Surowe przepisy działają. Polskie drogi najbezpieczniejsze w historii! - Motogen.pl

Aż o 20 procent spadła liczba wypadków drogowych w odniesieniu do i tak świetnego pod tym względem końca 2022 roku. Wygląda na to, że wbrew czarnym scenariuszom sceptyków nowe przepisy działają.

Główny Urząd Statystyczny opublikował raport dotyczący bezpieczeństwa na polskich drogach w I kwartale 2023 r. Dla wielu z nas wyniki mogą być zaskakujące – okazuje się bowiem, że bezpieczeństwo na polskich drogach osiągnęło poziom nieznany dotąd w historii. Z kraju, uznawanego za jeden z najgorszych pod względem drogowego bezpieczeństwa, staliśmy się wzorem do naśladowania dla wielu europejskich państw.

Wypadki drogowe w I kwartale 2023 r.

Już ubiegły rok mocno zaskoczył nas pod względem poprawy bezpieczeństwa. Z danych, opublikowanych w marcu przez policję wynikało, że w ubiegłym roku nastąpił ponad 15-procentowy spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych.

Trend spadkowy potwierdzają także dane opublikowane przez GUS, dotyczące I kwartału 2023 r. W tym okresie wydarzyło się 3888 wypadków drogowych, w których zginęły 364 osoby, a 4488 zostało rannych. Doszło także do 82 241 kolizji. Jeśli porównać te dane do okresów z przeszłości, okaże się, że mamy do czynienia ze spektakularną zmianą, nawet w porównaniu do roku 2022, kiedy to poprawa była imponująca.

W odniesieniu do IV kwartału 2022 roku o 20 procent spadła liczba wypadków, o 25 procent liczba zabitych, o 21 procent liczba rannych, zaś liczba kolizji zmniejszyła się o 11 procent. Nieco mniej spektakularnie, choć wciąż bardzo dobrze tegoroczne statystyki wyglądają w odniesieniu do I kwartału 2022 roku – liczba wypadków spadła o 6 procent, liczba zabitych o 15 procent, zaś liczba kolizji o 4 procent.

Nowe przepisy działają

Czy tak imponujący wynik jest rezultatem obowiązujących od 17 września 2022 przepisów dotyczących recydywy i taryfikatora punktów karnych? Wszystko wskazuje na to, że tak, choć nikt takiego badania nie robił. Wyraźnie można jednak dostrzec, że na drogach zrobiło się jakby spokojniej i grzeczniej.

Statystyki podane przez GUS i policję przeczą tezom wygłaszanym jeszcze niedawno przez specjalistów BRD, którzy twierdzili, że wyższe mandaty i stawki punktów karnych nie pomogą w zmniejszeniu liczby zabitych na drogach. W licznych komentarzach pod artykułami do dziś królują wyssane z palca tezy, że piesi masowo giną na przejściach, tymczasem, jak widać z przedstawionych danych, to właśnie w kwestii bezpieczeństwa pieszych zmieniło się najwięcej.

źródła: GUS, infor.pl

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany