Czy miniaturowy silnik Harley-Davidson (9 ccm!) może brzmieć jak prawdziwy pełnowymiarowy? - Motogen.pl

Czy po zmniejszeniu całej konstrukcji silnika o 100 razy, jego dźwięk może pozostać podobny do oryginału?

Motocykle Harley-Davidson można lubić lub nie. Ale trzeba przyznać, że „Harleye” zapisały się na stałe w świadomości wszystkich ludzi. Jednym z aspektów, który wyróżniał Harleye, był dźwięk…

Znacie kanał Warped Perception? Ten twórca bawi się inżynierią – na Motogenie pisaliśmy jak sprawił, aby sprzęgło odśrodkowe wybuchło. A pamiętacie film z silnikiem z przeźroczystą głowicą z plexi? To też jego autorstwa.

Ostatnio WP wziął na warsztat miniaturowy silnik CISON FG-VT9 bazujący na konstrukcji Harley-Davidson Panhead, czyli jednostki produkowanej w latach 1948-1965. Poza uchwytem-podstawą, WP od zera zbudował także układ wydechowy, ręcznie doginając rury. Co najważniejsze, obie rury mają tę samą długość oraz zakończenie pod kątem, co jest istotne dla dźwięku.

Oryginalne HD Panhead miały od 999 do 1212 ccm. Czy silnik o pojemności dziewięciu centymetrów sześciennych (9 ccm) może brzmieć jak pełnowymiarowy? Posłuchajcie!

Niesamowity efekt, prawda? Co ciekawe, autor powiedział, że „gdyby zamknął oczy, mógłby mieć poważny problem w odróżnieniu dźwięku tego miniaturowego silnika od pełnowymiarowego Harley-Davidsona”.

Twórca pokusił się też o nagranie kamerą slow motion, jak pracuje układ rozrządu ze zdjętymi pokrywami.

Cóż, udało się też złamać wał korbowy. Gdzieś w trakcie prób z powodu paru problemów, autor musiał zmienić benzynę na nitro – być może z tego powodu silnik zaczął kręcić się do zbyt wysokich obrotów aż wał się poddał.

Dziwnym zrządzeniem losu, dwa najwyżej oceniane komentarze odnoszą się właśnie do niesławnej trwałości silników HD poprzedniej ery:

  • „brzmiał jak prawdziwy harley, pracował jak prawdziwy harley i zepsuł się jak prawdziwy harley xD”
  • „Ten dźwięk… Te wycieki… To dymienie… Aż padł… Twórcy nie pominęli żadnego szczegółu w tym klonie Harleya!!! Niesamowite!”

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany