Spis treści
Pomiędzy mną a Vespą GTS 300 zaczęło iskrzyć momentalnie. Gdy do niej podchodziłem, piękny czarny lakier mienił się zawadiacko w letnim słońcu, w którym cała bryła Włoszki wyglądała naprawdę olśniewająco. Trochę szkoda, że Vespy osadzone są na małych kołach – pomyślałem. Co za bzdura przyszła mi właśnie do głowy – szybko nakierowałem myśli na właściwy tor – przecież to tak, jakby czepiać się brunetki, że nie jest blondynką, a kobiety w szpilkach, że nie założyła wygodnych trampek.
Ciężko mi się zdecydować, czy opis zacząć od szaty zewnętrznej, czy od duszy, bo obie są wspaniałe. Wybieram więc wariant chronologiczny. Prekursorami modelu GTS 300 są takie klasyki jak: Vespa GS z 1955, model 180 SS z 1964 i T5 “Pole Position” z 1985 r. Vespa zawsze się gdzieś ścigała, czy to na torze, czy innych turniejach. Widać więc wyraźnie, że w markę wpisany jest sportowy charakter, a korzenie zobowiązują…
Vespa GTS 300 – Wygląd i jakość wykonania
Ponadczasowa bryła, która nie pozwoli pomylić Vespy z żadnym innym skuterem, dopełniona klasycznymi okrągłymi lusterkami, chromowanym stelażem bagażnika oraz eleganckimi, chowanymi podnóżkami dla pasażera – oto cała ona. Projektanci GTS-a zdecydowanie postawili na minimalizm i prostotę wykonania.
Na klasycznych zegarach znajdziemy wyłącznie najbardziej potrzebne dane: prędkościomierz w milach i kilometrach na godzinę, wskaźnik poziomu paliwa, zegarek oraz licznik przebiegu dziennego. Trochę brakuje termometru oraz danych o średnim spalaniu skutera.
Zobacz również test: Vespa Sprint 125: W dobrym stylu
W kolumnę kierownicy Vespy GTS 300 wkomponowana jest duża lampa gwarantująca naprawdę dobre oświetlenie trasy. Poniżej w owiewce znajdziemy dwa światła LED do jazdy dziennej, które dodatkowo zwiększają przestrzeń oświetlenia naszej włoskiej ślicznotki, co bezpośrednio przekłada się na większe bezpieczeństwo. Typowe dla Vespy są też grube – niemal chopperowe – manetki, które dają odczucie prawdziwej solidności.
Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach, więc myślę, że warto zwrócić uwagę na detale wykończenia. Tu niewątpliwie przyciągają oko logotypy Vespa na poszczególnych elementach – jak choćby rączkach kierownicy, prędkościomierzu czy dekielku wahacza. Jak na skuter wysokiej klasy przystało, GTS otrzymał nóżkę boczną i centralną.
Vespa GTS 300 w mieście – czytaj na następnej stronie>>>
Vespa GTS 300 – Chcesz czy nie, moc jest z tobą
278 ccm pojemności silnika, moc wynosząca 21,5 KM i moment obrotowy osiągający 22,3 Nm przy 5 tys. obrotów – to dusza Vespy GTS 300 i jednocześnie najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek zainstalowano w pojeździe tej marki. A wszystko to, by rozpędzić masę 152 kilogramów. Ten skuter ma dokładnie tyle mocy, ile mu potrzeba. Jest naprawdę szybki, co w połączeniu z jego niewielkimi gabarytami skłania do różnorakich harców.
W mieście nie masz sobie równych. Wciśniesz się wszędzie. Manewrujesz z niezwykłą swobodą i nawet niespecjalnie stresuje cię stojący pomiędzy pasami ruchu samochód, którego kierowca właśnie wymyślił sobie manewr zmiany pasa ruchu i utkwił. Przekładasz skuter z prawej na lewą stronę i bez problemu skręcasz nim o 90 stopni, sprawnie omijając kolejne przeszkody. Stosując piłkarską terminologię, chciałoby się powiedzieć „kiwka, kiwka i gol!”, czyli cały czas do celu.
Uważajcie jednak! Gdy podróżujesz Vespą i zbyt dobrze ci wszystko wychodzi, możesz obudzić w kierowcach samochodów naszą narodową cechę, która podpowiada, że inni nie mogą mieć lepiej niż ty. Na szczęście tych jest coraz mniej, za to zauważyłem, że pojawia się coraz więcej osób dających wyraz aprobaty, a nawet uznania dla niczym nieskrępowanej mobilności we włoskim stylu.
Vespa GTS 300 mogłaby się trochę lepiej prowadzić w długich, szybkich łukach. By to osiągnąć, potrzebne byłyby jednak większe obręcze kół – niż zainstalowane tu dwunastocalówki – oraz dobrze wyprofilowana owiewka, a to z pewnością miałoby negatywny wpływa na design tego cudeńka.
Vespa GTS 300 – inne udogodnienia – czytaj na następnej stronie>>>
Vespa GTS 300 – hamowanie i inne udogodnienia
Testowana Vespa wyposażona była w hamulce hydrauliczne tarczowe z przodu i z tyłu o średnicy 220 mm współpracujące ze świetnie zestrojonym systemem ABS. Dodatkowo skuter miał system kontroli trakcji ASR, którego wysoką jakość doceniłem, jadąc w ulewnym deszczu. Wszystko działało znakomicie i odnoszę wrażenie, że osoba odpowiedzialna za mechanikę tego pojazdu, musi chodzić na piwo z osobą odpowiedzialną za konstrukcję bryły i design. Tu wszystko pracuje tak, jakby ktoś od początku pomyślał kompleksowo o każdym z elementów i ubrał je w sprawny system.
Vespa GTS 300 – Funkcjonalność
To zadziwiające, ile w ten niewielkie skuter można zapakować. Na kolumnie kierownicy umieszczony jest funkcjonalny haczyk. Udało mi się zawiesić na nim plecak, w który uprzednio spakowałem integralny kask. Kask ten niestety nie zmieścił się w schowku pod siedzeniem, ale Vespa najwyraźniej skrojona jest dla jeźdźców stosujących ochronę głowy typu jet.
Mój ładunek mógłby być również wieziony na stylowym bagażniku przytwierdzonym za estetyczną skórzaną kanapą. Skuter ma dodatkowo funkcjonalny, mały schowek na dokumenty w kolumnie kierownicy, w którym jest gniazdo USB. Aby go otworzyć, trzeba jednak wykazać się sprytem, bądź po prostu znać patenty Vespy. Długo nad tym główkowaliśmy, a nawet zrobiliśmy sobie wewnętrzny konkurs w poszukiwaniu spryciarza, który go otworzy. Okazało się, że trzeba po prostu wcisnąć kluczyk osadzony w stacyjce i gotowe.
Co mnie zdziwiło, Vespą GTS 300 bez problemu przewiozłem wielkogabarytowego pasażera. Było mi dane transportować 95 kilogramów rozłożonych na 194 cm wzrostu i całkiem sprawnie to poszło. Drastycznie co prawda zmniejszyła się wówczas prędkość maksymalna pojazdu, natomiast nadal mogłem przemieszczać się dynamicznie i co najważniejsze, wygodnie. Istotne by pasażer był oczywiście zdyscyplinowany i nie chybotał się niczym tyczka na wietrze, gdyż każdy przechył to zmiana kierunku jazdy.
Vespa GTS 300 – podsumowanie, cena i dane techniczne – na następnej stronie>>>
Vespa GTS 300 – cena i podsumowanie
Nie będę się tu rozwodził zbyt długo – za GTS 300 zapłacisz 25 000 złotych. Jeśli chcesz mieć jakość Premium, to sięgnij w głąb portfela. Tu przecież nie chodzi po prostu o zakup produktu użytkowego. Ty chcesz mieć wartość i dlatego też płacisz za swoje dobre samopoczucie oraz bilet wstępu do świata, do którego mogą wejść nieliczni.
Vespa GTS 300 – Dane techniczne
SILNIK | |
Typ | 1-cylindrowy, czterosuwowy, 4-zaworowy z zapłonem iskrowym, Piaggio Q.U.A.S.A.R |
Pojemność: | 278 ccm |
Średnica cylindra / skok tłoka: | 75mm/63mm |
Układ paliwowy: | wtrysk elektroniczny |
Chłodzenie: | cieczą |
Skrzynia biegów: | automatyczna przekładnia pasowa CVT z regulatorem momentu |
Sprzęgło: | odśrodkowe bezwładnościowe |
Przeniesienie napędu: | pas |
Starter: | elektryczny |
WYMIARY I MASY | |
Długość: | 1930 mm |
Wysokość: | b.d. |
Szerokość: | 755 mm |
Rozstaw osi: | 1370mm |
Wysokość siedzenia: | 790mm |
Prześwit: | b.d. |
Masa (sucha): | 158 kg |
Dopuszczalna masa całkowita: | 340 kg |
Zbiornik paliwa: | 9,2 l |
Rezerwa: | ok 2l |
PODWOZIE | |
Rama: | samonośne nadwozie z blachy tłoczonej ze wzmocnieniami |
Przednie zawieszenie: | wahacz z dwukomorowym amortyzatorem, ze sprężyną współosiową |
Tylne zawieszenie: | dwa amortyzatory hydrauliczne z możliwością regulacji napięcia sprężyn |
Przedni hamulec: | hydrauliczny tarczowy 220 mm |
Tylny hamulec: | hydrauliczny tarczowy 220 mm |
Przednia opona: | 120/70 – 12 |
Tylna opona: | 130/70 – 12 |
OSIĄGI | |
Prędkość maks.: | 121 km/h (127 km/h – pomiar redakcji, odczyt z licznika) |
Moc: | 15,8 KW (21,5 KM) przy 7500 obr/min |
Maks. moment obrotowy: | 22,3 Nm przy 5000 obr/min |
Spalanie: | b.d. |
Zostaw odpowiedź