Spis treści
Suzuki Hayabusa 25th Anniversary świętuje 25-lecie legendarnego motocykla. Teraz jest już do kupienia w polskich salonach motocyklowych marki Suzuki!
Hayabusa, flagowy motocykl Suzuki Motor Corporation, świętuje swoje 25-lecie. Dla upamiętnienia Suzuki wprowadza jubileuszowy model, który od lipca jest sprzedawany na całym świecie.
Hayabusę 25th Anniversary charakteryzuje wyjątkowe malowanie – motocykl jest pomarańczowy, z czarnymi akcentami podkreślającymi jego sportowe osiągi, a wewnętrzna część tarczy hamulcowej i napinacz łańcucha są w kolorze złotym. Na tłumiku znalazło się logo Hayabusa Kanji, podobne jest także na łańcuchu. Model rocznicowy standardowo wyposażony jest w kanapę dla kierowcy. W miejscu pasażera zainstalowana jest jednak osłona siedziska (nie występuje w specyfikacji japońskiej). Cena Suzuki Hayabusa 25th Anniversary to 92 900 zł.
Zdjęcia Suzuki Hayabusa 25th Anniversary 2024:
Historia Suzuki Hayabusa
Pierwsza generacja Suzuki Hayabusa została zaprezentowana w 1998 roku. Motocykl GSX1300R był flagowcem kategorii „Ultimate Sport”, czyli został wyposażony nie tylko w bardzo mocny silnik, ale też dopracowano jego aerodynamikę i układ jezdny pod kątem ekstremalnie szybkiej jazdy. Hayabusa (po japońsku sokół wędrowny; nazwa została wybrana nieprzypadkowo – ten gatunek sokoła w locie koszący może uzyskiwać nawet 300 km/h) wywołał prawdziwą sensację.
Drugą generację motocykla, z silnikiem o zwiększonej pojemności skokowej do 1340 cm3, zaprezentowano w 2007 roku. Była równie agresywna, ale też inaczej-lepiej wyposażona.
Przed dwoma laty do sprzedaży trafiła trzecia generacja z ulepszonym silnikiem. Motocykl ma inne podwozie, a także został wyposażony w jeszcze bardziej wyrafinowaną elektronikę (system „S.I.R.S – Suzuki Intelligent Ride System”) oraz quick-shifter.
Hayabusa aktualnie jest sprzedawana w 48 krajach świata, od Europy przez USA przez Japonię, ale topowe Suzuki można też zamówić w Indiach oraz w Ameryce Południowej. Przez 25 lat wyprodukowano ponad 200 tysięcy sztuk kultowego modelu!
Suzuki Hayabusa 2024 – najważniejsze cechy:
1. Silnik o pojemności skokowej 1340 cm3, rzędowy, czterocylindrowy, z wtryskiem paliwa, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, moc 190 KM/moment obrotowy 150 Nm/7000 obr./min.
2. Lekka konstrukcja wału korbowego, korbowodów i tłoków ograniczają wewnętrzne drgania, co z kolei przekłada się na zwiększoną trwałość silnika.
3. Dźwięk wydechu został dostrojony i zoptymalizowany za pomocą programu „Exhaust Sound Quality Evaluation Program”, dzięki czemu jego brzmienie nie przeszkadza motocykliście podczas jazdy, jednocześnie gwarantując charakterystyczny gang podczas rozruchu.
4. Dwa kanały dolotowe systemu Suzuki Ram Air Direct (SRAD) są umieszczone w przedniej owiewce i kierują strumień powietrza do filtra powietrza. Dzięki temu rozwiązaniu osiągi silnika rosną proporcjonalnie do prędkości motocykla.
5. Zmiany w kształcie głowic i ustawieniu zaworów ssących mają poprawić zawirowanie mieszanki w każdym z cylindrów (Twin Swirl Combustion Chamber – TSCC), co sprzyja szybszemu i efektywniejszemu spalaniu mieszanki paliwo wo-powietrznej.
6. Wycięcia w cylindrach (kształt litery u), zastosowanie specjalnych powłok Suzuki Composite Electrochem ical Material (SCEM) i Physical Vapor Deposition (PVD) zastosowano dla zmniejszenia oporów tarcia oraz poprawy wytrzymałości i trwałości.
7. Aluminiowa rama grzbietowa i wahacz gwarantują wytrzymałość i elastyczność całej konstrukcji.
8. Przednie zawieszenie tworzy regulowany widelec upside-down KYB, z goleniami o średnicy 43 mm pokrytymi powłoką DLC.
9. Opony BATTLAX HYPERSPORT S22 zostały opracowane specjalnie z myślą o Suzuki Hayabusa. Poprawiona przyczepność na suchej nawierzchni i zwiększone osiągi na mokrej wpływają na bezpieczeństwo oraz łatwość prowadzenia motocykla.
10. Zaciski Brembo Stylema w przednim kole współpracują ze stalowymi, pływającymi tarczami hamulcowymi o średnicy 320 mm.
11. Dźwignie sprzęgła i przedniego hamulca mają możliwość regulacji. Starannie dopracowany kształt ułatwia kontrolę nad motocyklem. Umieszczone na końcach dźwigni szczeliny zmniejszają wpływ naporu mas powietrza.
12. Ustawienia przedniego i tylnego zawieszenia zostały dobrane pod kątem stabilnej jazdy w każdych warunkach. W połączeniu z nisko położonym środkiem ciężkości, dużym rozstawem osi i odpowiednimi oponami Hayabusa zapewnia łatwe prowadzenie i niesamowitą stabilność podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.
13. Innowacyjne 4-tłoczkowe zaciski przedniego hamulca Brembo Stylema wyróżniają się lekką, kompaktową i precyzyjnie zaprojektowaną konstrukcją. Ich kształt zapewnia zwiększenie przepływu powietrza wokół klocków hamulcowych, tak aby obniżyć temperaturę ich pracy.
14. Suzuki Drive Mode Selector – pozwala motocykliście na wybranie jednego z trzech różnych trybów pracy silnika. Tryb 1 zapewnia najostrzejszą reakcję przepustnicy, Tryb 2 gwarantuje płynniejsze dostarczanie mocy i łagodniejszą reakcję przepustnicy, a Tryb 3 oferuje najdelikatniejszą reakcję na gaz oraz najłagodniejszą charakterystykę krzywej mocy, przy jednoczesnym ograniczeniu mocy maksymalnej.
15. Moduł ECM stale monitoruje prędkość przedniego i tylnego koła, obroty silnika, położenie przepustnicy, aktualnie włączony bieg oraz dane dotyczące kąta pochylenia motocykla dostarczane przez moduł IMU. Gdy pojawia się niebezpieczeństwo utraty przyczepności, moduł ECM tak dostosowuje moc silnika, aby zapobiec efektowi buksowania tylnego koła.
16. Launch Control System ułatwia dynamiczne ruszenie i gwarantuje najlepsze przyspieszenia motocykla. Suzuki Hayabusa ma trzy tryby działania tego systemu, pozwalające dopasować możliwości motocykla do umiejętności kierowcy. Podczas dynamicznego startu Tryb 1 ogranicza prędkość obrotową silnika do 4000 obr/min, Tryb 2 do 6000 obr/min, a Tryb 3 do 8000 obr/min.
17. Tempomat zmniejsza zmęczenie podczas pokonywania długich tras, umożliwiając kierowcy utrzymanie stałej prędkości bez konieczności korzystania z manetki gazu.
18. System szybkiej zmiany biegów (Quick Shift System) umożliwia kierowcy szybką i łatwą zmianę biegów w górę lub w dół bez użycia sprzęgła i stosowania międzygazu.
19. System Suzuki Easy Start umożliwia łatwe i szybkie uruchomienie motocykla. Wystarczy jedno krótkie naciśnięcie przycisku rozrusznika. Silnik rozrusznika automatycznie wyłączy się, gdy tylko silnik się zostanie uruchomiony. Jeśli skrzynia biegów znajduje się w pozycji neutralnej, nie ma potrzeby naciskania dźwigni sprzęgła do uruchomienia silnika.
20. System Low RPM Assist automatycznie zwiększa prędkość obrotową silnika podczas ruszania z miejsca lub podczas jazdy z niską prędkością po to, by wyeliminować niebezpieczeństwo niekontrolowanego zgaśnięcia silnika i zagwarantować jak największą kontrolę podczas wolnej jazdy.
21. System kontroli trakcji Motion Track Control System (TC) został zaprojektowany po to, aby zapewnić większą stabilność jazdy i pomóc motocyklistom kontrolować motocykl poprzez ograniczenie poślizgu tylnego koła.
22. Slope Dependent Control System zapobiega unoszeniu się tylnego koła, podczas hamowania na stromych zjazdach.
23. Zarówno światła mijania, jak i projektorowe światła drogowe są wyposażone w diody LED, które wyraźnie oświetlają drogę i sprawiają, że Suzuki Hayabusa jest także dobrze widoczna w nocy (zarówno dla pieszych jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego).
Zostaw odpowiedź