Obserwując bardzo zażarte dyskusje na forach internetowych p.t. wzdłużne czy poprzeczne, postanowiliśmy raz na zawsze wyjaśnić jak rozpoznać ułożenie silnika w motocyklu.
Umieszczenie silnika wyznacza położenie wału korbowego. Konfiguracja cylindrów bywała nieprecyzyjna – popatrzcie na przykład jednostki napędowej Ariela Square Four. Miał we wspólnym bloku silnika cztery cylindry ułożone w sposób „kwadratowy” a więc patrząc z góry jakby na wierzchołkach kwadratu. W jego przypadku określenie czy to silnik wzdłużny czy poprzeczny na podstawie ustawienia byłoby niemożliwe.
Dlatego przyjęta wcześniej zasada, że ułożenie silnika zależy od położenia wału korbowego świetnie sprawdziła się na tym przykładzie. W Arielu były dwa równoległe wały korbowe umieszczone w osi poprzecznej motocykla. Co ciekawe kręciły się w przeciwną, względem siebie, stronę. Oczywiście był to silnik poprzeczny.
Dlatego kończąc ten przydługi wywód, zasada jest prosta: silniki wzdłużne to silniki z wałem korbowym w osi wzdłużnej motocykla. Przykładem jest np. większość Moto-Guzzi, boksery BMW, czy Honda Goldwing lub CX500. Silniki poprzeczne to większość japońskich czterocylindrowych rzędówek, V4 w Hondzie VFR750, aktualne silniki Harley-Davidsona, sześciocylindrowce z serii K w BMW czy L-Twiny w Ducati…
Mamy nadzieję, że rozjaśniliśmy Wam sytuację…
Zostaw odpowiedź