BMW: "zautomatyzowana" skrzynia biegów trafi do wielu różnych motocykli. Które modele? - Motogen.pl

Zautomatyzowana skrzynia biegów w BMW trafia do modeli R 1300 GS oraz Adventure. Ale z pewnością pojawi się też w innych modelach. W których?

Wygląda na to, że aktualnie potężną nowością na rynku motocyklowym są systemy wyręczające motocyklistę przy zmianie biegów. Honda ma e-Clutch (oraz DCT od wielu lat), Yamaha właśnie wypuszcza na rynek MT-09 SP YAMT, KTM także pracuje nad swoim systemem, no i oczywiście BMW także ma zautomatyzowany system zmiany biegów ASA, który „teraz” debiutuje w R 1300 GS Adventure, a już został potwierdzony dla zwykłego R 1300 GS na rocznik modelowy 2025..

Przypomnijmy ogólną teorię, w uproszczeniu: „zautomatyzowane” systemy zmiany biegów to takie, w których konstrukcja skrzyni biegów pozostaje niemalże klasyczna, ale dorzucone zostają siłowniki obsługujące sprzęgło i wybierak biegów. W ten sposób motocyklista nie zmienia biegów, ale wciąż dostaje odczucia jak przy zmianie biegów – czyli inaczej, niż w skrzyni automatycznej. W przypadku BMW nie ma dźwigni sprzęgła, jest dźwignia zmiany biegów do sterowania przełożeniami manualnie albo tryb zautomatyzowany. (Szczegóły w linku ASA powyżej.)

Jakie motocykle BMW otrzymają zautomatyzowaną skrzynię biegów? Boksery? Silniki 2-cylindrowe? 4-cylindrowe?

Reiner Fings, menadżer produktu dla modeli GS w BMW Motorrad, został ostatnio zapytany przez redakcję visordown.com o dalsze zastosowania zautomatyzowanej skrzyni biegów ASA, do jakich modeli trafi ten system?

Zgodnie z tym co sam usłyszałem na prezentacji ASA, aby zamontować ASA, silnik musi być do tego wcześniej przystosowany. Silnik bokser R 1300 został skonstruowany już z myślą o ASA, dlatego system ten trafia do nowych GS’ów.

W świetle powyższego, pierwsza część odpowiedzi pana Fingsa wydaje się oczywista. Otóż w ofercie BMW jest jeszcze kilka modeli, które mają silnik bokser R 1250. Wiadomo, że w pewnym momencie zostanie on aktualizowany na R 1300, a to sprawi możliwość zastosowania skrzyni zautomatyzowanej. Czyli mówimy o modelach z rodziny roadster, sportowo-turystyczne i turystyczne, czyli (aktualne) R 1250 R , R 1250 RS , R 1250 RT w swoich kolejnych wcieleniach mogą otrzymać skrzynię ASA.

Co z innymi modelami? Ringer Fings powiedział dla visordown: „Pewnego dnia można myśleć o posiadaniu [zautomatyzowanej skrzyni ASA] w innych modelach rzędowych 2-cylindrowych oraz 4-cylindrowych.” Dodał też: „Nowa rodzina modelowa z którą możemy zacząć… To nie jest łatwe do adaptacji. W standardowej skrzyni biegów trzeba zrobić coś dodatkowego, ale to jest bardzo interesujące na przyszłość”.

Można więc uważać, że BMW rozważa rozwinięcie idei skrzyni zautomatyzowanej także do innych silników, na przykład w miejskim nakedzie F 900 R lub turystycznym sporcie F 900 XR. Albo w średnim adventure F 900 GS. Wśród możliwości jest także sporotowo-turystyczny S 1000 XR.

Skrzynia BMW: to nie będzie automat!

BMW intensywnie podkreśla, że skrzynia ASA nie jest skrzynią automatyczną, ponieważ automat pozbawiłby motocyklistę uczucia zmiany biegów. Z tego powodu BMW nie stworzy skrzyni w stylu DCT znanego z Hondy.

Flings wytłumaczył: „Mówimy [w BMW Motorrad], ze nasz sposób na automatyzację… jest taki, aby go czuć. To nie może być coś tam, co dzieje się gdzieś tam, w sposób bezszwowy, niewyczuwalny. Dlatego my proponujemy wybór: zmiana biegów manualna za pomocą dźwigni albo pozostawienie zmiany biegów automatowi.”


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany