Jaki motocykl klasyczny wybrać z oferty BMW? [R 18 albo R nineT] - Motogen.pl

Jaki motocykl klasyczny wybrać z oferty BMW? Zastanówmy się, dlaczego w ogóle wybrać motocykl w stylu retro z oferty marki i na który się zdecydować… R 18? R nineT?

Dziedzictwo BMW

Motocykle BMW produkowane są nieprzerwanie od 1923 roku. To blisko sto lat. Jednak żadna inna europejska marka nie wniosła ani nie pozostała wierna swoim rozwiązaniom tak, jak właśnie BMW. Zakup klasycznej „Beemki” to powrót do jej esencji, dziedzictwa, filarów. Jednym z nich, jest szukanie i wdrażanie najnowocześniejszych rozwiązań i pokłosie tego działania znajdziecie także w klasycznych modelach. Ale do rzeczy.

Seria BMW R 18 oraz R nineT w tle

Z czym kojarzy się BMW? Silnik bokser umieszczony wzdłużnie, napęd wałem kardana, ciekawa, nietypowa konstrukcja ramy oraz zawieszeń oraz montaż nowoczesnych komponentów. Wprawdzie ani wał kardana ani silnik typu bokser nie są pomysłem BMW, ale to ta marka zastosowała, jako pierwsza wspólne użycie wspomnianych komponentów. Była jednak pionierem, jeśli chodzi o zastosowanie tłoków odlewanych z metali lekkich, widelca teleskopowego, tylnego zawieszenia suwakowego. Z bardziej współczesnych czasów kolejne nowości masowo zastosowane w BMW to tylne zawieszenie oparte na wahaczu jednostronnym, przednie z wahaczem/wahaczami umieszczonymi w okolicach główki ramy. Marka do wielkoseryjnej produkcji wdrożyła ABS oraz wtrysk paliwa – tutaj warto wspomnieć, że pojedyncze modele konkurencji miały takie rozwiązania, ale na skalę masową prym wiedzie właśnie BMW. Ostatnimi czasy, jako jeden z pierwszych producentów zaproponował zawieszenia z charakterystyką regulowaną i sterowaną elektronicznie, reflektorem wykonanym w technologii LED oraz tempomatem współpracującym z radarem umieszczonym w przedniej części pojazdu.

Motocykl klasyczny, po co?

Dlaczego ludzie kupują motocykle klasyczne? Z różnych powodów. Najczęściej sentymentalnych. Taka konstrukcja jednośladu przywołuje pozytywne skojarzenia: wakacje, dzieciństwo, czasy szkoły średniej. Niekiedy podyktowane to bywa poczuciem estetyki, nawiązaniem do ulubionych okresów historycznych a kiedy indziej niechęć do aktualnie produkowanych, nowocześnie stylizowanych konstrukcji, podporządkowanych funkcjonalności i osiągom. To taka manifestacja niechęci do obecnych kanonów i odwołanie się do czasów, gdzie konstruktorzy mieli znacznie większy wpływ na kształt i rozwiązania techniczne, niż specjaliści od marketingu czy księgowi.

Rodzina BMW R nineT
Rodzina BMW R nineT

BMW R nineT

BMW przygotowało dwie platformy, w oparciu o które produkowane są motocykle klasyczne. Pierwszą z nich jest seria R nineT, wykorzystująca silnik o pojemności 1170 ccm. W oparciu o nią oferowanych jest aż pięć modeli: klasyczny, minimalistyczny, Scrambler, turystyczne enduro oraz jego limitowana wersja. Każdy z nich dedykowany jest miłośnikom innej motoryzacji klasycznej. Od czystych w formie nakedów (R nineT Pure) będących spadkobiercami motocykli wytwarzanych od początku istnienia firmy poprzez uniwersalne motocykle na co dzień (R nineT), wykorzystywane do wycieczek, szybkiej lub spokojnej jazdy.

BMW R nineT Urban G/S
BMW R nineT Urban G/S

Kolejną grupą są scramblery (R nineT Scrambler) doskonale oddające charakter terenówek z przełomu lat 60 i 70 aż po wersję Urban G/S, będącej hołdem dla najbardziej popularnego turystycznego enduro na świecie, BMW R 1250 GS. Jego historia zaczęła się od motocykla, który wyglądał bardzo podobnie szczególnie do wersji limitowanej R nineT Urban G/S, malowanej w barwach czarno-żółtych. Charakterystycznych dla prekursora tej rodziny.

BMW R 18

Druga z platform, R 18, jest jeszcze ciekawsza, wykorzystuje bowiem największy, dwucylindrowy bokser, jaki kiedykolwiek został zamontowany w motocyklu BMW. Ma on pojemność 1802 ccm i tony momentu obrotowego w każdym zakresie pracy. Na jego bazie zbudowano dwa modele: R 18, a więc motocykl mający cechy R 51 z lat 40 oraz R 60 z lat 50. Obszerne błotniki, wyjątkowo czystą linię z pewną dekadencją lat 30, piękne malowania i wyjątkową dbałość o szczegóły. To pojazd, który stylistycznie zaspokoi miłośników przedwojennego modernizmu, chopperów, oraz motocykli segmentu weteran.

Jędrzejak i Karolina podczas testu BMW R 18
Jędrzejak i Karolina podczas testu BMW R 18

Jest to niemiecka wizja budowy choppera, nieco inna ale kto wie, czy nie ciekawsza niż amerykańska. Z pewnością jednak typowa dla charakteru BMW. Funkcjonalność mimo a nie kosztem stylu. Drugim modelem wykorzystującym tę platformę, jest R 18 Classic. Fabryczne sakwy i szyba, nieco inne koła, zmieniony kształt wydechów oraz obszerne, dwuosobowe siodło to ukłon w stronę fanów klasycznej turystyki i krążowników z lat 50.

Retro charakter i nowoczesna technologia

W tym wszystkim najbardziej godnym podziwu jest fakt, że wspomniane motocykle są retro tylko z wyglądu i charakteru. Od strony jakości prowadzenia, bezpieczeństwa czy osiągów w żaden sposób nie odstają od wiodących, obecnych konstrukcji. Dzięki temu mamy możliwość podróży w czasie, osiągnięcia luzu, spokoju, porzucenia wszystkich codziennych spraw ale w rozsądny, kontrolowany sposób. Znajdź najbliższego dealara BMW Motorrad i sprawdź sam podczas jazdy testowej.

R 18 Classic
R 18 Classic

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany