Targi EICMA właśnie się rozpoczynają, a swoje premiery ogłosiła już Honda. Najważniejszym motocyklem bez najmniejszych wątpliwości jest nowy Fireblade, którego ostatnio przyłapano na torze, a później potwierdzono jego nazwę. Teraz wiemy już wszystko.
Honda może trochę zaspała. Może i poczekała rok dłużej ze swoją premierą. Ale Honda zbudowała ten motocykl od nowa i dostaliśmy torowy pocisk najwyższej klasy. Poznajcie CBR1000RR-R Fireblade oraz bardziej wypasioną wersję CBR1000RR-R Fireblade SP.
Silnik
To najważniejsze. Silnik pochodzi z maszyny MotoGP RC213V oraz jej drogowego odpowiednika RC213V-S. Skok i średnica tłoka pozostały takie same jak w MotoGP, zawory sterowane są za pośrednictwem dźwigienek, korbowody są tytanowe, mamy technologię ograniczającą tarcie z MotoGP, specjalne wtryskiwacze oraz podzielony płaszcz wodny. W nosie owiewki znajduje się bezpośredni dopływ powietrza typu RAM. Wydech opracowano w Akrapovicem i jest to układ 4-2-1 z tytanową końcówką. Silnik pozostaje identyczny dla zwykłego Fireblade oraz dla SP.
Efektem jest najmocniejszy silnik w układzie rzędowej czwórki w historii Hondy: 160kW czyli 217,5 KM przy 14,500 obr/min oraz 113 Nm przy 12,500 obr/min.
Sprawdźcie wrażenia Marca Marqueza:
Elektronika
Jest co podziwiać. Na pokładzie znalazł się 6-osiowy czujnik IMU, który współpracuje z nową kontrolą startu oraz kontrolą wheelie, mocy, hamowania silnikiem oraz kontrolą trakcji Honda Selectable Torque Control. Elektronika współpracuje też z 3-stopniowym tłumikiem skrętu kierownicy. Nie zabrakło także trybów jazdy i systemu bezkluczykowego. Wszystko obsługuje się z 5-calowego ekranu TFT.
Nowością są aktywne spojlery ukryte w dwuwarstwowej owiewce… które także sterowane są w oparciu o IMU. Honda zadbała o całą aerodynamikę motocykla – jest stabilny i stawia podobno „najniższy w klasie opór o wartości 0.270”.
Rama
Rama to zupełnie nowa konstrukcja aluminiowa typu diamond-frame. Tylna część silnika jest jednocześnie górnym punktem montażowym tylnego amortyzatora. Podobnie jak w RC213V-S, tylny wahacz został wydłużony. Honda zadbała o odpowiedni balans środka ciężkości, sztywności, rozkładu masy i geometrii sterowania, aby osiągnąć najwyższą przyczepność i wyczucie obu kół.
Podwozie
W podstawowej wersji pracuje widelec Showa 43mm Big Piston Fork oraz amortyzator Showa Balance Free Cushion Light. Z przodu pracują tarcze o 10 mm większe (330 mm średnicy) i zaciski 4-tłoczkowe Nissin. Z tyłu Honda zwiększyła oponę do rozmiaru 200/55-ZR17.
Masa motocykla z płynami (w obu wersjach) to zaledwie 201 kg.
Fireblade SP
W wersji SP motocykl różni się jedynie zawieszeniem oraz hamulcami.
Na zestaw półaktywnego zawieszenia Ohlins drugiej generacji składa się widelec Ohlins NPX o średnicy 43 mm oraz amortyzator Ohlins TTX36 Smart-EC. Wszystko sterowane jest interfejsem OBTi z wieloma trybami pracy.
Hamulce to identyczne tarcze 330mm, na których w wersji SP pracują zaciski Brembo Stylema.
Dane technicze:
CBR1000RR-R Fireblade | CBR1000RR-R Fireblade SP | |
ENGINE | ||
Type | Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 | Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 |
Engine Displacement (cm³) | 999.9cc | 1000cc |
No. of Valves per Cylinder | 4 | 4 |
Bore ´ Stroke (mm) | 81mm x 48.5mm | 81mm x 48.5mm |
Compression Ratio | 13.0 x 1 | 13.0 x 1 |
Max. Power Output | 160kW @ 14,500 | 160Kw @ 14,500rpm |
Max. Torque | 113Nm @ 12,500 | 113Nm @ 12,500rpm |
Oil Capacity | 4.0L | 4.0L |
FUEL SYSTEM | ||
Carburation | PGM-DSFI | PGM-DSFI |
Fuel Tank Capacity | 16.1L | 16.1L |
Fuel Consumption | 16.0km/litre | 16.0km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | ||
Starter | Electric | Electric |
Battery Capacity | 12-6 YTZ7S | 12-2 Lithium-Ion |
DRIVETRAIN | ||
Clutch Type | Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper | Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper |
Transmission Type | 6-speed | 6-speed |
Final Drive | Chain | Chain |
FRAME | ||
Type | Aluminium composite twin spar | Aluminium composite twin spar |
CHASSIS | ||
Dimensions (L x W x H) | 2100 x 745 x 1140mm | 2100 x 745 x 1140mm |
Wheelbase | 1455mm | 1455mm |
Caster Angle | 24o | 24o |
Trail | 102mm | 102mm |
Seat Height | 830mm | 830mm |
Ground Clearance | 115mm | 115mm |
Kerb Weight | 201kg | 201kg |
SUSPENSION | ||
Type Front | Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke | Telescopic inverted fork with inner diameter of 43mm and Ohlins NPX Smart-EC with preload, compression and rebound adjustments. 125mm stroke. |
Type Rear | Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 137mm stroke. | Pro-Link with gas-charged Ohlins TTX36 Smart-EC damper featuring preload, compression and rebound damping. 143mm stroke. |
Showa Balance-Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment. | ||
WHEELS | ||
Rim Size Front | 17 inch x 3.5 | 17 inch x 3.5 |
Rim Size Rear | 17 inch x 6.0 | 17 inch x 6.0 |
Tyres Front | 120/70-ZR17 | 120/70-ZR17 |
Pirelli Diablo Supercorsa SP | Pirelli Diablo Supercorsa SP | |
Bridgestone RS11 | Bridgestone RS11 | |
Tyres Rear | 200/55-ZR17 | 200/55-ZR17 |
Pirelli Diablo Supercorsa SP | Pirelli Diablo Supercorsa SP | |
Bridgestone RS11 | Bridgestone RS11 | |
BRAKES | ||
ABS System Type | 2 Channel | 2 Channel |
Front | 330mm disc with radial-mount 4-piston Nissin caliper | 330mm disc with 4-piston Brembo caliper |
Rear | 220mm disc with 2-piston Brembo caliper | 220mm disc with 2-piston Brembo caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | ||
Instruments | TFT-LCD | TFT-LCD |
Security System | HISS | HISS |
Headlight | LED | LED |
Taillight | LED | LED |