Okazuje się, że najpopularniejszymi maszynami są produkowane w Chinach Hondy o pojemności 125 ccm. Głównymi zaletami tych motocykli jest niezawodność, dobre osiągi przy niskim apetycie na paliwo i zwrotność. Oprócz tego markowe motocykle (Yamaha, Honda) są produkowane w sąsiednim Pakistanie. W regionie pojawiają się nawet ogłoszenia w sieci z ofertami sprzedaży pucharowych CRF, które zaczynają się od słów „Gotowe do boju…”
Wygląda na to, że Talibowie biorą sobie do serca treść ogłoszeń i używają motocykli przede wszystkim do organizowania ataków nie tylko na oddziały piechoty, ale nawet na czołgi. W Iranie z kolei powstają specjalne oddziały szkolone pod kątem walki na motocyklach. Zalety motocykli doceniają również terroryści w Bejrucie i Strefie Gazy, a także członkowie karteli narkotykowych w Meksyku. Jednoślady doskonale sprawdzają się w warunkach miejskich i powoli zastępują metody opisane w przetłumaczonej na wszystkie języki świata książce „Mini podręcznik partyzanta miejskiego”.
W przypadku karteli i terrorystów motocykle służą głównie do przeprowadzania zamachów bombowych w centrach miast oraz ataków na pojedyncze osoby. Okazują się pomocne również przy porwaniach i kradzieżach samochodów. W Iranie szkolenia odbywają się pod kątem walki z pojazdami opancerzonymi. Patrol składa się z kierowcy oraz żołnierza wyposażonego w ręczną wyrzutnię rakiet. Autor notatki pisze, że „Motocykle Hondy o pojemności 125 ccm są talibskim odpowiednikiem naszych Humvees.”
Oczywiście amerykańscy żołnierze również korzystają z jednośladów. Niedługo do floty dołączą motocykle elektryczne zamówione dla oddziałów specjalnych, których zadaniem jest przede wszystkim bezszelestne przemieszczanie się. Póki co najpopularniejszym jednośladem używanym w amerykańskiej armii jest zmodyfikowane Kawasaki KLR. Oprócz tego w Afganistanie oraz niektórych krajach afrykańskich, w których dochodzi do starć plemiennych, władze starają się ograniczyć możliwość korzystania z motocykli. Na przykład w Sudanie na motocyklu nie może jechać więcej niż jedna osoba i nie mogą się nimi poruszać obcokrajowcy. W Afganistanie z kolei w niektórych prowincjach można kupować i rejestrować motocykle tylko za zgodą starszyzny.
Jeden z dokumentów wskazujących na używanie motocykli w celach dokonywania ataków przez Talibów znajdziecie tutaj: LINK.