Podatek od aut spalinowych już w 2025 r. Czy obejmie także motocykle? - Motogen.pl

Podatek od aut spalinowych wejdzie w życie najpewniej w 2025 roku, ale stopniowo – na początku płacić będą tylko nabywcy takich pojazdów, w dalszej kolejności także ich posiadacze.

Od razu trzeba to wyraźnie powiedzieć – podatek od aut spalinowych musi wejść w życie, bo jesteśmy do tego zobowiązani przyjmując warunki Krajowego Planu Odbudowy. Jest to ważna część pakietu Fit for 55, czyli strategii UE dotyczącej transformacji energetycznej, czyli po prostu odejścia od paliw kopalnych na rzecz energii odnawialnej.

Podatek od aut spalinowych to element działań związanych z planami wycofania pojazdów spalinowych do roku 2035, na co zgodziła się już większość krajów wspólnoty. Do tego czasu UE postanowiła zniechęcać obywateli do posiadania takich pojazdów wprowadzając podatki.

Podatek od aut spalinowych – kiedy?

Z wywiadu, którego udzielił Rzeczpospolitej wiceminister klimatu i środowiska Krzysztofa Bolesta, dowiedzieliśmy się, że trwają prace nad kształtem nowego podatku. Na razie wiadomo tylko tyle, że pierwotny termin jego wprowadzenia, czyli IV kwartał 2024 r., zostanie przesunięty na rok 2025.

Początkowa faza obowiązywania podatku od aut spalinowych będzie dotyczyła tylko osób nabywających pojazdy spalinowe. Nie wiadomo na tym etapie w jakiej wysokości podatkiem obciążone zostaną transakcje zakupu, ale skoro ma być to opłata zniechęcająca do wyboru napędu spalinowego, to przewidujemy, że będzie znacznie wyższa niż np. podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 proc., który płacimy przy takiej okazji.

Podatek od aut spalinowych – ile?

W późniejszym terminie, przewidywalnie w II kwartale 2026 roku, podatek od aut spalinowych będzie pobierany co roku i dotknie wszystkich posiadaczy pojazdów z napędem spalinowym. Jakiej wysokości będzie to opłata? Ponownie – nie sposób tego powiedzieć. Część ekspertów wskazuje, że pierwsza opłata kształtowałaby się na poziomie 500-800 zł, ale w kolejnych latach wysokość podatku od aut spalinowych będzie z pewnością rosnąć.

Dla porównania – w Niemczech podobny podatek istnieje już od 2019 roku. Właściciele pojazdów o wysokiej emisji CO2 płacą dwa euro za 100 cm3 pojemności w przypadku silników benzynowych i 9,50 euro za 100 cm3 w przypadku silników Diesla. Jak łatwo obliczyć, właściciel VW Passata z silnikiem 1,9 TDI zapłaci rocznie 180,5 euro (758 zł).

Podatek od aut spalinowych a motocykle

Choć we wszystkich artykułach, dokumentach i projektach opisywanego aktu prawnego mowa o „podatku od aut spalinowych”, wiele wskazuje na to, że wspomniana opłata niemal na pewno dotyczyć będzie także motocykli. W warunkach otrzymania przez Polskę środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) znalazł się fragment mówiący o tym, że kraj korzystający z tych środków ma obowiązek ustanowić „akt prawny wprowadzający opłatę rejestracyjną od pojazdów emitujących spaliny”.

Inaczej niż w przypadku zakazu rejestracji pojazdów spalinowych w 2035 r., gdzie mowa tylko o samochodach, tu wyraźnie zaznaczono wszelkie pojazdy, a zatem także motocykle. Pozostaje mieć nadzieję, że polski ustawodawca, znany z opieszałości i amatorszczyzny, wpisze do przepisów tylko samochody.

Jedna odpowiedź

  1. Hans

    Trzeba z tego gówna spietdalać
    Unia to szatański wynalazek. Zwykły zjadacz chleba by na taki pomysł nie wpadł.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany