Nowy KTM Super Adventure: zautomatyzowana skrzynia oraz tempomat do ruszania i zatrzymywania? - Motogen.pl

Możemy spodziewać się, że w najbliższych dniach KTM zaprezentuje nowego, flagowego Super Adventure, a w nim kilka nowych technologii.

KTM ze zautomatyzowaną skrzynią biegów?

Nie tak dawno, podczas Erzberg Rodeo, mistrz świata enduro Johnny Aubert testował prototypowego KTMa Super Adventure ze zautomatyzowaną skrzynią. Okoliczności były nie przypadkowe, KTM wyraźnie chce dobrze dopracować swój nowy wynalazek.

Wiadomo, póki co szczegóły nie są znane. A więc ciężko powiedzieć, czy skrzynia biegów KTMa będzie podobna do testowanej niedawno Yamahy MT-09 Y-AMT, czy jednak inna. Jak w czerwcu dowiedział się portal enduro21, system automatycznej/zautomatyzowanej skrzyni miał być pozbawiony klamki sprzęgła. Skrzynia podobno zaprojektowana została przez KTMa samodzielnie, od zera, bez korzystania z gotowych rozwiązań. Wtedy KTM planował także zaprezentować nową skrzynię biegów wcześniej, przed prezentacją całego nowego motocykla, aby móc dokładnie omówić co-i-dlaczego. Prezentacja miała odbyć się we wrześniu/październiku.

Nowe systemy asystujące Bosch do motocykli

Zautomatyzowana skrzynia w KTMie to nie jedyna nowość. Kilka dni temu Bosch poinformował, że nowy model KTMa, który „zaprezentowany zostanie w listopadzie 2024 i wejdzie do produkcji na 2025” otrzyma kilka nowych systemów asystujących ARAS (advanced rider assistance systems).

Jednocześnie jest to także potwierdzenie, że KTM faktycznie planuje potężną nowość motocyklową. A jak sugeruje obecność jednego z poniższych systemów, motocykl rzeczywiście będzie (pół)automatyczny!

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Bosch, zastosowanie systemów może pomóc uniknąć aż jednego na sześć wypadków motocyklowych – i to wyłącznie na drogach Niemiec.

Tempomat do jazdy (zatrzymywania się) w korku oraz do jazdy w grupie

Bosch chwali się przygotowaniem sześciu nowych systemów, które bazują na radarach. Jak wynika z oficjalnej informacji, cztery z tych sześciu systemów zadebiutuje w nowym KTMie już niebawem.

Poniższe opisy systemów pochodzą z komunikatu Bosch:

Adaptacyjny tempomat – stop and go (Adaptive cruise control – ACC S&G)

W przypadku jednośladów korki mogą być uciążliwe, a także niebezpieczne. Motocykliści muszą stale włączać sprzęgło, używać hamulców, a następnie ponownie zacząć jazdę. Aby ułatwić to zadanie, Bosch wprowadził na rynek adaptacyjny tempomat ACC w 2020 roku. Po ustawieniu żądanej prędkości system ten stale dopasowuje prędkość pojazdu do natężenia ruchu, zachowując przy tym niezbędną bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu.

Bosch przeniósł teraz tę technologię na nowy poziom, aby zapewnić większy komfort jazdy dzięki nowej funkcji ACC S&G, która może doprowadzić motocykl do kontrolowanego zatrzymania w celu wsparcia motocyklisty. Działa to najlepiej z automatyczną skrzynią biegów, taką jak ta stosowana w nowym motocyklu KTM, która jako pierwsza wprowadzi tę nową funkcję. Gdy motocykl się zatrzyma, motocykliści nie muszą używać sprzęgła; mogą wprawić swój motocykl w ruch, po prostu naciskając przycisk lub krótko aktywując przepustnicę, gdy tylko pojazd z przodu zacznie się poruszać.

Asystent jazdy w grupie (Group ride assist – GRA)

Jazda grupowa „na zakładkę” jest popularna wśród motocyklistów, chociaż w przypadku ACC może być trudna, ponieważ jak przewiduje jazda w grupie – motocykle jadące z przodu będą znajdować się na środku pasa ruchu, a pozostałe po lewej i po prawej stronie pasa ruchu.

GRA jest użytecznym dodatkiem do ACC; za pomocą algorytmu wykrywa, kiedy grupa jedzie w formacji „na zakładkę” i reguluje prędkość, aby automatycznie utrzymać tę samą odległość od motocykli z przodu. W ten sposób funkcja pomaga motocyklistom w osiągnięciu naturalnego uformowania grupy. Gdy nie jeździsz w grupie, system GRA działa tak samo jak ACC.

Wspomaganie dystansu jazdy (Riding distance assist – RDA)

Gdy ruch odbywa się płynnie i aktywowany jest RDA, pomaga utrzymać odpowiednią odległość od pojazdów jadących z przodu, a tym samym zapobiegać kolizjom polegającym na najechaniu na tył pojazdu poprzedzającego. W przypadku ACC należy ustawić żądaną prędkość; ale gdy RDA jest aktywny, motocyklem można sterować jak zwykle za pomocą manetki przepustnicy. Podczas jazdy system automatycznie zmniejsza przyspieszenie pojazdu lub w razie potrzeby uruchamia hamulce.

Motocykliści mogą wcześniej ustawić żądaną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli chcą, mogą również użyć przełącznika, aby wyłączyć funkcję lub użyć przepustnicy, aby zignorować zmniejszanie przyspieszenia generowane przez system RDA. Dzięki temu funkcja naturalnie i komfortowo wtapia się w dynamiczny przebieg jazdy.

Asystent hamowania awaryjnego (Emergency brake assist – EBA)

Niebezpieczne sytuacje na drodze wymagają nie tylko szybkiej reakcji, ale w wielu przypadkach hamowania awaryjnego. Każda sekunda ma znaczenie, jeśli chodzi o zapobieganie kolizjom i unikanie potencjalnie poważnych konsekwencji. EBA uruchamia się, gdy system wykryje ryzyko kolizji, a kierowca nie zahamuje wystarczająco mocno. W takim przypadku funkcja aktywnie zwiększa ciśnienie w hamulcu koła, aby jak najszybciej zmniejszyć prędkość motocykla. (Jak informuje redakcja MCN, układ nie uruchomi hamulców samoczynnie. Układ wspomaga siłę hamowania – podobnie jak w testowanej przez nas Yamasze Tracer 9 GT+.)

Ostrzeżenie przed odległością z tyłu (Rear distance warning – RDW)

Nawet w samochodzie może być trudno stale obserwować nadjeżdżające z tyłu pojazdy; ale na motocyklu wymaga to dodatkowego poziomu koncentracji.

RDW monitoruje sytuację za kierowcą i ostrzega na wyświetlaczu, jeśli inny pojazd zbliży się zbyt blisko. Na podstawie tego ostrzeżenia kierowca może podjąć działania, aby zapobiec zderzeniu tylnemu.

Ostrzeżenie przed kolizją z tyłu (Rear collision warning – RCW)

RCW ostrzega pojazdy jadące za motocyklem, gdy zbliża się zderzenie tylne, na przykład poprzez włączenie świateł awaryjnych. W ten sposób funkcja chroni motocyklistów przed wypadkami spowodowanymi koniecznością nagłego hamowania lub niezauważeniem ich przez pojazd – niezależnie od tego, czy czekają na światłach, stoją w korku, czy też jadą w swobodnym ruchu.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany