Spis treści
KTM testuje prototyp nowego modelu 990 RC R, który zapowiada powrót marki do segmentu supersportów. Motocykl łączy w sobie wszystko, co ważne w filozofii Ready to Race: najnowszą technologię, doskonałe prowadzenie i wysoki poziom adrenaliny.
990 RC R nawiązuje do 1190 RC 8R, legendarnego sporta, który zniknął z rynku prawie dekadę temu. Zamiast silnika V-twin, nowy model wykorzystuje rzędowy, dwucylindrowy silnik LC8c o pojemności 947 cm3, zgodny z normą EURO5+. Silnik generuje moc 128 KM i moment obrotowy 103 Nm przy 10 500 obr/min, co oznacza o 5 KM więcej mocy maksymalnej niż w nakedzie 990 Duke przy tym samym momencie obrotowym.
990 RC R wpisuje się jednak w segment nieco inny niż 1190 RC 8R, który był 175-konnym supersportem (ścigającym się również w WSBK), porównywalnym z dzisiejszymi hipersportami. Nowość z Mattighofen to dopuszczony do ruchu drogowego supersport, który trafi do dealerów w 2025 roku. Będzie to topowy model sportowy KTM homologowany do jazdy po drogach publicznych, wykluczając limitowaną edycję RC 8C przeznaczoną wyłącznie na tor.
Rama i zawieszenie
Z wizualnego punktu widzenia rama i wahacz nowego modelu wydają się bardzo podobne do tych z 990 Duke. Stalowa rama posiada dodatkowe wzmocnienia silnika, a KTM deklaruje większą sztywność i poprawiony kąt skrętu, co zapewnić ma lepszą reakcję układu kierowniczego, doskonałą stabilność w każdych warunkach i zwrotność przy niskich prędkościach. Tylna rama pomocnicza wykonana jest z odlewanego ciśnieniowo aluminium, a regulowane zawieszenie WP APEX z otwartym wkładem opiera się na felgach z odlewanego także ciśnieniowo aluminium.
Ergonomia i aerodynamika
KTM zadbał o szczegółową ergonomię 990 RC R. Nowy profil zbiornika zapewnia optymalną pozycję do jazdy sportowej, a regulowane podnóżki pozwalają na idealne dopasowanie pozycji nóg i ramion, redukując nacisk na nadgarstki. Pozycja jazdy jest idealna na tor, gdzie 990 RC R może pochwalić się aerodynamicznymi „wąsami” badanymi w tunelu aerodynamicznym, zapewniającymi większą stabilność podczas hamowania i pokonywania zakrętów, oraz profilami nadwozia inspirowanymi MotoGP.
Plany na przyszłość
KTM ogłosił, że 990 RC R weźmie udział w niektórych z najważniejszych europejskich zawodów w kategorii Supersport, a do końca pierwszej połowy 2025 roku zostanie zaprezentowana jeszcze bardziej ekstremalna wersja 990 RC R TRACK, stworzona wyłącznie do użytku na torze.
KTM nie ujawnił jeszcze wszystkich szczegółów technicznych 990 RC R, ale przed premierą modelu drogowego w 2025 roku mamy czas, aby poznać więcej szczegółów na temat jego konstrukcji i osiągów.
Zostaw odpowiedź