Konkretnie chodzi o organizację California Air Resources Board, która jest odpowiedzialna za ochronę atmosfery i między innymi monitorowanie stanowego rynku nowych pojazdów. Oberwało się właścicielowi marki Aprilia – Piaggio Group, a także producentowi układów wydechowych Akrapovic.
Piaggio Group musi zapłacić 175 tysięcy dolarów za to, że dilerzy Aprilii sprzedawali motocykle, które wcześniej nie uzyskały certyfikatu zgodności z normami stanowymi. Jeden z urzędników ARB – James Ryden powiedział, że producenci ponoszą odpowiedzialność za to, aby ich pojazdy spełniały normy obowiązujące w stanie Kalifornia. Certyfikaty mają na celu uniemożliwienie wprowadzania modyfikacji przez dilerów, które mogłyby polepszyć parametry pojazdu, ale jednocześnie spowodować, że emisja spalin przekroczy dopuszczalne normy.
Akrapovic z kolei został ukarany grzywną w wysokości 88 tysięcy dolarów. W przypadku producenta układów wydechowych poszło o „sprzedaż nielegalnych części zamiennych do układów wydechowych na terytorium stanu Kalifornia.” Urzędnicy przyczepili się do tego, że w produktach tej firmy są stosowane zamienniki fabrycznych katalizatorów. Oczywiście prawo stanu Kalifornia zabrania stosowania elementów, które mogą zwiększyć ilość spalin wypuszczanych do atmosfery.
W obu przypadkach pieniądze zostaną przelane na konto Kalifornijskiego Funduszu Kontroli Zanieczyszczenia Powietrza.