zmienić oponę jeśli wysokość bieżnika będzie mniejsza niż 2 mm (i to sprawdzana na najbardziej zużytym fragmencie opony). Szczególne jest to istotne dla przyczepności na mokrej nawierzchni.

Wartość 1,6 mm wskazywana jest przez wskaźniki tzw. TWI, czyli wzniesienia widoczne w niektórych zagłębieniach bieżnika. W niektórych przypadkach wskaźnik TWI umieszczony jest z boku wypukłości bieżnika. Wprawne oko szybko je zlokalizuje. Jeśli wysokość bieżnika zrównuje się z poziomem TWI to ostatni dzwonek na wymianę opony.

Ale to nie jedyny powód do wymiany opony. Jeśli przy prawidłowym ciśnieniu i wzorcowym stanie motocykla, (wyważone koła, prawidłowy stan łożysk, brak ryzyka powypadkowości motocykla, proste tarcze hamulcowe itp.) pojawiają się wibracje kół, opony kwalifikują się do wymiany. Najprawdopodobniej ich bieżnik uległ ząbkowaniu lub karkas opony (stalowy rdzeń) uszkodził się. W obu przypadkach poruszanie się pojazdem jest dużym ryzykiem.

Wymienione uszkodzenia powstają najczęściej przez złe przechowanie lub uszkodzenie mechaniczne (wjazd w dziurę, uderzenie w krawężnik itp.).

Oznaczenia na oponach motocyklowych.
Jak czytać oznaczenia na oponach motocyklowych? Takie ściągawki dostępne są w katalogu (do pobrania poniżej).

Jak przechowywać opony motocyklowe?

Przechowywanie opon motocyklowych ma znaczący wpływ na właściwości opon. Ważne, żeby opony nie były blisko źródeł ciepła, urządzeń powodujących iskrzenie, znajdowały się w suchym, chłodnym i wentylowanym pomieszczeniu w temperaturze 10-30 st.C. Nie powinny być narażone na kontakt z chemią lub olejami, a także zimowane na zewnątrz, nawet przykryte. Nie mogą być wystawione na działanie promieni UV.

Samodzielnie możemy je przechowywać, ale należy pamiętać o powyższych warunkach. Ponad to opony motocyklowe „luzem”, a więc nie na feldze czy motocyklu przechowujemy pionowo, jedna obok drugiej. Jedna na drugiej może być tylko wówczas, kiedy są założone na koło i napompowane do fabrycznego ciśnienia. Opony obracamy raz na cztery tygodnie, żeby bieżnik nie uległ odkształceniu.

Gdzie kupić opony motocyklowe?

To pytanie wydaje się banalne, ale ma bardzo duży wpływ na stan nowego ogumienia oraz eksploatacji nowych opon w przyszłości. Małe firmy oferujące opony w niższych cenach ponoszą mniejsze koszty magazynowania, ale przy okazji nie zawsze mają warunki do odpowiedniego składowania. Pod tym względem lepiej jest zaufać sprawdzonemu dostawcy, jakim jest Inter Cars, będący jednym z największych dystrybutorów opon motocyklowych w Polsce. Filie i punkty odbioru opon znajdziecie na stronie Inter Cars.

Na koniec jeszcze szybka odpowiedź na pytanie, jakie opony kupić. Czasami model opony jest mniej ważny, niż przeznaczenie, rozmiar i pewność, że na etapie składowania nie popełniono żadnych błędów. Najistotniejszym kryterium jest dobór rozmiaru opony zgodnie z zaleceniami producenta (zmiana szerokości czy profilu rzadko poprawia właściwości jezdne). Rodzaje opon, ich ranking, przeznaczenie oraz rozmiary znajdziecie w internetowym katalogu opon Inter Cars.

Katalog Bieżników Opon Motocyklowych 2021

Doskonałym kompendium wiedzy dotyczącej aktualnej oferty jest Katalog Bieżników Opon Motocyklowych, który pobierzecie tutaj:

KATALOG BIEŻNIKÓW OPON MOTOCYKLOWYCH 2021
(do pobrania jako PDF)

Znajdziecie w nim nie tylko ofertę producentów opon motocyklowych z podziałem na segmenty i przeznaczenie, ale także wszelkiego rodzaju akcesoria związane z kołami motocyklowymi (ciężarki, opaski, trzymaki, wentyle, mousse, ochraniacze czy dętki).

Ponadto, w katalogu umieszczono „ściągę” w jaki sposób rozkodować oznaczenia na oponie, i kilka ważnych uwag praktycznych. Katalog jest bezpłatny i stanowi doskonałe kompendium wiedzy o oponach motocyklowych dostępnych w sezonie 2021…

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany