Yamaha Motor Europe potajemnie przygotowała wyścigowy model R9, który który zastąpi zasłużoną R-szóstkęw mistrzostwach świata WorldSSP w 2025 r.
Nowy motocykl, wyposażony w trzycylindrowy silnik o pojemności 890 cm³, ma zadebiutować w przyszłym roku, a jego premiera już teraz budzi duże zainteresowanie w świecie wyścigów motocyklowych. R6 przez ostatnie 25 lat był generatorem wyścigowych sukcesów producenta, zdobywając 147 zwycięstw wyścigowych, dziesięć tytułów producenta oraz liczne indywidualne triumfy. Wprowadzenie R9 to przełom, który ma kontynuować sukces R6, wykorzystując bardziej zaawansowaną technologię, której zadaniem będzie zapewnienie równie dobrych, a może i lepszych osiągów.
Model R9 został zaprezentowany publicznie podczas finałowej rundy WorldSBK w Jerez, gdzie miał swój pierwszy występ na torze wyścigowym. W ceremonii udział wzięli dwaj zawodnicy Yamahy – James Whitham, pierwszy zwycięzca WorldSSP na modelu R6, oraz Stefano Manzi, który odniósł ostatnie zwycięstwo na R6 w sezonie 2024. Obaj dokonali okrążenia pokazowego na nowym modelu, wzbudzając niemałe emocje wśród fanów zgromadzonych na torze.
Rozwój R9 stanowił ambitne przedsięwzięcie, które doceniamy tym bardziej, że Yamaha przeprowadziła je w całkowitej tajemnicy. Inżynierowie Yamahy, pracujący pod kierownictwem Riccardo Tisci, technicznego kierownika Yamaha Motor Europe, mieli dostęp do pełnych danych CAD modelu seryjnego R9. Dzięki temu mogli szczegółowo przeanalizować każdą część maszyny, by wprowadzać udoskonalenia, zanim motocykl trafił na tor testowy. Te innowacyjne metody pozwoliły na optymalizację wydajności silnika i podwozia, co zwiększyło efektywność testów, umożliwiając osiąganie wyników zbliżonych do założeń symulacyjnych.
R9 przeszedł już serię tajnych testów, a od wiosny nad rozwojem jednostki czuwa oficjalny kierowca testowy Niccoló Canepa. Kolejna seria testów jest planowana na początku listopada, a Yamaha zamierza wziąć pod uwagę wszelkie niezbędne poprawki przed oficjalnym rozpoczęciem sezonu. Na starcie mistrzostw świata w 2025 roku Yamaha wesprze trzy zespoły, w których znajdzie się kilku wybranych zawodników – ich składy zostaną ogłoszone niebawem.
Wprowadzenie nowego modelu R9 stanowi element szeroko zakrojonej strategii Yamahy, mającej na celu dostosowanie motocykli do wymagań nowej klasy „Next Generation” w WorldSSP, a zarazem przygotowanie gruntu pod rozwój jeszcze bardziej zaawansowanych technologii wyścigowych. Na podstawie wyników z R9 Yamaha zamierza kontynuować rozwój modeli Supersport, a w 2026 roku planuje wypuścić specjalny zestaw wyścigowy dla motocyklistów, którzy będą chcieli rywalizować w mistrzostwach krajowych i międzynarodowych.
Debiut R9 oznacza początek nowego rozdziału dla Yamahy w klasie Supersport i zapowiada nowe możliwości dla zawodników, którzy będą mieli okazję dosiąść tej wyczynowej maszyny.
Zostaw odpowiedź