R1200RT 2018 to konstrukcja w wersji znanej motocyklistom już od 2014 roku, to niezawodny, wygodny, precyzyjny, świetny turystyk, który mam wrażenie, że jest trochę przez odbiorców niedoceniany. R1200RT jest najmniejszy spośród dużych turystyków BMW i trochę przyćmiewają go sześciocylindrówki z rodziny K. R1200RT udowadnia, że do wygodnej podróży z całkiem sporą prędkością przelotową wystarczą dwa cylindry, a i 125 KM jest aż nadto…
R1200RT oparty jest na silniku, który debiutował jednocześnie we flagowym modelu BMW – GS-ie 1200, czyli na bokserze o pojemności 1170 ccm, chłodzonym i powietrzem i wodą. 125 KM mocy i 125 Nm momentu obrotowego pozwalają na bardzo przyzwoite osiągi tego nielekkiego przecież sprzętu (276 kg gotowy do jazdy) i rozpędzenie się do prędkości przekraczającej 200 km/h.
Jak się nim jeździ? Motocykl prowadzi się niezwykle łatwo, zarówno w trasie, z dużą prędkością, jak i po krętych drogach, przerzucając go co chwila z zakrętu w zakręt. Wygoda za kierownicą jest wręcz wzorcowa. Masywne, wygodne manetki (grzane), komfortowa, specjalnie wyprofilowana tak, by podpierać lędźwia kierowcy kanapa (również grzana) oraz szeroka przestrzeń siedziska dla pasażera (a jakże, podgrzewana), w idealnym miejscu umieszczone podnóżki – to wszystko sprawia, że podróżując RT-kiem zatrzymywać się będziesz tylko by tankować paliwo. Regulowana elektrycznie szyba i rozbudowana owiewka chronią kierowcę i pasażera przed wpływem czynników atmosferycznych.
Tempomat, ESA (elektroniczne sterowanie ustawieniem zawieszeń), komputer pokładowy z możliwością ingerencji w jego interfejs, bezobsługowy napęd wałem, system bezkluczykowy, pojemne kufry boczne – to kolejne atuty tego świetnego turystyka.
Uprzyjemnienie jazdy powierzono zestawowi audio, czyli wbudowanemu radiu wraz z głośnikami. Głośników możesz użyć do rozkręcenia imprezki na biwaku, a w trasie słuchać muzyki przez system komunikacji BMW Motorrad zamontowany w twoim kasku, połączonym, zarówno z motocyklem jak i twoim telefonem, bezprzewodowo za pośrednictwem technologii bluetooth. Zatem jeżeli wyposażysz swoją pasażerkę w kask z podobnym systemem – będziesz mógł rozmawiać w trasie zarówno z pasażerką, jak i rozmówcami za pośrednictwem telefonu, słuchać radia, muzyki z twojego telefonu, albo innego urządzenia podpiętego bezpośrednio do motocykla (AUX) a także słuchać komend głosowych wydawanych przez nawigację BMW Motorrad Navigator – jeżeli oczywiście zdecydujesz się wyposażyć w nią swój motocykl, bo miejsce na nią fabrycznie już jest…
Na uwagę zasługują też hamulce. Są niezwykle precyzyjne i bardzo skuteczne. Wyposażone w ABS, dają bardzo duże poczucie bezpieczeństwa. Podczas jazdy autostradą miałem sytuację, kiedy samochód po prostu wyskoczył mi pod koła z prawego na lewy pas. Reakcja układu była na tyle pewna, że nawet nie zdążyłem się zestresować, a już było po wszystkim. Zdecydowanie, Niemcy potrafią zrobić dobre heble.
A teraz czas, by odpowiedzieć na pytanie – co jest takiego niesamowitego w tym motocyklu? Otóż nie chodzi ani o jakąś pojedynczą technologię, ani o specyficzny gadżet, czy cechę tego sprzętu – BMW R1200RT jest po prostu do bólu dobrym, pozbawionym wad, wygodnym turystykiem. Przyznam się, że jestem malkontentem i często zdarza mi się narzekać na motocykle – w tym nie znalazłem absolutnie niczego, do czego mógłbym się przyczepić – obsługi kierunków już się nauczyłem i nie zaczepiam palcem o pierścień sterujący komputerem (o czym mówię w relacji live). Jedynie wymieniłbym szybę na wyższą, bo oryginalna jest po prostu dla mnie zbyt krótka.
Chodzą słuchy, że w 2019 roku pojawi się nowy model RT – zastanawiam się co niemieccy inżynierowie wymyślili, żeby ten świetny motocykl był jeszcze lepszy… Już nie mogę doczekać się jazdy nową wersją RT-ka.
Silnik | |
Typ | Chłodzony cieczą/powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy silnik typu bokser, dwa wałki rozrządu w głowicy, jeden wałek wyrównoważający |
Średnica cylindra/skok tłoka | 101 mm x 73 mm |
Pojemność | 1170 cm3 |
Moc znamionowa | 92 kW (125 KM) przy 7,750 obr/min. |
Maks. moment obrotowy | 125 Nm przy 6,500 obr/min. |
Stopień sprężania | 12,5 : 1 |
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem | Elektroniczny wtrysk do rury ssącej |
Kontrola emisji spalin | katalizator trójdrożny z obiegiem zamkniętym, norma emisji spalin Euro 4 |
Osiągi/Zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | Ponad 200 km/h |
Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km | 4,96 l |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa super, minimalna liczba oktanowa 95 (LO) |
Instalacja elektryczna | |
Alternator | Alternator trójfazowy 540 W (moc znamionowa) |
Akumulator | Typ 12 V/16 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Hydrauliczne sprzęgło w kąpieli olejowej |
Skrzynia biegów | Sześciobiegowa z uzębieniem śrubowym |
Napęd | Wał Kardana |
Zawieszenie/Hamulce | |
Rama | Dwuczęściowa konstrukcja ramy, złożona z ramy głównej i przykręconej do niej ramy tylnej, silnik nośny |
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła | BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej 37 mm, centralna kolumna resorująca |
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła | Jednoramienny wahacz z odlewu aluminiowego BMW Motorrad Paralever, kolumna resorująca WAD (WAD (tłumienie związane z podróżą), płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem, regulacja tłumienia pokrętłem |
Skok zawieszenia przód/tył | 120 mm / 136 mm |
Rozstaw kół | 1485 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy | 116 mm |
Kąt nachylenia główki ramy | 63,6° |
Koła | Odlew aluminiowy |
Rozmiar obręczy, przód | 3.50 x 17″ |
Rozmiar obręczy, tył | 5,50 x 17″ |
Opony, przód | 120/70 ZR 17 |
Opony, tył | 180/55 ZR 17 |
Hamulce, przód | Dwutarczowe, tarcze pływające, średnica 320 mm, 4-tłoczkowe promieniowe zaciski hamulcowe |
Hamulce, tył | Jednotarczowe, średnica 276 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający |
ABS | BMW Motorrad Integral ABS (półzintegrowany) |
Wymiary/masy | |
Długość | 2222 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 982,8 mm (z kuframi: 984.5 mm) |
Wysokość (bez lusterek) | 1415,6 mm |
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia | 805 / 825 mm (siedzenie wysokie*: 830 / 850 mm; siedzenie niskie*: 760 / 780 mm) *WD |
Długość łuku krokowego na pusto | 810 / 1850 mm (siedzenie wysokie*: 1875 / 1915 mm; siedzenie niskie*: 1740 / 1780 mm) *WD |
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa | 276 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 495 kg |
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) | 219 kg |
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa | 25 l |
Rezerwa paliwa | Około 4 l |
Zostaw odpowiedź