BMW R 18 Bagger i R 18 Transcontinental – pierwsza jazda [TEST, PREMIERA] - Motogen.pl

Do rodziny BMW R 18, czyli motocykli z największym silnikiem typu bokser, dołączyły dwa nowe modele. Są to R 18 Bagger oraz R 18 Transcontinental, które stanowią bardziej turystyczne rozwinięcie podstawowego R 18, a także wersji R 18 Classic.

BMW R 18 Bagger oraz R 18 Transcontinental to dwa nowe modele zbudowane na bazie znanego nam już modelu R 18 napędzanego potężną jednostką typu bokser o pojemności 1800 cm3.

Nowe wersje dysponują identycznym silnikiem i niezmienionym układem przeniesienia napędu, ale poza zmienionym wyglądem i stylem oferują również długą listę nowego wyposażenia, a także zmiany w geometrii podwozia.

Szybka video-opinia Barrego, na gorąco, prosto z testów:

Film właściwy z testu premierowego BMW R 18 Bagger i Transcontinental:

BMW R 18 – silnik bez zmian

Jednostka napędowa to dokładnie ten sam bokser, który pojawił się w dwóch dotychczasowych wcieleniach BMW R 18. Moc maksymalna wynosi zatem 91 KM, a najwyższy generowany moment obrotowy 158 Nm (generowany już przy 3000 obr/min.).

W związku z powyższym wszystko to, co zostało przez nas powiedziane na temat pracy tego potężnego boksera w przypadku testu podstawowej wersji cruisera BMW R 18, odnosi się również do jego najnowszych wcieleń. I jest to doskonały moment na przypomnienie naszego zeszłorocznego filmu na temat R 18 (poniżej).

Do wyporu mamy trzy tryby jazdy – rain, rock i roll. W układzie przeniesienia napędu oczywiście sześciobiegowa skrzynia i dalej odkryty wałek z dobrze widocznym przegubem kardana. To wszystko również bez zmian, jak w podstawowym BMW R 18.

BMW R 18 Bagger i R 18 Transcontinental – co nowego?

Nowy jest przede wszystkim wygląd i styl. Głębokie błotniki, przednia owiewka i charakterystyczna, duża osłona na kierownicy zmieniają wszystko. R 18 Bagger ma podobną osłonę, jak R 18 Transcontinental, ale w tym drugim dostajemy wyższą, typowo turystyczną szybę (brak regulacji wysokości).

R 18 Transcontinental oferuje wyraźnie solidniejszą ochronę przed wiatrem i dotyczy to nie tylko górnej części ciała kierowcy, ale również samych nóg. Dodatkowo dostajemy tu niewielkie, ruchome skrzydełka, którymi możemy regulować przepływ powietrza w zależności od warunków pogodowych.

Już na pierwszy rzut oka widać, że BMW z modelami R 18 Bagger i R 18 Transcontinental dość bezpośrednio atakuje amerykański rynek cruiserów. Chyba, że tylko mi R 18 Bagger tak bardzo przypomina model H-D Road Glide, a R 18 Transcontinental turystyczną Electrę?

Z tyłu pojawiły się boczne, plastikowe kufry przedłużające linię nadwozia. Model R 18 Transcontinental ma ponadto duży kufer centralny z wygodnym, wręcz luksusowym oparciem dla pasażera. Wszystko jest obsługiwane przez kluczyk zbliżeniowy, a zamykanie kufrów odbywa się za pośrednictwem centralnego zamka (przycisk na kierownicy do obsługi zamykania i otwierania).

BMW R 18 B oraz R 18 Transcontinental – wyposażenie

Przejdźmy teraz do wyposażenia, którego na pierwszy rzut oka można nie zauważyć. Po pierwszej BMW zastosowało identyczny radar, jak w turystycznym R 1250 RT. Oznacza to aktywny tempomat dostosowujący prędkość motocykla do prędkości pojazdu jadącego przed nami.

Z modelu R 1250 RT zaadaptowano również ogromny, największy jaki kiedykolwiek stosowano w motocyklach, kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej ponad 10 cali. Ale spokojnie, bo nad wielkim i nowoczesnym wyświetlaczem znalazło się również miejsce na cały zestaw klasycznych wskaźników.

BMW R 18 Bagger
Trzeba przyznać, że BMW R 18 Bagger wygląda klasycznie i elegancko…

Kolejny element nowego wyposażenia to głośniki renomowanej marki Marshall. W standardzie dostajemy dwa głośniki zainstalowane z przodu, po bokach owiewki. Za dopłatą można mieć kolejne dwa w bocznych kufrach. W przypadku modelu R 18 Transcontinental można pójść jeszcze dalej i poprosić o kolejne głośniki zainstalowane w centralnym kufrze, tuż za plecami pasażera.

Do tego wszystkiego oczywiście przyda się komunikacja z naszym smartfonem, choćby po to, by na wielkim ekranie wyświetlić nawigację, czy odtwarzać ulubioną listę muzyki. Dlatego na telefon przewidziano specjalny schowek na zbiorniku paliwa. W schowku mamy ładowanie indukcyjne i system chłodzenia telefonu.

Nowe wersje BMW R 18 – zmiany w podwoziu

Żeby nie było, że chodzi tylko o wygląd, kufry i wzbogacone wyposażenie, to mamy również zmiany dotyczące podwozia R 18. W przypadku R 18 Bagger i R 18 Transcontinental zaostrzono kąt pochylenia główki ramy. To pozwoliło po pierwsze wygospodarować nieco więcej miejsca na wielką owiewkę, po drugie miało sprawić, że motocykl zyska nieco na poręczności i lekkości składania w zakręt.

Ponadto mamy teraz nieco większy prześwit w stosunku to podstawowego R 18 i R 18 Classic, a to z kolei pozwala na więcej podczas pokonywania zakrętów. Przytarcie podnóżkami o asfalt następuje w okolicach przechyłu motocykla na poziomie 35 stopni, a to już naprawdę satysfakcjonujący wynik.

BMW R 18 B i R 18 Transcontinental – akcesoria dodatkowe

Warto również wspomnieć, że dość bogato prezentuje się oferta akcesoriów dodatkowych. Ludzie z BMW doskonale zdają sobie sprawę, że chcąc konkurować z amerykanami, do tematu akcesoriów muszą podchodzić ze szczególną starannością. Sam zakup tego typu motocykla to przecież na ogół dopiero początek przygody.

Na liście wyposażenia akcesoryjnego znalazły się między innymi specjalne wsporniki, które pozwolą rozprostować nogi i oprzeć je tuż ponad potężnymi cylindrami. Specjalnie dla wszystkich tych, którzy preferują jazdę z nogami wysuniętymi do przodu i dla których bazowa pozycja na R 18 z nogami zgiętymi w kolanach pod kątem prostym nie do końca jest komfortowa.

BMW R 18 Bagger – pierwsza jazda

Ten sam silnik i u podstaw tak bardzo podobny motocykl co „zwykłe” R 18, a wrażenia za kierownicą tak bardzo odmienne! Już sam moment, w którym siadasz za ogromną owiewką i masz przed sobą ten rozbudowany kokpit, zupełnie zmienia perspektywę.

Wbijam pierwszy bieg, włączam muzykę i ruszam. Początkowo trasa wiedzie przez tereny mocno zurbanizowane. Przy prędkościach rzędu 60-70 km/h jakość dźwięku z głośników jest jeszcze na wysokim poziomie. Głośność w zupełności wystarczająca, choć im bliżej do 100 km/h, tym bardziej zbliżam poziom mocy systemu audio do maksimum, aby wciąż słyszeć wyraźnie.

BMW R 18 Bagger winkle
Że co, R 18 Bagger nie skręca?!

Szybko przypominam sobie to łagodne i relaksujące oddawanie mocy przez niemieckiego boksera. Doskonale komponuje się z tym wszystkim cicha i precyzyjna skrzynia biegów. Nawet wbicie pierwszego biegu przebiega tu po cichutku.

Wyjeżdżam na autostradę. Początkowo ustawiam na tempomacie 140 km/h, ale po chwili przypominam sobie, że na takich motocyklach wcale nie chcę jeździć szybko. Chcę się po prostu rozkoszować jazdą, uprawiać przyjemny cruising. Nigdzie się nie spieszę. I wcale nie chodzi o to, że przy 140 km/h trudno już słuchać muzyki. Po prostu radość z jazdy nie ta.

Również niewysoka owiewka sprawia, że przyjemniej będzie jechać z odrobinę niższą prędkością. Po kilkudziesięciu kilometrach zjeżdżam z autostrady. Przecież wcale nie lubię autostrad! Zaczynają się zakręty. Znów jestem w raju.

BMW R 18 Bagger na krętej drodze

Ale przecież takie motocykle wolą długie proste, jak w Ameryce, prawda? Nie do końca. Widząc za kierownicy R 18 Bagger zbliżające się zakręty miałem na twarzy szeroki uśmiech, a nie smutny grymas. Ten motocykl, wbrew pozorom, naprawdę lubi jeździć po zakrętach. A ja razem z nim!

Cruising po dobrze wyprofilowanych zakrętach to jest to. Przytarcie podnóżkami nie następuje jakoś zniechęcająco wcześnie. Oby tylko nawierzchnia była dobrej jakości, bo sporą nadwagę trudno oszukać. Wprawdzie prowadząc po dobrej nawierzchni o ciężarze możesz zupełnie zapomnieć, bo R 18 prowadzi się zaskakująco lekko i przyjemnie, jednakże o blisko 400 kg masy własnej (w stanie gotowym do jazdy, z paliwem) przypomni ci szybko i dobitnie każdy dziurawy, czy wyboisty fragment drogi.

R 18 Bagger skręca i zmienia kierunek jazdy szybciej niż R 18, czy R 18 Classic. Efekt zmienionego kąta główki ramy? Konstruktorzy chyba chcieli, abym tak myślał, ale ja obstawiam, że to po prostu efekt zastosowania z przodu cieńszej opony. A może po części jedno i drugie?

BMW R 18 Bagger – spalanie i zasięg

Fajną sprawą jest ogromny zbiornik paliwa, który w przypadku R 18 B ma pojemność aż 24 litrów. W połączeniu z naprawdę niewielkim apetytem na paliwo daje to zasięg na poziomie sporo ponad 400 km. Wynik średniego spalania w naszym teście to tylko 5,6 l/100 km. Przyznacie chyba, że jak na dwucylindrowego potwora o pojemności 1800 cm3 to naprawdę niewiele?

W czasie testów jechaliśmy w grupie, a zatem miałem możliwość obserwować również inne R 18 B w czasie podróży. Jadąc za kolegą z innej redakcji zauważyłem, że tylne oświetlenie zintegrowano z kierunkowskazami i tu BMW należy się trochę krytyki. Otóż w słoneczny dzień tylne kierunkowskazy są niestety słabo widoczne.

Tego dnia miałem okazję pojeździć wersją BMW R 18 Bagger, a na przejażdżkę R 18 Transcontinental będę musiał jeszcze chwilę zaczekać. Tak czy inaczej różnica pomiędzy tymi modelami będzie dotyczyła już głównie aerodynamiki i ochrony przed wiatrem.

Nowe wersje BMW R 18 – podsumowanie

Świat wygląda inaczej, kiedy pod tobą pracuje potężny bokser 1800 cm3, a z głośników płyną utwory ulubionej kapeli. Oczywiście nie każdy to zrozumie i nie każdy to doceni. Jeśli preferujesz sportową pozycję, sportowy styl jazdy i sportowe osiągi, trzymaj się od takich maszyn z daleka. Ewentualnie spróbuj, aby utwierdzić się w przekonaniu, że to nie jest twój styl.

Jeśli jednak od zawsze ciągnie cię w kierunku takich motocykli jak Harley-Davidson, czy Indian, to może się teraz okazać, że spełnieniem twoich fantazji będzie niespodziewanie niemiecki, a nie amerykański motocykl.

Zsiadając z modelu R 18 Bagger i wyjeżdżając z tej prezentacji stwierdziłem, że to najbardziej amerykańskie motocykle, jakie kiedykolwiek wyprodukowali Niemcy. Oczywiście zrobili to po swojemu. R 18 Bagger i R 18 Transcontinental pod względem linii nadwozia wyglądają bardzo podobnie do konkurencyjnych modeli spod znaku H-D, ale pod względem prowadzenia, czy oddawania mocy, to jednak coś zupełnie innego.

Nie mogę się doczekać testów porównawczy i bezpośredniego starcia R 18 Bagger i R 18 Transcontinental z amerykańskimi konkurentami. To będzie arcyciekawe doświadczenie!

Cena BMW R 18 Bagger zaczyna się od 124 000 zł, a R 18 Transcontinental od 129 500 zł…

Jazdy testowe BMW R 18

Uwaga! Przekonaj się sam, jak jeździ potężny cruiser ze stajni BMW. Zapisz się na jazdy testowe R 18 w wersji podstawowej, możesz także przejechać się R 18 Classic, a także wziąć na przejażdżkę R 18 Transcontinental.

BMW R 18 Bagger 2021 galeria


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany