Wiatr i woda
Teoretycznie, sama ochrona przed wiatrem i wodą, nie stanowi najmniejszego problemu. Zapewnia to nawet foliowa peleryna za kilka złotych. Kto jednak chciałby męczyć się w całkowicie szczelnym, nie oddychającym „opakowaniu”? Cała sztuka, to nie wpuszczać wody do środka, ale również bez problemu usuwać na zewnątrz wilgoć wytwarzaną przez nasze ciało. Tutaj z pomocą przychodzi stosowana w kurtkach i spodniach tekstylnych membrana Dry Tecno, opracowana przez specjalistów firmy Spyke. Ten materiał doskonale chroni przed złymi warunkami atmosferycznymi, jednocześnie pozwalając naszemu ciału oddychać.
Co więcej, odpowiednia konstrukcja samego ubioru (krój, ochraniacze i specjalna, nie przesuwająca się podszewka) zapewnia optymalną wolną przestrzeń powietrzną. Ta z kolei gwarantuje ograniczenie kondensacji pary wodnej i kontaktu ciała z wilgocią. A jak wiadomo, woda chłodzi nasze ciało 25 razy lepiej niż powietrze o tej samej temperaturze, więc jej obecność nie jest wskazana!
Sam materiał nie gwarantuje 100% wodoodporności. Równie ważne jest odpowiednie jego łączenie. Na nic zda się nawet najlepsza membrana, gdy zostanie ona po prostu zszyta w klasyczny sposób. Dlatego Spyke stosuje specjalną technologię, zgrzewanie termiczne – niezwykle wytrzymałe i wodoszczelne rozwiązanie.
Na zimę i lato
Współczesne ubranie motocyklowe, szczególnie tekstylne, powinno być przeznaczone na 4 pory roku. By nie krępować ruchów, podpinka ocieplająca powinna być lekka i stosunkowo cienka. Taki jest materiał stosowany do produkcji ocieplaczy Sypke – ma on doskonałe właściwości termiczne (lepsze niż wełna) i praktycznie niezauważalną wagę.
Z kolei w lato często robi się zbyt gorąco. Co wtedy zrobić? W ubraniach tekstylnych mamy do dyspozycji technologię wentylacji, z ang. air, czyli oznaczającą wstawki z perforowanych paneli wentylacyjnych. Przykrywającą je powłokę kurtki mocuje się w pozycji otwartej, dzięki kolejnej technicznej ciekawostce firmy Spyke, systemowi Easy Hook stosowanego w odzieży turystycznej – wygodniejszemu i pewniejszemu niż rzepy. Dobrą wentylację ułatwia także podszewka, która jest w specjalny sposób zamocowana do kurtki (technologia Loose Layers). Nie przesuwa się ona względem zewnętrznej powłoki ubioru, co gwarantuje odpowiedni komfort, swobodę ruchów i pewne umieszczenie protektorów. Kombinezony skórzane są za to perforowane, co pozwala uzyskać odpowiednią wentylację.
Skrojony jak na miarę
Ubranie motocyklowe, niezależnie od zastosowanego materiału, powinno być idealnie dopasowane. Nie jest to łatwe, chociażby przez zmieniającą się objętość „wnętrza” – nie zawsze mamy założoną membranę Dry Tecno (którą np. w modelu Pathfinder można używać jako oddzielną kurtkę) i ocieplacz Thermal. Innym razem, w chłodne jesienne dni, wraz ze wszystkimi podpinkami musi się zmieścić jeszcze na przykład dodatkowa warstwa bielizny termicznej. Jak więc Spyke rozwiązuje ten problem? Odpowiedzią jest X-stretch, czyli tkanina zbudowana z innowacyjnego elastomeru połączonego z włóknami poliamidowymi o wysokiej wytrzymałości. Panele z tego materiału, stosowane zarówno w kombinezonach sportowych, jak i odzieży tekstylnej, pozwalają na idealne dopasowanie stroju do sylwetki jeźdźca, zachowując przy tym bardzo wysoką odporność na rozdarcie.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Certyfikowane protektory CE wykonane z termoplastycznego elastomeru poliuretanowego to w tej chwili standard w każdym markowym ubraniu motocyklowym – mają je także i ubrania firmy Spyke. Ale to nie wszystko – technologie mogące poprawić poziom bezpieczeństwa są widoczne niemal w każdym elemencie tych sprawdzonych w wyścigach produktów. Pokłosiem tych doświadczeń jest technologa 4Racing, powalająca uzyskać niespotykaną dotąd wytrzymałość skór. A wszystko to z zastosowaniem przyjaznych dla człowieka komponentów i środków chemicznych. Wartą podkreślenia ciekawostką, stosowaną przez firmę Spyke, jest produkcja kombinezonu typu Mix. Jest on wykonany ze skóry bydlęcej i kangurzej, dającej lekkie wzmocnienia bocznych, najbardziej narażonych na przetarcia obszarów kombinezonu.
Uzupełnieniem najlepszych materiałów jest także technologia Reinforced, czyli wzmocnione szwy stosowane do łączenia elementów stroju. Wisienką na torcie śmiało możemy nazwać kompozytowe ochraniacze barków Tepex. Te wymienne, usztywniane panele doskonale absorbują energię i są bardzo odporne na ścieranie i środki chemiczne.
Technologia w służbie motocyklistom
Przykład technologii wykorzystywanych przez firmę Spyke pokazuje, jak wielki postęp w zakresie tworzenia idealnych ubrań motocyklowych, dokonał się w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Okazuje się, że nowoczesny kombinezon motocyklowy jest nie mniej skomplikowany niż dosiadane przez motocyklistów współczesne maszyny. Jest coraz wygodniej i bezpieczniej. A bonusem do typowo użytkowych cech jest włoska, piękna stylistyka.