Spis treści
Czy myć motocykl ręcznie, miękką gąbką wodą z wiadra, czy może jechać na myjnię ciśnieniową? Ilu motocyklistów, tyle opinii, postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie.
Kiedy masz wolną chwilę w weekend, ręczne mycie motocykla to sama frajda. Kiedy jednak wracasz zmęczony z dalekiej trasy, myjka ciśnieniowa jest genialnym wynalazkiem i sposobem na ogarnięcie brudu w kilka minut. Kwestia mycia motocykla jest jednak znacznie bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać. Nie tylko ze względu na środki ostrożności, ale także… prawo.
Mycie motocykla pod domem
Tę metodę preferuje wielu motocyklistów. Tradycyjne mycie przy użyciu wiadra z ciepłą wodą i gąbki pozwala się zrelaksować i dotrzeć do różnych zakamarków motocykla. Ręczne mycie gąbką ma jednak swoje wady – ciężko w ten sposób usunąć poważniejsze zabrudzenia. Próba szorowania zaschniętego błota lub brudu drogowego może zakończyć się porysowaniem elementów. W takich sytuacjach silny strumień wody pod ciśnieniem może okazać się niezastąpiony.
Kolejnym problemem związanym z myciem motocykla pod domem mogą okazać się lokalne przepisy. Mycie pojazdu w miejscu do tego nieprzeznaczonym, podobnie zresztą jak wykonywanie napraw, wymiany płynów, czy malowanie elementów, jest w większości polskich gmin zabronione.
Mycie motocykla karcherem lub inną myjką ciśnieniową
Wbrew obiegowym opiniom, które można niekiedy spotkać w internecie, mycie motocykla myjką ciśnieniową nie jest przez producentów zabronione i nie pozbawia właściciela gwarancji. Warunek – mycie musi być zgodne z zasadami bezpieczeństwa i z wykorzystaniem odpowiednich środków chemicznych. Bez obawy, nie chodzi tutaj o jakąś furtkę dla uniknięcia odpowiedzialności, ale o zwykły zdrowy rozsądek.
Z całą pewnością nie można zatem rozpoczynać mycia przed ostygnięciem silnika i wydechu, kierować strumienia do wnętrza wydechu i airboxa, ani zbliżać dyszy na odległość mniejszą niż określona w instrukcji obsługi myjni. Jeśli mycie odbędzie się zgodnie z regulaminem myjni, nic nie ma prawa się stać.
Gorzej ze środkami chemicznymi – nigdy nie mamy pewności czego używa właściciel takiej myjni. Przed skorzystaniem z usług takiego obiektu, warto zasięgnąć odpowiednich informacji lub choćby sprawdzić opinie o danej myjni w internecie.
Jak myć motocykl karcherem lub inną myjką ciśnieniową
Pierwsza i najważniejsza sprawa – nigdy nie myj motocykla z gorącym silnikiem. Szok termiczny może spowodować niezauważalne gołym okiem pęknięcia, które ujawnią się znacznie później, zapewne w najmniej oczekiwanym momencie. Nie musisz czekać do całkowitego ostygnięcia silnika – grunt, żeby nie był gorący.
Zdecydowanie nie należy także myć motocykla w pełnym słońcu – kierowanie strumienia wody na rozgrzane elementy może mieć skutek podobny, jak w przypadku kontaktu wody z gorącym silnikiem – plastik pod wpływem szoku termicznego może pęknąć lub odkształcić się. Poza tym natychmiast parująca woda pozostawi na elementach brzydkie i trudnousuwalne zacieki.
Podczas mycia trzymaj dyszę w odległości minimum metra od bardziej wrażliwych elementów, takich jak silnik, chłodnica, łańcuch, elementy elektroniki, kokpit. Pozostałe części motocykla traktuj wodą z odległości pół metra. No i, oczywiście, nie kieruj strumienia do wewnątrz tłumika.
Na wielu myjniach dostępny jest aktywna piana – to dobre rozwiązanie na usunięcie zaschniętego brudu z lakieru, ale na ten środek chemiczny nie zawsze dobrze reagują miękkie tworzywa, takie jak pokrycie kanapy. Warto to wcześniej sprawdzić. Na pewno nie będzie błędem rozpoczęcie mycia od dokładnego dokładnego spłukania motocykla czystą wodą, a następnie użycie detergentu, który zwykle występuje w formie mikroproszku.
Część myjni oferuje specjalne szczotki, których trzeba używać przy specjalnym programie, ponieważ nie można stosować ich na sucho. Można rozważyć ich użycie do czyszczenia felg, ale zdecydowanie lepiej pozostawić tę czynność na dopieszczanie pod domem. Mycie motocykla kończymy dokładnym spłukaniem czystą, demineralizowaną wodą.
Po zakończeniu mycia warto wyprowadzić motocykl z myjni i dokładnie wytrzeć go ściereczką z mikrofibry. Dzięki temu będziemy mieć gwarancję, że na powierzchniach nie powstaną zacieki. i za jej pomocą usunąć resztki wody. Po uruchomieniu silnika warto odczekać dwie-trzy minuty aż woda odparuje z zakamarków silnika.
Detailing motocykla
Myjka ciśnieniowa, choć skuteczna, z całą pewnością nie jest narzędziem precyzyjnym. W garażowym zaciszu warto wypolerować felgi, szybę, kokpit, elementy lakierowane i klosze reflektorów, usunąć wilgoć z zakamarków motocykla, odświeżyć czarne elementy, koniecznie nasmarować łańcuch. Dobrym pomysłem będzie także nawoskowanie elementów lakierowanych specjalnym preparatem. Tak przygotowany motocykl nie tylko ucieszy oko, ale także da satysfakcję z dobrze wykonanej roboty.
Zostaw odpowiedź