Spis treści
Honda VFR800 z lat 1998-2001, kultowe V4, jako motocykl używany. Poznaj jej historię, słabe punkty, dane techniczne, przeczytaj naszą opinię.
Honda VFR800 opis
Honda VFR800 trafiła do sprzedaży w 1998 roku. Miała zmienioną nazwę, co było pochodną powiększenia pojemności skokowej do 782 ccm, otrzymała też całkowicie nowy wygląd. Jej kształt stał się bardziej kanciasty, agresywny, linię narysowano ostrzejszą kreską. Ta zmiana nie wszystkim przypadła do gustu, ale świat motocyklowy z płynnych, delikatnych, spójnych linii odchodził w stronę agresywnych, dynamicznych linii. Pozostał monowahacz oraz nakładka na tylne siedzenie, a stylistyka mimo zmian, jasno sygnalizowała, że mamy do czynienia z VFRą.
Najważniejszą zmianą było wprowadzenie elektronicznego wtrysku paliwa. W silniku cylindry wykonano w technologii spieków ceramicznych. Pozostawiono napęd wałków rozrządu kołami zębatymi. Monowahacz był łożyskowany w bloku silnika, a nie w ramie. Układ hamulcowy otrzymał system Dual-CBS. To wszystko sprawiło, że VFR800 ważyła o kilka kilogramów mniej, niż poprzednik, legitymowała się także silnikiem mocniejszym o 10 KM. Jakość wykonania wciąż imponowała perfekcją i wybitną trwałością o detale.
Deska rozdzielcza miała elektroniczny wyświetlacz pokazujący parametry pracy motocykla, a nowy reflektor wykonany w technice wielozwierciadłowej imponował skutecznością.
Motocykl nie miał imponujących osiągów czy cech sportowych, ale tak jak poprzednicy w genialny sposób łączył dynamikę z komfortem jazdy i dzielnością w pokonywaniu winkli…
Typowe awarie
Mimo dużej trwałości Honda VFR800 uderzy we właściciela kosztami serwisu. Nawet nie części, bo te nie odbiegają od innych modeli. Za sprawą konfiguracji silnika dostęp do wielu elementów jest problematyczny. Do obsługi mamy dwie, słabo dostępne głowice. Cały układ zasilania jest wepchnięty pomiędzy nie. Chłodzenie powierzono dwóm chłodnicom umieszczonym z boku pojazdu. Ponadto układ Dual-CBS z plątaniną przewodów także nie ułatwia napraw tego podzespołu. Fakt, że motocykl nie wymaga częstych interwałów serwisowych.
Drugą pozytywną wiadomością jest fakt, że Honda VFR800F nie ma praktycznie słabych punktów. Jedynym elementem, którego usterka czasem wyłącza użytkowników z jazdy, jest regulator napięcia. Ale to temat typowy dla motocykli Hondy. Wystarczy zastąpić oryginalny regulator, akcesoryjnym markowym zamiennikiem, by problem na kilka lat znikł.
Ponadto po większym przebiegu schodzi lakier/pojawiają się odpryski lakieru na tylnej feldze. Motocykle trzymane pod chmurką, szczególnie sprowadzone z UK mają skorodowane kolektory. Mimo że teoretycznie wykonano je z blachy kwasoodpornej. Przy większym przebiegu i po przegrzaniu silnika czasem uszkodzeniu ulegają uszczelki pod głowicą. Najłatwiej to rozpoznać po płynie chłodniczym w oleju. I to w zasadzie wszystkie typowe niedomagania. Jak widać, ich lista nie jest długa, a serwisowana Honda VFR800F to jeden z najtrwalszych motocykli na rynku. Nawet egzemplarz zaniedbany , będzie walczyć o życie długi czas, zanim się podda…
VFR800 opinia
Honda VFR800 została zastąpiona przez model VFR800 V-Tec w 2002, w którym lista zmian jest dłuższa i obejmuje rezygnację z napędu wałków rozrządu kołami na rzecz paska. Ale to temat na inną historię.
Zdaniem użytkowników i wielu osób mających do czynienia z VFRkami, VFR800 z lat 1998-2001 to najlepszy, najbardziej udany model oznaczony nazwą VFR. Trwały, dynamiczny, bezawaryjny, świetnie prowadzący się i wciąż nowoczesny. Warto zainteresować się wersją na 50-lecie produkcji motocykli przez Hondę. Wychodziły w 1999 roku. Ma ciekawe, dwukolorowe malowanie i w naszej ocenie największy potencjał na youngtimera. Ceny Hondy VFR800 to przedział 7-15 tys.zł, i bardziej niż od rocznika zależą od stanu, przebiegu wyposażenia.
Zdecydowanie polecamy ten nietuzinkowy, dopracowany motocykl…
Honda VFR800 dane techniczne
Model | Honda VFR 800 F 2000 r. |
Pojemność skokowa | 782 ccm |
Typ silnika | V4 |
Ilość suwów | 4 |
Moc maksymalna | 110.00 KM (80.3 kW)) przy 10500 RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 83.00 Nm (8.5 kgf-m or 61.2 ft.lbs) przy 8750 RPM |
Rozruch | Elektryczny |
System chłodzenia | Ciecz |
Skrzynia biegów | 6 biegowa |
Waga na sucho | 210 kg |
Wysokość siodła | 805 mm |
Rozstaw osi | 1,440 mm |
Hamulec przedni | Dwutarczowy |
Hamulec tylny | Jednotarczowy |
Prędkość maksymalna | 240.0 km/h (149.1 mph) |
Stosunek mocy do masy | 0.5238 HP/kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 21.0 litry |
Zostaw odpowiedź