W październiku liczba zarejestrowanych wszystkich nowych i używanych jednośladów spadła o 10,3% do poziomu 4 958 szt. Od początku roku przybyło 103 944 jednoślady, czyli 12,1% mniej niż w tym samym okresie przed rokiem. Piękna jesień nie zdołała poprawić skumulowanych wskaźników. Znacznie większy spadek odnotowano wśród jednośladów nowych: -17,3%, niż wśród używanych: -5,6% i to tylko za przyczyną napływu używanych motocykli, których zarejestrowano więcej (+3%) niż przed rokiem. W pozostałych grupach wolumen nowo rejestrowanych pojazdów jest coraz mniejszy.
MOTOCYKLE
W październiku przybyło 2 378 nowych i używanych motocykli, praktycznie tyle samo co przed rokiem (+1 szt.). Jedynie co szósty był nowy i odnotowano ich 358 (-9,4% r/r, – 37 szt.).
Od początku roku zarejestrowano 43 5063 wszystkich motocykli, czyli 1,6% więcej niż przed rokiem. Nowe motocykle – 7 004 maszyn, stanowiły tylko 16,1%. Było ich mniej o 365 ( – 5% r/r) niż po dziesięciu miesiącach ub.r. Używanych motocykli zarejestrowano w tym czasie ponad pięć razy więcej, tj. 36 499. W tej części rynku utrzymał się wzrost (+3% r/r).
Od początku roku kupujący nowe motocykle najchętniej wybierali marki: Romet Motors (1 097, spadek o 19,1%), Hondę (757; -19,2%) oraz BMW (706, +40,9%).
W ciągu dziesięciu miesięcy b.r. najczęściej wybierano nowe maszyny z największymi silnikami ponad 750cm3. Zarejestrowano ich 2 415 czyli blisko jedną trzecią więcej niż w ub.r.. Dzięki temu wzmocniły swój udział w rynku o 9,4 pkt. proc. do 34,5%. Motocykle jeszcze w poprzednim roku najbardziej popularne, z silnikami do 125 cm3 pojemności, znalazły się z liczbą 1 727 rejestracji na drugiej pozycji. Straciły niemal 30% jednocześnie najmocniej ograniczając swój wolumen (-689). Ich udział w rynku spadł o 8,1pkt.proc. do 24,7%. Liderzy tych dwóch grup są niezmienni: BMW wśród ciężkich (673 sztuki; +45,7% r/r) i Romet Motors wśród małych motocykli (726 sztuki, -6,7% r/r). Największą stratę procentową (-38,2%; -502) poniosły motocykle z silnikami o pojemności od 126 do 250 cm3. Natomiast pozostałe klasy z silnikami od 251 do 500 oraz od 501 do 750 cm3 zwiększyły swoje udziały w rynku przy wzroście ilości odpowiednio o 16,9 i 12%.
Zarówno zmiany w strukturze kupowanych motocykli, czyli wzrost udziału droższych i większych, jak i wzrost udziału motocykli w ogólnej liczbie jednośladów świadczy o spadku zainteresowania wśród klientów mniej zamożnych.
Według segmentacji rynku (PZPM), w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku najwięcej zarejestrowano motocykli typu STREET (2 683 sztuk, -4% r/r). Segment ten stanowi 38,3% rynku, praktycznie tyle samo (+0,4pp) co przed rokiem. Na drugim miejscu znalazły się motocykle typu ON/OFF (1 090 sztuk; +12,3% r/r), które na przestrzeni roku awansowały o jedną pozycję, zwiększając udział do 15,6%. Dopiero na trzecim miejscu znalazł się segment CHOPPER & CRUISER (988 szt., -29%). Jeszcze przed rokiem to on był drugi, w tym stracił 4,8 pkt. proc. w rynku zatrzymując 14,1% udział. BIG SCOOTERY, których zarejestrowano 748, mniej o 21,8% niż przed rokiem, straciły też 2,3 pkt. proc. udziału w rynku.
W rankingu motocykli używanych najchętniej sprowadzanych do Polski nie nastąpiły większe zmiany. W ciągu pierwszy dziesięciu roku najwięcej zarejestrowano motocykli Honda (9 241; -0,5% r/r), następne są Yamaha (8 507; +1%) i Suzuki (6 910; +2,2%).
Ogółem od początku roku używanych motocykli po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce było 36499, o 3% więcej niż w tym samym okresie przed rokiem.
MOTOROWERY
W październiku zarejestrowano 2 580 (-18,1% r/r, -570 szt.) nowych i używanych motorowerów. W tej liczbie znajduje się 1 917 (-15,6%, -355) nowych pojazdów.
Od początku roku zarejestrowano 60 441 nowych i używanych motorowerów. Liczba rejestracji w porównaniu z rokiem poprzednim spadła o jedną piątą tj. o 15 038 sztuk (-19,9%). Nowe motorowery stanowiły 78,1%. Zarejestrowano ich 47 185, mniej o blisko 19% niż w analogicznym okresie 2012 roku.
Najchętniej wybierane marki nowych motorowerów to: Romet Motors (18 605, +6,6%), Zipp (5 418, -29,9%) i Toros (5 254, -14,6%).
Preferencje kupujących sprowadzane motorowery są stałe, podobnie jak wśród kupujących używane motocykle. Najwięcej motorowerów zarejestrowano marek: Peugeot (2 055; -13,5%), Piaggio (1 588, -18,5%) i Yamaha (1 475; -17,6%).