Trójkołowcem po buspasie. Czy to legalne? - Motogen.pl

W wielu miastach w Polsce motocykle mogą poruszać się po niektórych buspasach. Co jednak z trójkołowcami – czy one także mają prawo zajmować pas dla autobusów?

Buspasy, czyli pasy ruchu przeznaczone głównie dla komunikacji miejskiej, mają na celu usprawnienie transportu publicznego w miastach. W niektórych miastach dopuszczono tam również ruch motocykli, co, jak się okazuje, nie tylko odciążyło główne pasy ruchu, al poprawiło także bezpieczeństwo. W kontekście rosnącej popularności trójkołowców z homologacją L5e, którymi posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą poruszać się bez dodatkowych uprawnień, pojawia się pytanie: czy pojazdy te mogą również korzystać z buspasów, na których dopuszczono ruch motocykli?

Definicja i klasyfikacja trójkołowców

Trójkołowce, znane również jako trójkołowe motocykle lub trike, to pojazdy mechaniczne posiadające trzy koła. W polskim prawie, pojazdy te są klasyfikowane według różnych homologacji, zależnie od typu konstrukcji. L3e to motocykle z bocznym wózkiem, zaś L5 to jako motocykle typu trójkołowego L5e, w których odległość między przednimi kołami bliźniaczymi wynosi nie mniej niż 460 mm, a pojazd posiada hamulec nożny. Warto mieć na uwadze fakt, że nie każdy motocykl trójkołowy posiada homologację L5e – np. Yamaha Niken ma homologację L3e.

Przepisy prawne dotyczące buspasów

Buspasy są regulowane przez prawo o ruchu drogowym, które określa, kto może z nich korzystać. Zgodnie z przepisami, w zależności od lokalnych regulacji, buspasy mogą być użytkowane przez:

  • Autobusy komunikacji miejskiej
  • Taksówki
  • Pojazdy uprzywilejowane
  • Pojazdy elektryczne
  • Motocykle

Czy trójkołowce L5e mogą korzystać z buspasów?

Skoro trójkołowce z homologacją L5e są uznawane za motocykle typu trójkołowego, to zgodnie z polskim prawem, mogą korzystać z buspasów na tych samych zasadach co inne motocykle. Oznacza to, że w miastach, gdzie dopuszczono ruch motocykli na buspasach, trójkołowce z homologacją L5e również mogą z nich korzystać.

Korzystanie z buspasów przez trójkołowce z homologacją L5e przynosi wiele korzyści, zarówno dla użytkowników tych pojazdów, jak i dla ogólnego ruchu drogowego. Po pierwsze, trójkołowce są bardziej zwrotne niż samochody, co ułatwia poruszanie się w miejskim ruchu. Po drugie, umożliwienie im korzystania z buspasów przyczynia się do zmniejszenia zatłoczenia na głównych pasach ruchu, co jest korzystne dla wszystkich użytkowników dróg.

Jakie jednoślady nie mogą korzystać z buspasów

Nie wszystkie jednoślady mają prawo korzystać z buspasów. Z możliwości używania tej części drogi, nawet wówczas, gdy dopuszczony jest tam ruch motocykli, wykluczone są:

  1. Rowery
  2. Hulajnogi elektryczne
  3. Motorowery. Mimo że są to jednoślady, nie mogą korzystać z buspasów. Ważny jest tutaj nie typ pojazdu, czy jego forma, a to, jak został zarejestrowany. Jeśli jest to motorower, czyli pojazd o pojemności silnika nieprzekraczającej 50 cm3, konstrukcyjnie przystosowany do rozwijania prędkości nie większej niż 45 km/h, nie wolno mu jechać buspasem.

Przepisy prawne i interpretacje

Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym (art. 2 pkt 45 ustawy Prawo o ruchu drogowym), jednoślady mogą korzystać z buspasów tylko wtedy, gdy jest to wyraźnie dozwolone przez lokalne oznakowanie drogowe. Przepisy te są egzekwowane przez zarządy dróg w poszczególnych miastach, które mogą wprowadzać lokalne regulacje dotyczące dopuszczenia poszczególnych typów jednośladów na buspasy.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany