Carlos Checa zdecydował się zakończyć karierę kilka dni po swoich 41. urodzinach. Pierwszy raz jego nazwisko w Mistrzostwach Świata pojawiło się w 1993 roku. Jeździł wtedy w klasie 250 cc na Hondzie RS250R i sezon zakończył na 23. miejscu. W 1995 roku w barwach Pons Racing przeniósł się do klasy 500 cc i jego najlepszym rezultatem było czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej w 1998 roku. W 1999 roku trafił do Yamaha Factory Racing. Jego najlepszym sezonem z tym teamem był rok 2002. Wtedy zdobył piąte miejsce w generalce. Później ścigał się jeszcze dla Ducati, Tech 3, LCR i Pramac. W 2010 roku powrócił na Ducati i w sezonie 2011 zdobył tytuł Mistrza Świata Superbike w barwach Althea Racing.
Carlos Checa będzie miał swój „kącik” w Hall of Fame nowego muzeum wyścigowego, które zostanie otwarte w Jerez w 2014 roku. Oprócz tego Nolan przygotowuje specjalny model kasku z okazji 20. rocznicy startów zawodnika. Ducati z kolei zapowiedziało, że Checa zostanie ambasadorem marki i będzie kontynuował współpracę z włoskim producentem.