WSBK: Aprilia górą w Portimao - Motogen.pl

Superbike
W klasie Superbike odbyły się tylko dwa treningi Superpole. W drugim najszybszy był Tom Sykes przed Eugene Lavertym i Jonathanem Rea. W pierwszym wyścigu początkowo sytuacja była spokojna. Prowadził Tom Sykes, a za nim jechali Eugene Laverty i Marco Melandri. Na piątym okrążeniu Laverty był blisko Sykesa, ale jeszcze nie było mowy o możliwości wyprzedzenia go. Na kolejnym kółku Davide Giugliano walczył z Lorisem Bazem o szóste miejsce, które w końcu padło jego łupem. Nie cieszył się nim jednak zbyt długo, ponieważ uległ wypadkowi.

W tym czasie do Melandriego zbliżał się duet w składzie Guintoli i Rea. Na siódmym okrążeniu Eugene Laverty w końcu objął prowadzenie. Sylvain Guintoli z kolei próbował wyprzedzić Melandriego, ale było to niemożliwe. Na dziewiątym okrążeniu awarii uległ motocykl Jonathana Rea. Zawodnik pojechał prosto przez piaskownicę i już nie powrócił na tor. Pech dosięgnął również Laverty’ego, w którego motocyklu wybuchł silnik. Po tych wydarzeniach na czele był Marco Melandri, na drugim miejscu jechał Sykes, a na trzecim – Guintoli. Sytuacja nie zmieniała się aż do siedemnastego okrążenia. Wtedy to Sykes przypuścił atak na Melandriego, który wyjechał za szeroko, a fakt ten wykorzystał także Guintoli. Dwa okrążenia później Sykes stracił prowadzenie na rzecz Guintoliego, a chwilę później wyprzedził go również Melandri. W walce o pierwsze miejsce uczestniczyli właśnie Melandri i Guintoli, a zwycięsko wyszedł z niej ten pierwszy. Sykes musiał zadowolić się trzecim miejscem.

Pierwsza piątka pierwszego wyścigu Superbike:
1. Marco Melandri
2. Sylvain Guintoli
3. Tom Sykes
4. Leon Camier
5. Loris Baz

W trakcie okrążenia rozgrzewkowego przed drugim wyścigiem wypadkowi uległ Tom Sykes. Zawodnik musiał zjechać na pit lane i stamtąd startował do wyścigu. Po starcie na prowadzenie wysunął się Eugene Laverty przed Jonathanem Rea i Marco Melandrim. Tom Sykes zjechał do boksu już po pierwszym okrążeniu i później również na czwartym. Wtedy podjął decyzję o pozostaniu w boksie. Na ósmym okrążeniu rozpoczęły się problemy Marco Melandriego, którego opony były już mocno zużyte. Ten sam problem miał Chaz Davies. Melandri spadł na czwarte miejsce, a na jedenastym okrążeniu był szósty za Chazem.

Na czternastym okrążeniu prowadziła trójka w składzie Laverty, Rea i Guintoli. Tom Sykes postanowił znów wrócić na tor, ale miał stratę siedmiu okrążeń. Camier z kolei wycofał się z udziału w wyścigu dwa okrążenia wcześniej. Także Jonathan Rea był w opałach, ponieważ dojechał do niego Sylvain Guintoli, który w końcu odebrał mu drugie miejsce. Na dziewiętnastym okrązeniu Marco Melandri był na dziesiątym miejscu i dogonił go Fabrizio. Pomimo zdartych opon zawodnik BMW bronił się jak tylko mógł przed wypadnięciem z pierwszej dziesiątki. Sporo zyskiwał na dohamowaniach, które skutecznie opóźniał. Na ostatnim okrążeniu Melandri został wyprzedzony nie tylko przez Fabrizia, ale również przez Neukirchnera. Sytuacja w pierwszej trójce pozostała niezmieniona aż do mety. Wygrał Laverty przed Guintolim i Reą.

Pierwsza piątka drugiego wyścigu Superbike:
1. Eugene Laverty
2. Sylvain Guintoli
3. Jonathan Rea
4. Loris Baz
5. Chaz Davies

Supersport
Kwalifikacje zwyciężył lider tabeli klasyfikacji generalnej – Sam Lowes. Drugi czas należał do Kenana Sofuoglu, a trzeci do Sheridana Morais. Po starcie na prowadzenie wysunął się Sofuoglu przed Lowesem i Foretem. Na drugim okrążeniu prowadzenie przejął Lowes, a na trzecim Foret. Lowes miał ciężką przeprawę z Foretem, ale w końcu na dziesiątym okrążeniu udało mu się skutecznie zaatakować i zamknąć francuskiego zawodnika, który został wyprzedzony również przez Kenana Sofuoglu.

Przepychanki tych trzech zawodników spowodowały, że dogonił ich Michael Vd Mark, który szybko poczuł krew i postanowił się przyłączyć do walki. Na osiemnastym okrążeniu prowadzenie objął Foret, który jednak przestrzelił zakręt. Zamieszanie było na tyle duże, że Vd Mark znalazł się na chwilę na drugim miejscu. Na początku dziewiętnastego okrążenia zawodnicy jechali łeb w łeb na prostej startowej i starli się w pierwszym zakręcie. Sytuację najlepiej wykorzystał Lowes, który objął prowadzenie. Sofuoglu był drugi, Foret – trzeci, a Vd Mark spadł na czwarte miejsce. Na ostatnim kółku Foret objął prowadzenie przed Lowesem. Vd Mark przegrał z kolei potyczkę z Foretem i spadł na czwartą pozycję. Lowes w końcu odzyskał pierwsze miejsce i wypracował sobie bezpieczny dystans od pozostałej trójki. Linię mety przekroczyli kolejno Lowes, Foret, Sofuoglu i Vd Mark.

Pierwsza piątka wyścigu Supersport:
1. Sam Lowes
2. Fabien Foret
3. Kenan Sofuoglu
4. Michael Vd Mark
5. Sheridan Morais

Superstock
W klasie Superstock 600 najszybszy w kwalifikacjach był Adrian Nestorovic przed Franco Morbidellim i Gauthierem Duwelz. Wyścig wygrał jednak Morbidelli. Drugi był Duwelz, a trzeci – Bastien Chesaux. Adrian Nestorovic zrezygnował z udziału w wyścigu. W Superstock 1000 z kolei kwalifikacje wygrał Sylvain Barrier, drugi czas należał do Lorenzo Savadoriego, a trzeci do Eddiego La Marra. Po starcie na prowadzenie wysunął się Barrier. Na czwartym okrązeniu wyprzedził go Savadori, który jednak po dwóch kółkach wypadł z toru i zakończył swój występ. Również będący na czwartym miejscu Lanusse uległ wypadkowi. Wyścig wygrał Sylvain Barrier. Na drugim miejscu znalazł się La Marra, a na trzecim – Guarnoni.

Klasyfikacje generalne
W klasie Superbike sytuacja w pierwszej piątce pozostaje bez zmian. Prowadzi Sylvain Guintoli, który po rundzie na torze Portimao ma 213 punktów. Tom Sykes po wydarzeniach z drugiego wyścigu ma 185 punktów. Eugene Laverty ma punktów 175, Marco Melandri – 156, a Chaz Davies – 133.

W Supersport prowadzenie umocnił Sam Lowes i ma na swoim koncie 120 punktów. Na drugim i trzecim miejscu z taką samą ilością punktów są Kenan Sofuoglu i Fabien Foret (81 pkt.). Na czwartą pozycję awansował Michael Vd Mark (62 pkt.), a piątkę zamyka Lorenzo Zanetti (55 pkt.).

W Superstock 600 pierwsze miejsce zajmuje nadal Gauthier Duwelz (77 pkt.), drugi jest Bastien Chesaux (56 pkt.), a na trzecie awansował Franco Morbidelli (54 pkt.). Tony Covena spadł na czwartą pozycję i traci dwa punkty do Morbidelliego. W Superstock 1000 prowadzenie objął Sylvain Barrier, który ma obecnie 70 punktów. Na drugim pozostaje Eddi La Marra (69 pkt.), a Niccolo Canepa spadł na trzecią pozycję i ma punktów 63.

Kolejna runda Superbike World Championship odbędzie się na torze Imola w dniach od 28 do 30 czerwca. Oprócz tego organizatorzy zapowiedzieli, że przedstawią niedługo zarys zmian, które mają nastąpić w regulaminie wyścigów w 2014 roku. Wstępnie wiadomo, że w klasie Superbike zostanie unormowana kwestia maksymalnej ceny motocykla, a także zostanie wprowadzone ograniczenie liczby silników na sezon.

Autor: Wojciech Grzesiak